וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילים למען עובדי הקבלן: "מעמדם נותר מוחלש"

הילה ויסברג , מוטי בסוק

19.7.2012 / 8:10

משרד האוצר וההסתדרות גיבשו הסכם לשיפור תנאי עובדי הקבלן יותר מחצי שנה מאז השביתה בה פתחה ההסתדרות למען זכויותיהם

יותר מחצי שנה אחרי שהסתיימה השביתה במגזר הציבורי בה פתחה ההסתדרות למען מאות אלפי עובדי קבלן המועסקים במשק, הצהירו אתמול ההסתדרות והאוצר כי סיכמו את פרטי ההסכם בנוגע לשיפור תנאי ההעסקה של עובדי קבלן במגזר הציבורי. ההסכם צפוי להיחתם בשבועות הקרובים בידי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ושר האוצר, יובל שטייניץ.

ההסכם כולל שיפור משמעותי בתנאי ההעסקה של עובדי הקבלן, וכחלק ממנו, ייקלטו מעט מהם - כ-1,000 עובדים - באופן ישיר, בהם עובדים המועסקים בבתי החולים הממשלתיים.

שטייניץ אמר אתמול: "אנחנו גאים בהסכם שנחתם בנושא עובדי הקבלן, המשפר את שכרם ותנאי העסקתם של עובדי השמירה והניקיון. ההסכם משקף מחד את הצורך בחיזוק עובדים אלה, ומאידך את ההכרח בשמירה על מבנה המשק".

מסמך עקרונות הביא לסיום השביתה בפברואר, אך מאז התקשו הצדדים להפוך את המסמך להסכם סופי ומוסכם, ובמשך חודשים טענה ההסתדרות כי האוצר חוזר בו מהצהרותיו. בכנס של האוצר שנערך באפריל, אמר עיני כי הוא מצפה שההסכם ייצא לפועל עד תחילת מאי 2012, בהתאם לתוכנית המקורית. "נכון שהסכם יקר ואתם לא מתים לשלם, אבל כל מה שהתחייבתם עליו תשלמו עד האגורה האחרונה", אמר אז עיני.

באוצר מסבירים כי העיכוב לא קשור להיעדר נכונות ליישם את המסמך, אלא נעוץ במחלוקות בנוגע לכמה סעיפים בהסכם שרק כעת הצליחו ליישבן. המחלוקות היו בשאלה איך יוגדר "מגזר ציבורי" בהקשר להסכם (על אילו יחידות סמך יחול ההסכם) וכן כיצד ניתן להעניק את תוספת השכר לעובדים, שהרי יש הסכמים סגורים שלא ניתן לפתוח. עלות ההסכם מוערכת ב-800 מיליון שקל.

בונוס למצטיינים

את הנוסח הסופי והמוסכם של מסמך ההבנות גיבש סגן שר האוצר, יצחק כהן, יחד עם יו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות הכללית, עו"ד אבי ניסנקורן. הוחלט כי השכר והתנאים הסוציאליים יוענקו באופן רטרואקטיבי לעובדי השמירה והניקיון החל מ-1 במאי - כפי שנקבע במסמך העקרונות.

לפי ההסכם, תחת ההגדרה "עובדי קבלן" ייכללו עובדי השמירה והניקיון במגזר הציבורי, לרבות מטאטאי הרחובות. עוד נקבע כי ההסכם יחול על עובדי המגזר הציבורי בהגדרתו הרחבה - הכוללת גופים נתמכים ומתוקצבים, לרבות רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות ואוניברסיטאות.

ההסכם ישפר את תנאי ההעסקה של עובדי הקבלן בשלושה מישורים עיקריים: שכר המינימום שהם מקבלים יעלה מ-4,100 שקל בחודש כיום ל-4,500 שקל ויעודכן בהתאם לתוספות שבהסכמי המסגרת במגזר הציבורי; בונוס שנתי יוענק לעובדים מצטיינים; עובדי הקבלן יקבלו תנאים סוציאליים משופרים, השווים לאלה של עובדי מדינה - קרן השתלמות בשיעור של 7.5% (הגובה המקסימלי במגזר הציבורי), שי לחג בהתאם לתשורות המחולקות לעובדי המדינה, דמי הבראה מוגדלים והפרשות מוגדלות לפנסיה (1% מעביד, 1% עובד), שיינתנו מהיום הראשון.

כן צוין כי "ההפרשות יהיו על שכר בסיס ושעות נוספות, זכאות לפנסיה מהיום הראשון, ארוחות מסובסדות במקומות בהם קיים הסדר שכזה לעובדים הקבועים. כל זאת בדומה לתנאיהם של עובדי המדינה".

באוצר ציינו כי החוק החדש להגברת האכיפה על חוק העבודה, שנכנס לתוקפו ביוני, יסייע להטיל סנקציות על חברות שלא יקיימו את ההסכם והחוק. החוק גם קובע כי ניתן יהיה להטיל קנסות ואחרית פלילית על משרדי הממשלה והגופים שיזמינו את השירותים של חברות הקבלן.

מכרזי התקשרויות חדשים של הממשלה שייחתמו יתבססו על עקרונות הסכם עובדי הקבלן שנחתם אתמול. יותר מ-60% מחוזי ההתקשרויות של הממשלה עם ספקי השירות צפויים להסתיים בחודשים הקרובים. באשר ל-40% ההתקשרויות הנותרות, נקבע כי משרד האוצר יעניק לחברות הקבלניות פיצוי כספי, כדי להחיל את ההסכם על עובדיהן.

תופעות של ניצול

בהסתדרות ובאוצר אמנם הגדירו את ההסכם כבשורה, אך פעילים חברתיים ציינו אתמול כי גם לאחר קבלת ההסכם החדש, העסקת עובדים באופן עקיף גורמת כמעט תמיד לתופעות של ניצול שלא ניתן למנוע בהסכם.

כשיצאה ההסתדרות לשביתה, היא הצהירה על מטרתה למגר את ההעסקה הקבלנית, אך נכשלה בכך מאחר שמדובר באופן העסקה שהפופולריות שלו גוברת. העסקה בקבלנות מקנה למעסיקים אפשרות נוחה לפטר עובדים באופן מיידי וללא צורך במעורבות. לפי הערכות, 20% מעובדי משרדי הממשלה הם עובדי קבלן, וברשויות המקומיות - מחצית מכלל העובדים הם עובדי קבלן. הצעת חוק שהוביל ארגון הקואליציה להעסקה ישירה, עם יו"ר מרצ זהבה גלאון וח"כ חיים כץ (הליכוד), לביטול העסקה קבלנית במגזר הציבורי - נדחתה השבוע בידי ועדת השרים לענייני חקיקה.

הקואליציה להעסקה ישירה היא ארגון ששם לו למטרה לקדם העסקה ישירה של עובדים, ומאגד כמה איגודי סטודנטים בנושא. דובר הקואליציה, יוסי לוס, אמר ביחס להסכם שנחתם אתמל כי מעצם טבעה של ההעסקה העקיפה, היא מונעת מעובדים יכולת בסיסית כמו התאגדות, ותורמת יותר מכל לכיס של בעלי חברות הקבלן. ההסכם, לדבריו, כלל לא נוגע ב"שיטה", ולכן לא פותר את הבעיה המהותית שבבסיס הדיון על עובדי קבלן - במיוחד משכבות מוחלשות. "גם בהסכם החדש, מעמדם של עובדות ועובדי הקבלן נותר מעורער ומוחלש והם ממשיכים להיות במצב של נסמכים על טוב לבם של אחרים", אומר לוס.

ראש תחום עובדי קבלן בעמותת מעגלי צדק, מרטין וילר, אמר כי הוא מברך על הניסיון לטפל בבעיה, אך לאור העובדה שמרבית עובדי הקבלן מועסקים לפי שעה, הוא חושש שמעסיקים פשוט יגרעו מהם שעות עבודה כדי לא לשלם יותר. "כך ייצא שמחד משכורתם של העובדים תעלה, ומנגד הקבלן יקצץ בשעות כדי לחסוך כסף ולקזז את ההעלאה בשכרם, ובשורה התחתונה - המשכורת של העובדים לא תשתנה לטובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully