וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע ההאטה: המסחר באחד העם ננעל בירידות

רם עוזרי

16.7.2012 / 17:00

המדד השלילי ביוני וסימני ההאטה במשק העיבו על המסחר בבורסה התל אביבית. מדד ת"א 25 ירד ב-0.2% ואילו מדד ת"א 100 איבד 0.3% מערכו

לא באופן מפתיע, המסחר בבורסה בת"א התנהל היום בירידות שערים. שורה ארוכה של נתונים המצביעים על האטה במשק, ובראשם המדד השלילי של חודש יוני, העיבו על המסחר. לקראת סוף יום המסחר צנחו המדדים לירידות של יותר מ-1%, ובתנועה חדה זינקו לרמת הסגירה ששיקפה ירידות קלות של 0.3% בלבד.

מדד ת"א 25 סיים את יום המסחר בירידה של 0.2% ומדד ת"א 100 איבד 0.3%. מדד מניות הבנקים שבמהלך רוב יום המסחר רשם ירידות של 1% ויותר נסגר בירידה של 0.3% בלבד. מדד מניות הנדל"ן אבד 1.1%. מניות הביטוח ממשיכות לאבד גובה והן השילו 2.3%, כאשר מניית מגדל ספגה מימושים כבדים והשילה 3.4%.

שוק האג"ח הממשלתיות הגיב היום בעוצמה לנתוני המדד אמש. איגרות החוב הממשלתיות שאינן צמודות למדד (שחרים) ל-10 שנים רשמו זינוק יומי חד של 0.7%, וירדו לתשואה הנמוכה מעולם - 4.03%. גם איגרות חוב מקבילות צמודות למדד (גלילים) עלו ב-0.27%, וירדו לתשואה של 1.94% בלבד.

מניות הבנקים נחלשו כאמור וזאת על רקע דו"ח הוועדה להגברת התחרות במערכת הבנקאות שהגיש הבוקר המפקח על הבנקים, דודו זקן. נראה שהשוק מפרש את המלצות הועדה כלא מספיק חזקות, כאשר מניות הבנקים הגדולים הפועלים ו לאומי , שניהנים מחוסר תחרות, עלו ב-0.3% ואילו מניות הבנקים הקטנים נחלשו בשיעורים חדים יחסית: דיסקונט מאבדת 3% ו מזרחי טפחות 2%.

הדו"ח קובע כי שכר העובדים במערכת הבנקאית גבוה, היעילות התפעולית נמוכה ורמת התחרות בה נמוכה גם היא ואת המחיר משלמים העסקים הקטנים ומשקי הבית. עיקרי ההמלצות בו: הבנקים יגלו ללקוחות מהו דירוג האשראי שלהם, בנק ישראל יתחרה בבנקים בשוק הפיקדונות, לקוחות יוכלו לפתוח ולסגור חשבונות בנק דרך האינטרנט, עסקים קטנים ישלמו פחות עמלות, תהיה רפורמה בפעילות ניירות הערך, הריבית על הפיקדונות תחייב את הבנקים גם בעת חידושם, הרחבת הפיקוח על עמלות וגופים מוסדיים יזרימו אשראי צרכני ולעסקים קטנים

ההתנפלות של המשקיעים על איגרות החוב השקליות מגיעה על רקע שפל ברמת האינפלציה שמגדילה את הסיכויים להורדת ריבית נוספת על ידי בנק ישראל. מדד חודש יוני שפורסם אתמול הפתיע וירד ב-0.3%, כך פירסמה אמש (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הערכות האנליסטים היו כי המדד יעלה ב-0.1% לעומת חודש מאי. מתחילת השנה עלה המדד ב-1% בלבד, ועל פי המגמה, קצב הגידול השנתי שלו יעמוד רק על 0.6%, נמוך מהיעד הממשלתי למדד של 1%-3%. לשם השוואה, ביוני 2011 עלה המדד ב-0.4%.

המדד השלילי של יוני מצטרף לסימנים נוספים להאטה משמעותית בפעילות הכלכלית בישראל. נתוני סחר החוץ לחודש יוני שפורסמו בסוף השבוע שעבר מצביעים על האטה הן ביבוא והן ביצוא ועל עליה בגירעון המסחרי של ישראל. נתונים המבוססים על דיווחי מעסיקים לביטוח הלאומי מצביעים על האטה משמעותית בקצב הגידול בהעסקת שכירים על ידי המגזר העסקי. על כל אלה מצטרף האיום שטומנת בחובה המחאה החברתית, שקמה לחיים. מאות מפגינים חסמו אתמול את נתיבי איילון בתל אביב במחאה על המצב שהביא את משה סילמן להצית את עצמו במוצאי שבת בתל אביב.

לכך נוסף היום נתון נוסף, לפיו התוצר צמח ברבעון הראשון ב-2.7% בלבד. בפעם השניה תוך חודש עדכנה הלמ"ס כלפי מטה את אומדן הצמיחה, שהיה במקור 3%. העדכון מעמיד בספק את העמידה במתווה שטייניץ להמשך הורדת יחס החוב תוצר בטווח הבינוני, שמתבסס על שיעורי צמיחה של 3.5%-4% בשנה.

בעולם, ראש ממשלת לוקסמבורג ויו"ר קבוצת שרי האוצר של האיחוד האירופי, ז'אן-קלוד יונקר, אמר בראיון לעיתון הגרמני "דר שפיגל" כי אינו מאמין שאיטליה תזדקק לחילוץ. "אם איטליה תבקש חילוץ, היא לא תיאלץ להיצמד למגנוני הפיקוח הקיימים של אירופה", אמר.

יונקר גם הביע בראיון את תמיכתו בהידוק האיחוד הפוליטי והכלכלי באירופה, ובהקמת נשיאות אירופית. "אני אתמוך ביצירת התפקיד של נשיא אירופה בסופו של התהליך, שייבחר באופן ישיר על ידי אזרחי האיחוד האירופי". לפי הצעת יונקר, התפקיד החדש יהיה איחוד המשרות של נשיא הנציבות האירופית ונשיא מועצת האיחוד האירופי.

ראש ממשלת סין, וון ג'יאבאו, היו אתמול תחזיות פסימיות. ג'יאבאו הזהיר כי "המומנטום להתאוששות בצמיחת הכלכלה עדיין לא יציב ועשויים להתעורר 'קשיים' בזמן הקרוב", כך לפי סוכנות הידיעות הסינית הרשמית שינחואה. למרות זאת, לפי וון, הקצב הנוכחי של הצמיחה הכלכלית נמצא בטווח היעד וצעדי הממשלה לייצוב הצמיחה 'נושאים פירות'. דבריו מגיעים אחרי שבשבוע שעבר פורסם כי הכלכלה הגדולה באסיה צמחה ברבעון השני של 2012 בקצב האיטי ביותר מאז 2009 בשל המשבר הכלכלי באירופה שפגע ביצוא הסיני והוביל גם לירידה בביקוש המקומי.

ניירות ערך במרכז

דירקטוריון מעריב, שבבעלות קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, הודיע הבוקר כי צמצום פעילות הדפוס והתמקדות בפעילות הדיגיטלית. בין השאר נבחנת אפשרות להפיץ בשלב הראשון בימי חול מהדורה מצומצמת בת 36 עמודים בלבד, שתכלול את כל קונטרס החדשות ואת כל המוספים היומיים שהעיתון מפיץ כיום. בשלב הבא, ככל הנראה יפסיק העיתון להדפיס מהדורה יומית. במקביל, בעיתון להתמקד במהדורת סוף השבוע ולהפיץ למנויים חבילת מוספים רחבה יותר שתכלול מגוון של מוספים.

קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר מעמידה את מטוסה הפרטי למכירה. המטוס, מדגם Bombardier Challenger 604, נרכש על ידי דנקנר בפברואר 2008 תמורת 26 מיליון דולר.

אמפל אמריקן של יוסי מימן פירסמה הלילה מתווה עקרונות להסדר נושים לפיו החברה תדחה פירעון קרן של 3 סדרות אג"ח שהנפיקה לציבור בשנתיים. במקביל, תשלם החברה למחזיקי האג"ח, להם היא חייבת כ-850 מיליון שקל, 5 מיליון דולר "בהקדם האפשרי". החברה תמשיך לשלם ריבית בגין אגרות החוב במועדים המקוריים, בתוספת של 1.25% לשנה למשך שנתיים ו-0.75% עד לפירעון הסופי.

בנוסף, אמפל תנפיק מניות החברה עבור מחזיקי אג"ח שלה בשיעור של 23% מסך הון מניותיה, שיוחזקו על ידי הציבור לצד האחזקה של 51% של מימן. כבטוחה להסדר ישמשו אחזקות של אמפל בחברת הגז המצרית EMG, 24% מאחזקות של מימן בפרויקט האתנול (מוגבל עד תקרה של 20 מיליון דולר), 37% ממניות לב המפרץ ו-24% ממניות חברת Eltek שבבעלות מימן. בנוסף, תשועבד לטובת בעלי אג"ח זכות התביעה נגד ממשלת מצרים בגין EMG. כמו כן, ישועבדו כל מניות אמפל אנרגיה.

חברת אורמת שבשליטת משפחת ברוניצקי וקרן פימי (22.5% לכל אחת) חתמה על הסכם לתכנון רכש והקמה של תחנת כח גיאותרמית עבור חברת Enel Green Power בהיקף כספי של 61.4 מיליון דולר. כחלק מההסכם תספק אורמת טכנולוגיות לשתי יחידות כוח מקוררות אוויר לתחנת הכוח הגיאותרמית שתמוקם ב-Cove Fort בדרום יוטה.

בית המשפט דורש מחברת תפוז להעביר לעיונו מסמכים שונים, ביניהם חוות דעת של רואה חשבון, לפני שיאשר את חלוקת הדיווינד בסך 10 מיליון שקל שמתכננת החברה. בית המשפט מבקש מהחברה להודיע על החלוקה לרשם החברות, כונס הנכסים הרשמי, רשות ניירות ערך, וגורמים רלוונטיים ברשות המסים, ולקבל את תגובתם לעניין.

רוב מחזיקי אג"ח מסדרה ב' של ארקו , שבשליטת אריק קוטלר ומוריס וילנר, קיבלו את הצעת החברה לרכוש מהם בחזרה חלק מחובם תמורת 1.085 שקל לאיגרת, הגבוה מערך הפארי המתואם שלה. כך נודע אתמול בשעות הערב. ארקו תרכוש את האגרות בסכום כולל של 49 מיליון שקל (45 מיליון שקל ע.נ כולל ריבית) וכל אחד מבעלי האג"ח שנענו להצעה (כ-86% מכלל בעלי האג"ח) ימכור בחזרה לארקו כ-80% מהיקף הסדרה שבידו.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully