וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה צריכה קשישה לשלם עבור דירת 35 מ"ר?

נמרוד בוסו

14.7.2012 / 12:24

לא מדובר במחיר לופט במרומי מגדל תל אביבי, אלא בהערכת מחיר עבור דירה בה מתגוררת קשישה, המעוניינת לרכשה מהחברה המשכנת. איש מעולם לא שילם סכום שכזה על נכס שכזה"

בחוץ מכות קרני השמש את השכונה באור מסמא עיניים של תחילת יולי, אך כמות מועטה בלבד של אור חודרת את החלון הקטן אל דירת 2 החדרים של שרה (שם בדוי) בקומתו השנייה של בניין שיכון דו-קומתי בן יותר מ-50 שנה. הסדקים וכתמי הרטיבות בתקרת חדר השינה מעידים כי הדירה ראתה ימים יפים יותר, אבל הניקיון והסדר שמסביב מלמדים כי לפחות מי שגר במקום - כוחו עוד במותניו.

בשנה וחצי האחרונות מנהלת שרה, קשישה ניצולת שואה משיכון ויצמן בהרצליה, קרב שרבים וצעירים ממנה היו מגדירים כחסר סיכוי, לרכישת דירתה מידי חברת הדיור הציבורי עמידר. לפני שנה וחצי פנתה שרה לראשונה אל החברה בבקשה לרכוש מידיה את הדירה קטנת הממדים שבה היא חיה מזה 22 שנה. בעקבות הבקשה ביצעה עמידר שומה בנכס, באמצעות שני שמאים שנשלחו מטעמה.

מדובר בדירת שיכון קטנה, 34.7 מ"ר שטחה. מלבד שני החדרים, כוללת הדירה מטבח קטן, פינת אוכל וחדר מקלחת ושירותים. הנכס אינו כולל תוספות כגון מחסן או חנייה, ובנוסף לכך ביצע אחד השכנים שורה של תוספות בנייה בלתי חוקיות לכאורה, ובהן השתלטות על שטח משותף, אלא שעמידר כבעלת הזכויות במקום מעולם לא תבעה אותו לדין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לרבים היה נראה זה קרב חסר סיכוי. דירת עמידר/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשהגיעו לידיה של שרה ההערכות השמאיות, לפני קצת פחות משנה, נוכחה לגלות כי הדירה הקטנטנה והישנה שבה היא מתגוררת שווה את שטחה בזהב, כך לפחות לפי שמאי עמידר, שהעריכו את שווי הנכס בלא פחות מ-1,028,511 שקל. בשומה צוין כי שווי הדירה כמות שהיא עומד אמנם על 598 אלף שקל בלבד, אך כי בנוסף לכך נהנית הדירה מזכויות בנייה לא ממומשות בשווי של 430 אלף שקל. על פי תנאי מבצע הרכישה "דירה משלי" שהפעילה המדינה בזמן השומה, זכאית שרה להנחה של כ-200 אלף שקל, ובסופו של דבר ניצבה דרישת התשלום מצד עמידר על כ-838 אלף שקל.

שרה, שמצאה את הערך שייחסו השמאים לדירה כגבוה משמעותית ממחירה הריאלי ואת המחיר שדרשה עמידר כמופקע, הגישה לעמידר ערעור על הערכת המחיר. בדצמבר נערכה במקום שומה נוספת, על ידי שמאי שלישי. תוצאות השומה החדשה היכו את שרה בתדהמה: הפעם הוערכה הדירה ב-1.18 מיליון שקל, 150 אלף שקל יותר משווי הדירה בשומה הקודמת.

מעל מחיר השוק

לפני שבועיים עתרה שרה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, כנגד עמידר. "איש מעולם לא שילם סכום שכזה על נכס שכזה", אמרה ל-TheMarker, "בעמידר פשוט לא מעוניינים שארכוש את הנכס". בעתירתה דורשת שרה מבית המשפט שיקבע כי הערכות השווי שנערכו על ידי עמידר לצורך רכישת הדירה הן בלתי סבירות ושדינן להתבטל, וכן שיורה על מינויו של שמאי חיצוני וניטרלי להכנת חוות דעת שמאית.

כמו כן צורפה לעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד אורן אהרוני ממשרד עורכי הדין אורי פורת ושות', רשימת עסקות שנערכו בשכונה בשנתיים האחרונות, שבהן נמכרו נכסים בני 90-100 מ"ר בטווח מחירים של 850 אלף עד 1.2 מיליון שקל, ובמרבית המקרים מדובר היה בנכסים חדשים יותר, עם מחסנים וחניות. "לנוכח הנתונים המפורטים לעיל יוצא איפוא, כי תמחור דירת העותרת עולה במאות אלפי שקלים על מחירי השוק של דירה דומה", נכתב בעתירה.

חלק ניכר מטענות העתירה הופנה נגד השווי שייחסו השמאים לזכויות הבנייה שמהן נהנית דירתה של שרה, שהוסיפו להערכה מאות אלפי שקלים. ואולם אפילו לדברי השמאים מטעם עמידר, זכויות הבנייה האלה אינן בנות מימוש כיום, בשל הבנייה הבלתי חוקית הקיימת כיום במבנה, שבה לא טרחה עמידר מעולם לטפל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תמחור דירת העותרת עולה במאות אלפי שקלים על מחירי השוק של דירה דומה", נכתב בעתירה. דירת עמידר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"על עמידר למצוא פתרון הולם לחריגות, כדי שהנ"ל תוכל לנצל את הזכויות", נכתב באחת ההערכות השמאיות. הצעת המחיר מטעם עמידר על הדירה, המבוססת על אותה הערכה שמאית ממש, אינה מזכירה כל "מציאת פתרון הולם" לחריגות כפי שהמליץ השמאי. "בנייה זו תכביד על מימוש זכויות הבנייה ועלולה להוביל את העותרת להתמודדות משפטית על כל המשתמע מכך, וללא סיוע של עמידר אשר לאחר הרכישה כבר לא תהיה בעלת הזכויות בדירה", נכתב בעתירה.

לטענת שרה, בינה לבין אותו שכן כבר התגלעו כמה עימותים בעבר, והוא ומשפחתו הפעילו נגדה אלימות פיסית. על אף שפנתה כמה פעמים לעירייה ולמשטרה בנושא, לא נעשה דבר, וכמה מחסנים שבנה השכן בחצר עומדים על תילם.

"הטיפול בסמכות העירייה"

מלבד הטענה בדבר השומות המנופחות, עולה מכתב העתירה תמונה של אופן התנהלות אטום לכאורה מצד עמידר מול שרה. דוגמה לכך אפשר למצוא בסיפור ניסיונותיה של שרה לתאם פגישה עם מנהל מחוז השרון בארגון, מוטי בן סימון. לא פחות מארבע פעמים, נטען, בוטלה הפגישה שנקבעה בין השניים, ובאחת הפעמים אף הגיעה שרה למשרדי החברה בנתניה לחינם משום שאיש לא טרח לעדכן אותה על הביטול.

מעמידר נמסר בתגובה: "חברת עמידר פעלה בהתאם לנוהל משרד הבינוי והשיכון בנושא ומחויבת לשומה שניתנה על ידי השמאי הבורר. הדיירת בחרה להגיש עתירה מינהלית בעניין, וחברת עמידר תפעל בהתאם לכל החלטה שיקבל בית המשפט. באשר לחריגות בנייה, אם יש כאלה, הטיפול בנושא זה מצוי בסמכות העירייה".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "מבדיקה שנערכה לא התקבלו תלונות בנושא בנייה לא חוקית בשנים האחרונות במקום, ולא ידוע לנו על בנייה חדשה שכזו. הגברת מוזמנת להגיש תלונה בעניין. כמו כן, ייערך סיור במקום על ידי המפקח האזורי".

  • עוד באותו נושא:
  • עמידר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully