וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם דירוג האשראי של ישראל בסכנה?

רם עוזרי

15.7.2012 / 10:47

משלחת מטעם סוכנות דירוג האשראי סטנדרט אנד פורס ביקרה בישראל והזהירה כי דירוג האשראי של ישראל ייבחן מחדש במידה והגירעון יגדל. בשנה שעברה העלתה הסוכנות את הדירוג

בתחילת יולי הגיעה לישראל משלחת מטעם חברת הדירוג הבינלאומית הגדולה S&P (סטנדרט אנד פורס) לביקור שנתי בישראל. המשלחת נפגשה עם הדרג המקצועי במשרד האוצר - ראש אגף תקציבים באוצר, גל הרשקוביץ, והחשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, וכן עם שר האוצר יובל שטייניץ. מה שעמד על סדר היום היה העלאת יעד הגירעון של ישראל מ-1.5% ל-3% עליו החליטה הממשלה.

על פי הערכות, מה ששמעו נציגי חברת הדירוג מהדרג המקצועי היה שונה ממה שנשמע מהדרג הפוליטי. הדרג המקצועי במשרד האוצר התקשה להגן על ההחלטה וזרק את האשמה על הדרג הפוליטי. בין השאר עלו לדיון המחאה החברתית המתחדשת והעובדה ששנת 2013 היא שנת בחירות.

הממונה על התקציבים באוצר, גל הרשקוביץ, אמר בעבר בהתייחס ליעד הגירעון החדש כי הוא "עומד במבחן הסבירות בתנאים הקיימים" והדגיש את חשיבות היישום שלו. עם זאת, בדומה לעמדת נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר, הרשקוביץ הביע חשש כי במקרה של הרעה משמעותית יהיה לנו קושי להגיב לרמת גירעון הזו. בפגישה עם חברי המשלחת של S&P קיבל הרשקוביץ אישוש לחששותיו, לפיהם גידול בגירעון בפועל של הממשלה יגרור בדיקה מחודשת של דירוג האשראי של ישראל.

הדרג הפוליטי מאידך ניסה להצדיק את ההחלטה והדגיש את מצבה האיתן של הכלכלה הישראלית ואת מתווה הירידה של הגירעון בטווח הארוך. יעד הצמיחה של ישראל, אמר שטייניץ לחברי המשלחת, נותר גבוה ביחס למדינות אחרות בעולם. ישראל, אמר שטייניץ, עדיין מחויבת לחתירה ליעד חוב תוצר של 60%.

עם זאת, כלכלני מקרו העריכו היום כי הצהרה מעודנת מצד חברת הדירוג על כך שמצב הגירעון של הממשלה נבחן בעין קפדנית ועלול לפגוע בדירוג האשראי של ישראל יועיל לכל הצדדים. ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר שלו שטייניץ שותפים לדעה שצריך להעלות מסים על מנת שלא לחרוג מיעד הגירעון המורחב של 3%, והצהרה כזו תאפשר להם לטעון שאין ברירה. בשאלה אילו מסים תבחר הממשלה להעלות, מכל מקום, לחברות הדירוג אין כל עניין. "זו החלטה ששטייניץ ונתניהו יצטרכו לעשות לבד", אמר היום כלכלן מקרו בכיר.

כזכור, בשנה שעברה העלתה S&P את הדירוג של ישראל מ-A ל-A+. שתי חברות דירוג האשראי האחרות הותירו את הדירוג של ישראל ללא שינוי. במקביל, הורידה S&P את דירוג האשראי של ממשלת ארה"ב כך שבפעם הראשונה מאז ומעולם נפגע דירוג האשראי המושלם שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully