וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום סוער באחד העם: מניות הביטוח התרסקו

ערן אזרן

11.7.2012 / 16:50

בתום יום המסחר בבורסה התל אביבית מחקו מניות חברות הביטוח 870 מיליון שקל משוויין. מדד הראל צנחה ב-10.3%. ת"א 25 ירד ב-0.4%, מדד ת"א 100 ירד ב-0.6%

הפצצה שהטיל אתמול המפקח על הביטוח, עודד שריג, בנוגע לשוק הפנסיוני בישראל, הרעידה היום גם את בורסת אחד העם. מניות שש חברות הביטוח הגדולות שנסחרות בבורסה - הראל, מגדל, כלל, הפניקס, מנורה ואיילון - נסחרו בירידות חדות של של עד כ-10%, ומחקו בכך 870 מיליון שקל משווין.

מדד הביטוח הוביל את הירידות, והשיל 6% מערכו. מניית חברת הביטוח הראל צנחה ב-10.3% ומחקה כחצי מיליארד שקל משוויה. הירידות החדות נבעו מהערכה כי תיאלץ להפריש 425 מיליון שקל בעקבות הוראת הפיקוח על הביטוח. מניות הפניקס, הראל וכלל ביטוח צנחו בשיעורים מתונים יותר של 4%-6%. מנורה ירדה ב-1.3% בלבד.

הירידות במניות הביטוח גררו את המדדים בתל אביב ליריודת שערים. מדד ת"א 25 איבד 0.4%, ומדד ת"א 100 נחלש ב-0.6%. בניגוד למגמה, מדד ת"א בנקים התחזק בשיעור של 0.9%, מדד נדל"ן 15 נחלש ב-0.6%, ומדד התקשורת התאושש ב-1.4%. מחזור המסחר המשיך להיות נמוך מהרגיל, ועמד על 653 מיליון שקל בלבד.

מניות הביטוח במרכז

אתמול פורסם ב-TheMarker כי משרד האוצר החליט לקדם תוכנית חדשה להתמודדות עם בעיית העלייה בתוחלת החיים, שמערערת את יציבותן של חברות הביטוח. על פי התוכנית, האוצר יערוך עדכון דרמתי בטבלאות התמותה על רקע נתונים חדשים שמראים על עלייה של כשנה עד שנתיים בתוחלת החיים.

עוד הוחלט באוצר כי חברות הביטוח יפסיקו למכור ביטוחי מנהלים ללקוחות בני פחות מ-55 החל משנת 2013. הסיבה לכך היא שביטוחי מנהלים כוללים הבטחה של מקדם הקצבה. הבטחת המקדם נועדה להגן על החוסך מפני הרעה כללית של המקדם עקב עלייה כללית בתוחלת החיים. מצד שני, היא יוצרת התחייבות וסיכון לחברות הביטוח, במקרה של שיפורים רפואיים.

בעקבות השינויים, חברות הביטוח צפויות להידרש לבצע הגדלה משמעותית בעתודות הביטוחיות, מה שיוביל אותן לרשום הפסדי ענק של מאות מיליוני שקלים כבר בדוחות שנת 2012. ההערכה באוצר היא שחמשת החברות הגדולות - מגדל , כלל , הראל , ה פניקס ו מנורה מבטחים - ירשמו בעקבות כך הפסדים בהיקף שבין חצי מיליארד שקל למיליארד שקל. גם חברות הביטוח האחרות, הבינוניות והקטנות, צפויות לרשום הפסדים.

"משמעות גדולה עבור קבוצות אי.די.בי ודלק"

"למהלך של האוצר כמה השלכות עיקריות על חברות הביטוח", אמר היום טרנס קלינגמן, מנהל מחלקת מחקר Sell Side בפסגות. "ההפרשה החד פעמית שנועדה לכסות על עלייה לא צפויה בתוחלת החיים תגביל את יכולת חברות הביטוח לחלק דיבידנדים בעתיד הנראה לעין, במיוחד לאור הירידות בשוקי ההון שממילא מובילות לשחיקת רווחיות.

"הנושא הזה בעל משמעות גדולה עבור קבוצת אי.די.בי, אשר מתבססת בין השאר על דיבידנדים מכלל ביטוח. כמו כן, מהלך זה עשוי אף להוריד את תג המחיר של הפניקס, שנמצא בתהליכי מכירה על ידי קבוצת דלק", הוסיף קלינגמן.

השלכה נוספת בעיניו של קלינגמן נוגעת לחברות דירוג האשראי, שעשויות לבחון מחדש את דירוג כתבי ההתחייבויות של חברות הביטוח. לדבריו, הבדיקה תיעשה על רקע "הפגיעה הצפויה בהון העצמי של חברות הביטוח, ובמיוחד לנוכח הגידול בסיכון הרגולטורי להפרשות נוספות בתחומים אחרים (כגון ביטוח סיעודי)".

מניות בולטות במסחר

חברת טבע זכתה בניצחון משפטי נוסף כאשר הצליחה להגן גם בבריטניה על מרכז הרווח העיקרי שלה - התרופה קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה. בית המשפט העליון פסק היום לטובתה של טבע במשפט שניהלה נגד UK Generics, חברה בת של מיילן האמריקאית. בית המשפט דחה את התביעה שהגישה UK Generics בניסיון לקבל הצהרה של בית המשפט שהפטנט שרשמה טבע בבריטניה על הקופקסון בטל ושהגירסה הגנרית שלה אינה מפרה את הפטנט שתקף עד למאי 2015.

חברות הנמצאות בשליטת משפחת עופר פרעו בחצי השנה האחרונה יותר מ-1.3 מיליארד שקל ל בנק הפועלים בעקבות הוראת המפקח על הבנקים, דודו זקן, הנוגעת לחשיפת הבנקים לקבוצות הלווים הגדולות. משפחת עופר היא קבוצת הלווים הגדולה ביותר של בנק הפועלים. בסוף 2011 הסתכמה החבות נטו של החברות הנמצאות בשליטתה של משפחת עופר לבנק הפועלים בכ-11.3 מיליארד שקל.

הקטנת החובות של משפחת עופר לבנק הפועלים נעשתה בעיקר בחודש שעבר באמצעות בריטיש ישראל שמוזגה לתוך מליסרון . החברה פרעה לבנק הפועלים חוב בסכום של 644 מיליון שקל. פירעון החוב התאפשר באמצעות הנפקת אג"ח של מליסרון לציבור (באמצעות הרחבת סדרה ה) בהיקף של 760 מיליון שקל בסוף מאי 2012.

הבוקר דיווחה חברת ADO, העוסקת בנדל"ן מניב בגרמניה, כי נחתמו הסכמי השקעה מפורטים עם חברת הביטוח הראל . על פי ההסכמים קבוצת הראל תשקיע 9 מיליון יורו (כ-44 מיליון שקל) כנגד הקצאת מניות וכתבי אופציה של ADO, ותעמיד הלוואה מסך 6 מיליון יורו (כ-29 מיליון שקל) כאשר מתוכה מיליון יורו ניתנים להמרה למניות נוספות של החברה. חברת ADO נשלטת (49%) על ידי חברת נדל"ן שיכון ובינוי בה מחזיקה שרי אריסון ב-47% מהון מניות ומנוהלת על ידי שלמה זהר.

ישראל שרייבר, מנכ"ל חברת ביומד ITGI התפטר היום מתפקידו, לאחר שניהל את החברה ב-3 שנים האחרונות. שרייבר שלח לחברה מכתב, לפיו לא התאפשר לו במהלך כהונתו לבצע את עבודתו בדרך הראויה. החברה דחתה את טענותיו מכל וכל, אך המניה מתממשת כעת ביותר מ-10%, במחזור גבוה יחסית.

הסאגה במניית בונוס ביוגרופ נמשכת: המניה עולה כעת ב-15% לאחר שאתמול נפלה המניה ב-25%. שווי חברת תאי הגזע, שהגיע לשיא של 130 מיליון שקל ב-2 ביולי לאחר זינוק של 630%, התפרק בשבוע האחרון ב-54% לשווי חברה של 58.9 מיליון שקל בלבד - כ-47 אגורות למניה וכל זאת כאשר בדו"חות החברה נמצאת הערת "עסק חי".

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully