וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוחי דנקנר מעמיד המטוס של אי.די.בי. למכירה

ערן אזרן , מיכאל רוכוורגר

16.7.2012 / 13:06

המטוס נרכש על ידי דנקנר בשנת 2008 וכעת הוא מועמד למכירה תמורת 26 מיליון דולר. מדובר במטוס יד שלישית בעל טווח טיסה של 7,400 ק"מ. "אין הצדקה להחזקת מטוס פרטי"

קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר מעמידה את מטוסה הפרטי למכירה. המטוס, מדגם Bombardier Challenger 604, נרכש על ידי דנקנר בפברואר 2008 תמורת 26 מיליון דולר. ככל הנראה זהו גם המחיר המבוקש על ידי הקבוצה עבור המטוס.

מדובר במטוס יד שלישית בעל טווח טיסה של 7,400 ק"מ. המטוס שימש את דנקנר וצוות אי.די.בי בנסיעותיהם ברחבי ארה"ב, אירופה, הודו, מזרח הרחוק ודרום אמריקה, ולהשקעה בבנק השוויצי קרדיט סוויס . החברה נעזרת בברוקר בינלאומי לשם המכירה.

עלות הטיסה של המטוס לשעה היתה של כ-6,000 דולר והוא מכיל 12 מושבים. עם רכישתו, הוצמד אליו צוות אוויר ששהייתו בחו"ל לילה מוערכת בין 1,800–2,700 דולר. מחירה של טיסה הלוך ושוב לארה"ב מגיע לכ-150 אלף דולר. כמו כן, החברות הציבוריות משלמות אגרות, מסים ותשלומי חובה שונים בגין המטוסים הפרטיים.

בכך מצטרף דנקנר לאנשי עסקים נוספים, דוגמת לב לבייב, שהחליטו למכור את המטוס הפרטי בשעה שנקלעו למצב עסקי מאתגר. באחרונה קיים חשש כבד בשוק כי קבוצת אי.די.בי עלולה להתקשות לעמוד בפירעון החובות שלה. על רקע זאת, איגרות החוב של אי.די.בי אחזקות, העומדת בראש הפירמידה העסקית של דנקנר, צנחו בחדות בשנה האחרונה, כשהן נסחרות כעת בתשואות "זבל" של 50%-75%.

מאי.די.בי נמסר בתגובה כי "במצב המשקי הקשה שהוא מאתגר אף עבור קבוצת אי.די.בי, אין הצדקה להחזקת מטוס פרטי ולכן הועמד למכירה".

שורה של טעויות

בפברואר 2008, כשהקונצרן הגדול במשק נסחרה לפי שווי שוק של כ-4 מיליארד שקל (לעומת 600 מיליון שקל), בעודה מצויידת בהררי מזומנים שגוייסו באמצעות הנפקת אג"חים (שנסחרו אז בתשואות חד- ספרתיות יציבות) ונטילת הלוואות בנקאיות, דנקנר הרגיש שהוא על "גג העולם" לקראת הפיכת אי.די.בי לקונצרן גלובאלי בינלאומי.

אלא ששורה של טעויות שעשה דנקנר, כמו סיבוב השקעה שני כושל בקרדיט סוויס, השקעה בקרקע בלאס וגאס, העברת חובות פרטים של ישראייר לתוך אי.די.בי ורכישת עיתון מעריב ללא כדאיות כלכלית בעסקה, לצד עצירת משיכת הדיווידנדים, הובילו להפסדים כבדים ורוקנו את קופות המזומנים של חברות המטה של אי.די.בי. כל אלו, אילצו את דנקנר לפתוח במסע מימושים נרחב של נכסים בכדי לשרוד את המשבר הנוכחי, ללא הצורך להגיע להסדר כואב לפריסת ומחיקת חובות כפי שעשו עד כה טייקונים אחרים כמו יצחק תשובה,יוסי מימן, אילן בן דב, ליאון רקנאטי ואחרים.

במסגרת מסע מימושים זה, נאלצה אי.די.בי פיתוח להעמיד לאחרונה למכירה גם את המטוס שרכשה, וכעת, ברוקר בינלאומי המתמחה במכירת מטוסי מנהלים, מטפל במכירתו שעשויה להיות במחיר הנמוך ששילמה אי.די.בי ב-2008. למרות מכירת המטוס הצפויה, ולמרות ביטול הבונוסים למנהלים, מנהלי המטה של אי.די.בי כמו חיים גבריאלי, ליאור חנס, אייל סולגניק, עמי אראל ואחרים ממשיכים לנסוע במכוניות מפוארות וליהנות מעלויות שכר שנתי של מיליוני שקלים כל אחד.

עסקה זו מצטרפת למימושים נוספים שביצעה אי.די.בי בתקופה האחרונה, הכוללים בין השאר מכירת שליטה בחברות כמו כלל תעשיות , מכתשים אגן , פאנדטק, מקסימה ו המלט . המימושים האלה צפויים לסייע לאי.די.בי להבטיח את יכולתה לעמוד במלוא התחייבויותיה של כ-1.8 מיליארד שקל לבעלי האג"ח והבנקים עד סוף 2013, אך עדיין לא פותרת בעיה אקוטית שאיתה דנקנר מתמודד בימים אלה: מציאת מקורות נזילים של 375 מיליון שקל לאי.די.בי אחזקות החל מיוני 2013, לצורך עמידה בהתחייבויות לבעלי האג"ח והבנקים.

החשש של המשקיעים לגבי יכולתה של אי.די.בי אחזקות לעמוד במשימה זו באים לידי ביטוי בכך, שאג"ח החברה בהיקף כולל של כ-1.6 מיליארד שקל ממשיכות להיסחר בתשואות גבוהות לפדיון של עד 80%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully