וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מפסיד מהמלחמה בין רשתות השיווק?

12.7.2012 / 8:28

ריבוי רשתות השיווק בערים כמו אשדוד, בית שמש וכו' גורמת לתחרות רבה והורדת מחירים של מוצרים רבים. הלקוחות מרוויחים מזה אך בעלי המינמרקטים והמכולות מודאגים

תושבי אשדוד, בית שמש ומעלה אדומים נהנים מכך ששופרסל נלחמת בחודשים האחרונים ביתר שאת מול רשתות כמו רמי לוי שיווק השקמה ואושר עד. אך בעלי מינימרקטים ומכולות מספרים כי המצב מאיים על המשך קיומם.

שלשום מצאו תושבי אשדוד עלון משמח בתיבות הדואר. שופרסל החליטה להחריף את מלחמת המחירים מול רמי לוי שיווק השקמה ואושר עד, והודיעה כי תמכור ק"ג עוף טרי ב-4.99 שקלים, כרעיים ב-9.99 שקלים לק"ג ועגבנייה, גזר, תפוח אדמה, כרוב לבן ואבטיח ב-99 אגורות לק"ג. רמי לוי לא נשאר חייב, ומיד הפיץ עלון משלו עם מחירים נמוכים אף יותר - ק"ג עוף טרי ב-3.99 שקלים, כרעיים ב-8.99 שקלים לק"ג, עגבנייה, גזר, כרוב לבן, בצל ותפוח אדמה במחיר של 49 אגורות לק"ג. לא עברו כמה שעות ושופרסל החליטה להוריד עוד יותר את מחירי העוף, הכרעיים והכרוב הלבן.

הסיבה ל"מסיבה" היא שבתחילת פברואר נפתח סניף רמי לוי שיווק השקמה בעיר, והעלה את מפלס התחרות באזור שבו יש כבר סניפים של שופרסל דיל, אושר עד, מגה בול, יוחננוף, יינות ביתן ורשתות אחרות. הצרכנים אולי מרוויחים, אבל בעלי המכולות והמינימרקטים בעיר סובלים. הם מספרים שמאז כבר שנים ספורות, מאז שהחלה מלחמת מחירים בין הרשתות הפרטיות לרשתות הדיסקאונט של שופרסל ומגה, מצבם מידרדר, אך בחודשים האחרונים המצב החמיר - הלקוחות נוטשים, והמכירות ירדו בעשרות אחוזים.

"יש לי מינימרקט בעיר כבר 13 שנה, וכבר ארבע שנים קשה להיות בעל מינימרקט. אבל מאז שרמי לוי פתח סופר בעיר ושופרסל והוא ואושר עד נמצאים במלחמה, אני כבר לא מצליח להתמודד", אומר רפאל בר, בעלי מינימרקט רפי באשדוד. "קוקה קולה רוצים ממני 5.7 שקלים על בקבוק ושופרסל, רמי לוי, אושר עד וכו' מוכרים קוקה קולה ללקוחות ב-5 שקלים. איך אני יכול להתמודד מולם כשאנחנו קונים סחורה מהספקים ביותר כסף ממה שהם מוכרים ללקוחות? באים אלי אנשים ושואלים איך זה שהם מוכרים יותר בזול, ואני מסביר להם אבל הם בכל זאת עוזבים. כבר התייאשנו, אבל אין מה לעשות. אנחנו חיים מהיד לפה ולוקחים אוכל הביתה וזהו".

כדי להבין את גודל ההנחות ביישובים שבמוקד התחרות מספיק לראות כמה משלמים באזורים אחרים. בסניף שופרסל דיל בבאר טוביה, למשל, עלה שלשום בצהריים ק"ג תפוח אדמה, בצל, גזר וכרוב לבן 1.99 שקלים - פי שניים משופרסל באשדוד. עגבניות עלו 2.8 שקלים לק"ג, וק"ג כרעיים עלה 14.89 שקל.

במעלה אדומים המחירים היו אף נמוכים יותר מאשר באשדוד: בסניף רמי לוי שיווק השקמה מכרו אתמול ק"ג עוף ב-3 שקלים, כרעיים ב-7.4 שקלים ומרבית הירקות נמכרו ב-49 אגורות. התחרות במעלה אדומים התחילה כבר לפני שנה וחצי, כשרמי לוי נכנס לעיר, והוחרפה בחודשים האחרונים - כששופרסל החליטה שהיא לא מוכנה להמשיך לאבד לקוחות באזור.

"אנחנו עיר קטנה עם המון רשתות, וכבר כמה שנים שהמחזור יורד כל שנה. אבל בחודשים האחרונים, עם המלחמה של שופרסל ורמי לוי, איבדנו 40% מהמחזור", מספר בעלי מינימרקט במעלה אדומים, הנמצא במרחק נסיעה של דקות ספורות מהחנויות של שופרסל ורמי לוי. "נפגענו בעיקר במכירות הירקות. אנחנו מוכרים קילו עגבניות ב-7 שקלים והם בכמה אגורות. עד לא מזמן הייתי קונה ירקות ב-12,000 אלף שקל בחודש והיום אני קונה רק ב-3,000 שקל, כי אין ביקוש. כדי שיבואו אלינו אנחנו נאלצים לתת לאנשים לא לשלם ולרשום בסכומי עתק, כי רק ככה אפשר להשאיר את הלקוחות. אנחנו רושמים ב-50-60 אלף שקל בחודש".

תלונה לממונה על ההגבלים העסקיים

לאחרונה הגישה רשת קו אופ תלונה לממונה על ההגבלים העסקיים, בטענה כי שופרסל נוקטת במדיניות של מחירים טורפניים, ומוכרת מוצרים במחירי הפסד במעלה אדומים. הטענה של קו אופ היא ששופרסל פועלת בניגוד לתנאי המיזוג שלה עם קלאבמרקט מ-2005. בין המגבלות שהוטלו על שופרסל עם אישור המיזוג נקבע איסור מכירה במחירי הפסד, שלפיו "שופרסל לא תמכור ולא תאמץ מחירון מוצרים היוצר הפסד מובהק לרשת, לתת-רשת או לסניף כלשהו מסניפיה הממוקם באזור בו פועל סופרמרקט פרטי, כאשר מחיר כזה חורג מרמת המחירים הקיימת באותו אזור לאורך זמן והממוקד בסופרמרקטים פרטיים ומיועד להוציאם מן השוק".

מכירות במחירי הפסד ברשתות השיווק. TheMarker
מכירות במחירי הפסד ברשתות השיווק/TheMarker

"מדובר במחירי הפסד, גם לשופרסל וגם לרמי לוי", אומר גורם בכיר באחת מרשתות השיווק. "עגבנייה עולה לקמעונאי 4.4 שקלים לק"ג וכרוב לבן 2.4 שקלים, תפוח אדמה כ-2 שקלים לק"ג. ק"ג עוף עולה לרשת 10.5 שקלים וכרעיים כ-14 שקל. כנראה ששופרסל לא רוצה שרמי לוי יפתח סניפים חדשים".

תחרות מחירים עזה קיימת מזה כחודש וחצי גם בבית שמש, מאז פתחה אושר עד סניף בעיר בתחילת יוני. כעת, ברדיוס של קילומטרים בודדים, פועלים סניפים של שופרסל דיל, אושר עד וכמעט חינם. לדברי יניב ברבי, בעלי מינימרקט יניב בבית שמש, "אנחנו נאלצים לקנות מהמתחרים, כי המחירים אצלם יותר זולים מהמחירים שהספקים נותנים לנו. בחודשיים האחרונים יש לנו ירידה של יותר מ-20% במכירות, אבל מה שיותר גרוע זה שגם אלה שקונים נמצאים בתחושה לא טובה ואומרים לנו שיותר יקר אצלנו. כל היום מחלקים פה פליירים, ואנשים יודעים בעל פה כמה עולה מוצר בכל רשת, אז אני מוריד מחירים כדי שההפרש לא יהיה כזה גדול. בעבר מכרנו עוף טרי ומטרנה וטיטולים, והיום אני מעדיף לא להחזיק כדי שאנשים לא יתלוננו. הבעיה נמצאת לדעתי אצל הספקים, שנותנים לרשתות מחירים יותר טובים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully