וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ההגבלים פשטה על תנובה: "החקירה תתרחב"

אורה קורן

16.7.2012 / 13:30

במסגרת החקירה המתנהלת נגד תנובה פשטו חוקרי רשות ההגבלים על משרדי תנובה. לפי ההערכות גם שטראוס, יוניליוור ויצרנים נוספים על הכוונת. החשד: הפרת צוים בנוגע לשטחי מדף

רשות ההגבלים מנהלת מזה כשנה וחצי חקירה סמויה בדבר חשדות לכאורה להפרת הצו המוסכם בין ספקים ורשתות. החקירה הגלויה נפתחה היום נגד תנובה, אולם מקורבים לתחום העריכו כי תתרחב נגד ספקי מזון גדולים, בהם שטראוס, יוניליוור, החברה המרכזית ליצור משקאות קלים (קוקה קולה ישראל), שסטוביץ' ויצרנים נוספים.

הרשות בודקת חשדות להפרת הצו המוסכם בכל הקשור לשטחי מדף (חברות שקיבלו שטח מדף גדול מהמירבי על פי הצו), בלעדיות שהעניקו ספקים לרשתות בניגוד לצו - סדרנות שפגעה במתחרים ומבצעים שהוגבלו לרשת אחת.

החקירה נפתחה בתנובה, כנראה, כיוון שברשות הצטברו עדויות להפרת חוק ההגבלים מהחקירה הקודמת בחברה, שטרם הגיעה לסיומה. החוקרים שהגיעו היום למשרדים בצומת גלילות, החרימו מסמכים וצפויים לזמן לחקירה עובדים ובכירים בחברה. ההערכות הענף הן, כי בשבועות הקרובים ייאספו מסמכים ויתבצעו חקירות בחברות גדולות נוספות.

הצו המוסכם של רשות ההגבלים העסקיים מ-2005 קובע איסורים ומגבלות על הסדרים בין ספקים דומיננטיים, דוגמת תנובה, לבין רשתות השיווק. האיסורים והמגבלות נועדו למנוע השתלטות של ספקים גדולים על מדפי רשתות השיווק - השתלטות שפוגעת בספקי מזון קטנים ובינוניים.

הצו המוסכם אוסר על ספקים להתערב בקביעת מספרם או זהותם של ספקים מתחרים ברשת, אוסר על ספקים להתערב בהחלטות הרשת באשר להכנסתו של מותג פרטי, מטיל מגבלות על רכישת שטחי מדף ותצוגות חוץ מדף בידי ספקים דומיננטיים, מחייב הבאת הסדרי ניהול קטגוריה לאישור מוקדם של הממונה או בית הדין להגבלים עסקיים, מסדיר את דרך מתן התמריצים לרשתות השיווק ומונע שימוש בטכניקה של בונוס מצרפי הנשען על בסיס מכירותיו של הספק הדומיננטי (Roll Back Discount), אוסר על הסדרים שעניינם הוא קיבוע נתח השוק של הספק ברשת, מתייחס לסוגיית סידור מדפי רשתות השיווק הגדולות על ידי ספקים דומיננטיים ואוסר על הספקים לנצל מידע שמתקבל מהסדרנים לפגיעה בתצוגות המתחרים או להתערבות בהחלטות התמחור של רשתות השיווק.

הצו גובש לאחר משא ומתן ממושך שניהלה הרשות עם ספקי המזון, כהמשך לחקירה שניהלה הרשות בשנים 2002-2000 בעניין יחסי הסחר שבין הספקים הללו לרשתות השיווק הגדולות. במרכז העניין עמדה פרשה שבמסגרתה הואשמה עלית על ידי יצרנית הממתקים, כרמית, בכך שפעלה באגרסיביות כדי למנוע ממנה להיכנס לרשתות השיווק עם מותג השוקולד קדבורי.

חברת מבטח שמיר המחזיקה בתנובה פירסמה הודעת בורסה המאשרת את הפשיטה ותפיסת מסמכים בחברה. בהודעתה ציינה, כי החקירה קשורה להתקשרות תנובה וספקי מזון אחרים עם רשתות המזון, הקשורים לפעילות בתחום ייצור ושיווק מוצרי מזון לחברות העוסקות בכך, בין בכל התחומים ובין בחלקם.

בדיוני ועדת המזון נחשפו עדויות, שלפיהן רשתות וספקים גדולים הפרו את הצו המוסכם בכמה סעיפים וגרמו בכך להתייקרות מוצרים לצרכנים. ועדת המזון המליצה להרחיב את הצו המוסכם ולעגן אותו בחוק, שהפרתו תחשב עבירה פלילית.

תנובה הסתירה מסמכים

לפני כשנה פשטה רשות ההגבלים על משרדי החברה בעקבות חשד להסתרת מסמכים הנוגעים לאופן תמחור המחירים של מוצרי החלב. לפני כשלושה חודשים סיימה מחלקת החקירות של רשות ההגבלים את חקירת תנובה והעבירה את הממצאים למחלקה המשפטית במטרה לקבוע את קו הפעולה מול החברה. החקירה נפתחה חצי שנה קודם לכן לאחר שתנובה לא העבירה לממונה מסמכים כפי שנדרשה במסגרת חקירת שוק החלב.

מקורבים לתנובה טענו בחקירה כי אי העברת המסמכים היתה טעות שנעשתה על ידי דרג ביניים בחברה, בתום לב ולא במזיד. המסמכים התייחסו לטיוטות של דו"ח מקינזי, שבו ציינה חברת הייעוץ כי אחת החלופות להגדלת הרווחיות של תנובה היא העלאת מחירים בשיעור של 15% ויותר במוצרים שביקושם קשיח - כמו קוטג' וגבינה צהובה. תנובה היא מונופול במוצרים אלה.

ברשות ההגבלים ביקשו ככל הנראה לקבל את חלופת ההתכתבויות ואת הטיוטות שקדמו לדו"ח הסופי. במסגרת החקירה נחשפו מסמכים המעידים לכאורה כי תנובה ניצלה את כוח השוק שלה כדי להעלות מחירים.

מתנובה נמסר בתגובה, כי החברה משתפת פעולה באופן מלא עם החקירה.

עדכון ראשון: 11:47

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully