וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יוריד בנק ישראל את הריבית ל-2%?

מוטי בסוק , רם עוזרי

22.7.2012 / 12:22

אחרי שבחודש שעבר הוריד בנק ישראל את הריבית במשק ל-2.25% חלוקים האנליסטים בהערכותיהם הםא ימשיך הבנק במגמה ויורדי את הריבית ל-2% בחודש אוגוסט

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל עשויה להחליט מחר בערב על הורדה של הריבית במשק בחודש אוגוסט ב-0.25% ל-2%. בחודש שעבר הורידה הוועדה את הריבית במשק מ-2.5% ל-2.25%.

הוועדה המוניטרית התחילה בדיוני על החלטת הריבית במשק באוגוסט בסוף השבוע שעבר. ההודעה הרשמית של הוועדה תתפרסם מחר בערב (17.30), לאחר סגירת המסחר בורסה.

הדעות חלוקות בימים האחרונים בין האנליסטים במשק לגבי המועד בו תחליט הוועדה המוניטרית על הורדת הריבית ל-2%. חלק מהאנליסטים סבורים כי הוועדה עשויה להחליט על ההורדה כבר מחר וחלק סבורים כי הפיחות המתמשך בשקל מול הדולר בחודשים האחרונים מפחית את הצורך בהורדת הריבית כבר החודש. להערכתם, ההודעה על הפחתת הריבית תבוא בעוד חודש, ובכל מקרה באחת מההודעות החודשיות הקרובות לפני סוף 2012.

בהורדת הריבית כבר בחודש אוגוסט תומכים המדד הנמוך של יוני, 0.3%- (הערכות המוקדמות היו למדד של 0.1%-0.0%), הירידה באינפלציה במשק, האטה בצמיחה, הירידה הגדולה בביקושים המקומיים בחודשים האחרונים, החשש לעלייה באבטלה, ונתוני סחר החוץ החלשים.

האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 1%, הגבול התחתון של יעד האינפלציה השנתי של הממשלה (3%-1%). לפי נתוני המגמה לחודשים מארס-יוני קצב הגידול השנתי של המדד הוא 0.6% בלבד. פחות הגבול התחתון של יעד האינפלציה השנתי. שוק ההון צופה לאינפלציה של 2% בשנה הקרובה, כמעט כמו הבנקים וחברות הייעוץ הכלכלי, הצופים לאינפלציה של 1.9%.

בהשארת הריבית במשק באוגוסט ללא שינוי, ברמה של 2.25%, תומכים החשש מיצירת בועת נדל"ן בישראל, בעקבות הורדה מתמשכת של ריבית המשכנתאות והמשך הביקושים הגדולים לרכישת דירות, חוסר הבהירות לגבי תקציב 2013, ואי הוודאות לגבי החלטות הממשלה הנוכחית בנושאי מסים (האם תהייה העלאת מע"מ, העלאת מדרגות המס ומסים אחרים בתקופה הקרובה ומתי).

הפיחות בשקל שקול להקלה מוניטרית וידחה הורדת ריבית

"הפיחות הריאלי המשמעותי, בשיעור של 6.5% במהלך השנה האחרונה ביחס לסל המטבעות, שקול להקלה בתנאים המוניטאריים. יש בכך גורם חשוב העשוי לדחות את הצורך המיידי להורדות הריבית, בוודאי בטווח המיידי" - כך כותב היום דודי רזניק בסקירת המקרו השבועית של לאומי שוקי הון לקראת הודעת הריבית.

מלבד הפיחות בשער השקל, מזכיר רזניק גם את סוגיית הגירעון הבלתי פתורה ואת הצפי להקדמת הבחירות כגורמים שיביאו את בנק ישראל להמתין עם הפחתת ריבית נוספת, לאחר שבחודש שעבר הפחית את הריבית במשק ל-2.25%. זאת, למרות סביבת האינפלציה הנמוכה הנובעת בירידה בביקושים המקומיים והוזלה הדרגתית בשירותי התקשורת.

בתרחיש המרכזי, צופה רזניק כי בנק ישראל יסתפק בעוד הורדת ריבית אחת של 0.25% עד סוף השנה אבל לא בהחלטה הקרובה. לדבריו, תרחיש זה יכול להשתנות רק אם יהיו התפתחויות מהותיות בסוגיית הגירעון או במשבר החוב באירופה ומדיניות מוניטרית של בנקים מרכזיים בעולם. וזה לא צפוי לקרות בעתיד הנראה לעין: התקציב לשנת 2013 לא יאושר עד סוף השנה והבנק הפדרלי בארה"ב אינננו מעוניין כרגע בתכניות מוניטאריות הכוללות הרחבה נוספת של בסיס הכסף, מדגיש רזניק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully