וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מחכה עם הורדה נוספת: ריבית אוגוסט נותרה 2.25%

רם עוזרי

23.7.2012 / 17:53

ציפיות האינפלציה עלו בימים האחרונים בעקבות הדולר ומחירי הסחורות; עלייה של 2% בחודשיים במחירי הדיור מטרידה את בנק ישראל

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להותיר את הריבית בחודש אוגוסט ללא שינוי ברמה של 2.25%. זאת בהתאם לציפיות החזאים שהשתתפו בסקר בלומברג. שני חזאים בלבד העריכו שהריבית תרד פעם שניה ברציפות. ואולם, ייתכן שגם הם שינו את דעתם מאז הסקר לאור ההתפתחויות של הימים האחרונים.

הגורם המשמעותי ביותר שתמך בהורדת ריבית נוספת הוא שיעורי האינפלציה הנמוכים. מדד חודש יוני האפסי הפתיע והביא את רמת האינפלציה בראיה של 12 חודשים אחורה קרוב מאוד אל הגבול התחתון של יעד האינפלציה. גם ציפיות האינפלציה 12 חודשים קדימה ירדו מיד אחרי פרסום המדד. ואולם, בימים האחרונים ניתן לזהות עליה מסוימת בציפיות האינפלציה שנה קדימה. זאת, בעיקר בשל עליית מחירי הסחורות החקלאיות והאנרגיה ובגלל הזינוק בשער הדולר שצפוי להביא לעליה במחירי מוצרי היבוא.

בנוסף, יציאתה של מפלגת קדימה מהקואליציה מעלה את חוסר הודאות הפיסקלי. נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר הזהיר לאחר החלטת הריבית הקודמת שחריגה גדולה מידי בגירעון לא תאפשר לבנק להותיר את הריביות ברמתן הנוכחית. כל עוד אין פיתרון לבור בתקציב, רמז פישר, לא רק שהריבית לא תרד אלא שהיא יכולה גם לעלות. במצב הפוליטי הנוכחי נראה כי הפתרון עוד רחוק.

"לאחר פרסום החלטת הריבית הקודמת, החליטה הממשלה להעלות את יעד הגרעון לשנת 2013 ל-3% תוצר לעומת 1.5% ביעד הקודם. בינתיים, לא התקבלו החלטות על הדרך בה מתכוונת הממשלה לעמוד ביעד זה", נכתב בהודעת בנק ישראל. "בהינתן תחזית הצמיחה, ובהנחה שיינקטו הצעדים הנדרשים לשמירה על יעד ההוצאה, הגרעון לשנת 2013 צפוי להיות גבוה מ-4%. כדי לעמוד ביעד הגירעון תידרשנה העלאות בשיעורי המס. ההחלטה על העלאת יעד הגירעון ל-3% והאי ודאות לגבי הסיכויים לעמידה בו מעלות את החשש לשחיקה באמינות המדיניות הפיסקלית שהיוותה נדבך מרכזי בהתמודדות המוצלחת של המשק במשבר הפיננסי האחרון.

סטנלי פישר עם לוגו פייסבוק. מגד גוזני
"כדי לעמוד ביעד הגירעון תידרשנה העלאות בשיעורי המס". פישר/מגד גוזני

תחום אחר שמדאיג את בנק ישראל, במיוחד על רקע המחאה החברתית המתחדשת, הוא ההתעוררות של החודשיים האחרונים בשוק הדיור. בשנה האחרונה, לאחר המחאה של הקיץ שעבר, נרשמה בלימה משמעותית של שיעורי עליית המחירים מקצב שנתי של 20% ל-2% בלבד. אולם, בשני המדדים האחרונים נראה כי הקצב המהיר של העליות מחירי הדירות חזר כאשר מחירי הדיור בבעלות עלו במאי וביוני ב-0.7% וב-1.3%. ירידה נוספת בריבית תתדלק את עליות המחירים ותחשוף את בנק ישראל לביקורת הציבורית.

סימני ההאטה בצמיחה של המשק הישראלי תומכים בהורדת ריבית, אך לא מחייבים אותה. רכיב היצוא במדד המשולב של בנק ישראל, מציינים בבנק ישראל, אמנם צנח בחדות ביוני, אבל התמונה הכללית לא השתנתה: גם ביוני עלה המדד המשולב ב-0.2%, רמה המייצגת צמיחה מתונה ודומה לזו של הרבעון הראשון של השנה.

ובנוגע למצב בעולם: שוקי ההון של אירופה אמנם רשמו היום ירידות חדות, המבטאות חוסר אמון בחבילת הסיוע שהציעו שרי האוצר. ואולם, ראשית, דיוני הועדה המוניטרית של בנק ישראל נערכו כבר אתמול וההחלטה התקבלה כבר בבוקר. בנוסף, חברי הועדה לא רואים בהתפתחויות של הימים האחרונים באירופה עליית מדרגה אלא רק סימפטום נוסף של אותה מחלה.

ולבסוף, סביבת הריבית העולמית לא צפויה לעלות, אך מוקדם לדעת האם היא תרד. נראה שנגיד בנק ישראל פישר לא יתמוך בהורדת ריבית נוספת עד חזרתו מכנס ג'קסון הול של הפדרל ריזרב שייערך בסוף אוגוסט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully