וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך: כך תתנהלו נכון כספית בחו"ל

רינה רוזנברג

17.7.2012 / 16:02

איך עדיף לשלם במהלך טיול בחו"ל? באשראי או מזומן? איפה תשלמו יותר עמלה? מה כדאי לתאם עם הבנק? ומה עם המחאות נוסעים? כך תוזילו את עלות הטיול

כבר לפני כמה חודשים, כששער הדולר היה נמוך יותר, הזמינו חגית, דרור ושני ילדיהם כרטיסי טיסה לטיול של שבועיים בארה"ב. "אמנם לא החלטנו לנסוע לשם בגלל הדולר הנמוך, אבל עכשיו אנחנו יודעים שנצטרך לשלם על הכל קצת יותר", אומרת חגית.

עלות חופשה בחו"ל לעולם אינה מסתכמת במחירי הטיסה והמלון בלבד. כל מי שעולה על מטוס יודע שיצטרך לשלם גם על מסעדות, תחבורה ציבורית ומותרות כמו קניות ואטרקציות ביעד שאליו הוא נוסע. שער המטבע במדינה שאליה נוסעים הוא בעל השפעה משמעותית על סך ההוצאות הכללי - והתנהלות נכונה עם מט"ח בחו"ל יכולה לנפח או לצמצם את ההוצאות בטיול.

המרת מטבע. TheMarker
המרת מטבע/TheMarker

יש כמה אפשרויות להתנהל בחו"ל עם מטבע זר: המרת הכסף מבעוד מועד בישראל - באחד מסניפי המרת המט"ח, בבנק הדואר או בבנקים; תשלום בחו"ל באמצעות כרטיס אשראי בינלאומי; משיכת מט"ח בכספומטים בחו"ל; או המחאות נוסעים.

ככלל, לא כדאי להסתמך רק על שיטת תשלום אחת בחו"ל, כך שגם אם החלטתם לשלם על כל ההוצאות במזומן, כדאי לקחת כרטיס אשראי ליתר ביטחון, במיוחד עבור רכישות בסכומים גבוהים, ולהפך - גם אם החלטתם שיהיה לכם יותר נוח להתנהל בעיקר עם כרטיס אשראי, עדיין כדאי להחזיק מעט כסף מקומי במזומן לתשלומים קטנים, כמו מוניות וטיפים.

לפני שיוצאים לדרך, הנה כמה הצעות שיעזרו לכם לצמצם את ההוצאות הנלוות לתשלום במט"ח.

1. הימנעו מבתי עסק הדורשים עמלה בגין המרת מט"ח.

עמלת החליפין מוכרת בתחום המרת המט"ח, אבל יש גם מקומות שלא גובים אותה. למשל, סניפי הצ'יינג' הפרטיים שניתן למצוא בכל עיר, לא יגבו מכם את העמלה הזו, וגם בנק הדואר נוקט מדיניות דומה. גם אם תמשכו מט"ח באמצעות הכספומט בבנק שלכם לא תיגבה מכם עמלת חליפין.

לעומת זאת, אם תחליטו לרכוש מט"ח בבנק, תיאלצו לשלם את העמלה, שאמנם משתנה מבנק לבנק, אך הפערים אינם משמעותיים: העמלה בבנקים בישראל היא כ-0.2% מהסכום ומינימום של 6-8.5 דולרים. מבדיקת שיעור העמלה בין חמשת הבנקים הגדולים בישראל (הפועלים, דיסקונט, מזרחי טפחות, לאומי והבינלאומי), עולה כי את העמלה הגבוהה ביותר דורש בנק דיסקונט - 0.22% מהסכום ומינימום של 8.25 דולרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

2. אל תחליפו מט"ח בשדה התעופה.

שדה התעופה הוא מקום שבו הצרכן שבוי. לנוסעים שעדיין לא החליפו כסף אין אפשרות אחרת מלבד להחליף כסף בשדה - וכך גם לקוחות נכנסים שעדיין לא החליפו כסף וזקוקים למזומן כדי לשלם על מונית למשל.

בנתב"ג פועלות שתי חברות שמורשות להפעיל סניפים להמרת מט"ח: גלובל אקסצ'יינג' ובנק הפועלים. באחרונה עלה לכותרות שמה של גלובל אקסצ'יינג', לאחר שרשות שדות התעופה (רש"ת) החליטה לבטל את ההסכם עמה ולצאת למכרז חדש, משום שלטענת רש"ת החברה גבתה שערי המרת מט"ח גבוהים, בעיקר לנוסעים נכנסים.

כך למשל, לפי בדיקת TheMarker שבוצעה ביוני, כאשר שער היורו היציג היה 4.92 שקלים החברה עבדה לפי שער קנייה של של 3.97 שקלים (פער של 95 אגורות). מרגע ביטול ההסכם הודיעה החברה כי בתקופת הביניים, עד ליציאתה משדה התעופה, היא תוריד את התעריפים. ואכן, כיום ניכר שיפור קל: שער היורו של החברה הוא 4.84 שקלים, ואילו שער הקנייה שלו הוא 4.13 שקלים (פער של 71 אגורות). עם זאת, שער הקנייה של בנק הפועלים הוא 4.73 שקלים ליורו, כך שעדיין מדובר בשער המרה לא משתלם.

גם בסניף בנק הפועלים הפועל בשדה התעופה מנצלים את העובדה שהלקוחות שבויים: אמנם שער הקנייה והמכירה זהה בכל סניפי הבנק, אך בנתב"ג נגבית מהלקוחות עמלה גבוהה יותר מזו שנגבית בשאר סניפי הבנק בישראל - 1.83% מהסכום, לעומת 0.19% מהסכום בסניפים הרגילים.

3. צמצמו את השימוש בכרטיס אשראי בחו"ל - כל גיהוץ מחויב בעמלה

על כל גיהוץ בחו"ל, חברת כרטיסי האשראי גובה מכם עמלה של 0.5%-2.5% מסכום הרכישה, לפי סוג הכרטיס האשראי ולפי סוג המטבע הנהוג באותה מדינה (דולר או יורו). כך לדוגמה, מחזיקי ישראכרט ישלמו עמלה של 0.5% במדינת דולר ו-1.75% במדינת יורו. מחזיקי ויזה כאל ישלמו 2.5% בשני המקרים, ואילו בלאומי קארד העמלה היא 0.75%-2%, לפי סוג הכרטיס (מאסטרקארד או ויזה), וגם לפי המדינה שבה מבוצעת העסקה.

לא רק בעמלות יש פערים בין החברות, אלא גם בשערי ההמרה: בויזה כאל מחייבים את הלקוח לפי השער היציג, ואילו בלאומי קארד וישראכרט מחשבים את הסכום לפי שער העברות והמחאות, שגבוה בכ-0.8% מהשער היציג.

4. המעיטו ככל האפשר במשיכת מזומנים בחו"ל.

מדובר באפשרות הכי פחות משתלמת מבחינה כספית, מאחר שהעמלה במקרה זה כפולה: גם עמלה עבור משיכת מט"ח בחו"ל - כ-4 דולרים; וגם עמלה בגין השימוש בכרטיס האשראי בחו"ל, שזהה לעמלת גיהוץ (ראו סעיף 3).

אם בכל זאת נותרתם ללא מזומנים ואתם רוצים למשוך מט"ח בחו"ל, משכו סכום שיספיק לכם עד סוף החופשה, כדי שלא תצטרכו למשוך כסף בשנית ולשלם עמלה נוספת.

5. למשתמשים בכרטיס אשראי מומלץ לסגור מראש עם חברת האשראי את נושא התשלומים

בשונה מעסקות האשראי שמבוצעות בישראל, שבהן הלקוח מחויב בתאריך קבוע מראש (1, 10, או 15 בחודש), כאשר מגהצים את הכרטיס בחו"ל, החיוב יורד מהחשבון של הלקוח בטווח הימים הקרובים שלאחר מועד העסקה, ולכן כדאי לבדוק שלא נכנסים למינוס מיותר. אחת האפשרויות היא לשלם בתשלומים, אך חשוב לדעת שכדי שתהיה אפשרות לשלם בתשלומים - צריך להסדיר זאת מראש מול חברת כרטיסי האשראי לפני היציאה לחו"ל.

6. כדאי לדעת: בכרטיס האשראי הנטען של ויזה, המוצע בבנק הדואר, לא תצטרכו לשלם עמלה על כל עסקה

זהו יתרונו של הכרטיס לעומת כרטיסי האשראי האחרים שבשוק. החיסרון הוא שתצטרכו לשלם את עלות הנפקת הכרטיס, שתקף לשלוש שנים, בסך 40 שקל ו-0.8% מסכום הטעינה (מהטעינה השנייה ואילך), וכי על משיכת מזומנים באמצעות הכרטיס בכספומט עדיין תיגבה מכם עמלה של 3 דולרים או יורו בהתאם ליעד.

הפטור מעמלה תקף בכרטיס ויזה נטען דולרי בעסקה בארה"ב שמבוצעת בדולר אמריקאי ובכרטיס ויזה יורו בעסקה שמבוצעות באירופה ביורו. את הכרטיס ניתן להנפיק בכל סניף דואר בהצגת תעודת זהות. טוענים אותו בסכום המבוקש - עד 2,000 יורו או 2,500 דולר (או 10,000 שקל, לפי הנמוך בין השניים), מקבלים במקום קוד סודי והכרטיס מופעל לשימוש באותו רגע. ניתן גם לטעון את הכרטיס מרחוק בכל סניף דואר ישראלי (הדבר יכול להתאים במקרה שאתם שולחים את הילד לחו"ל והוא נתקע בלי כסף).

כרטיס זה יכול להתאים גם לנוסעים שהבנקים או חברות כרטיסי האשראי מסרבים להעניק להם כרטיס אשראי, או למי שאין לו כרטיסי אשראי מסיבות אחרות. במקרה של גניבה או אובדן הכרטיס אפשר לחסום אותו בכל עת, כמו כל כרטיס אשראי אחר, ולקבל את היתרה בחזרה.

7. המחאות נוסעים יועילו לכם אם אתם נוסעים למקומות מועדי שוד

המחאת נוסעים היא שטר כסף אישי הנושא את חתימתו של בעל ההמחאה. בעת רכישת המחאת נוסעים, הלקוח מזדהה עם דרכונו וחותם על ההמחאה. בעת פדיון ההמחאה, הלקוח צריך להזדהות שוב באמצעות דרכונו ולחתום על ההמחאה במקום המיועד לחתימה השנייה. רק אם שתי החתימות זהות - ההמחאה תיפדה. ההמחאות מונפקות ללא עמלות וללא תוקף שימוש, ומבוטחות ללא דמי טיפול או דמי ביטוח. אם ההמחאות אבדו או נגנבו, חברת אמריקן אקספרס תנפיק המחאות חדשות.

  • עוד באותו נושא:
  • מט"ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully