וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימנס עיכבה כוונת הרכבת לרכוש קרונות מבומברדיה

אבי בר אלי

24.7.2012 / 8:27

הנהלת הרכבת ביקשה לממש אופציה לרכוש 72 קרונות מחברת בומברדיה הקנדית, אך חברת סימנס פנתה בדרישה לממש אופציה שעומדת לרכבת מולה ולפתוח את העיסקה למכרז

התקציב שקיבלה רכבת ישראל בסך כ-600 מיליון שקל לרכישת קרונות נוספים יפתח לתחרות. ל-TheMarker נודע כי יצרנית הרכבות הגרמנית סימנס פנתה באחרונה להנהלת הרכבת בדרישה לפתוח מולה במשא ומתן. זאת, נוכח כוונת הרכבת להשתמש בתקציב עבור רכש שלישי של 72 קרונות דו-קומתיים מהמתחרה בומברדיה הקנדית.

לפני כשנתיים זכתה בומברדיה במכרז הרכבת לאספקת קרונות דו-קומתיים, לאחר שנותרה לבדה במכרז. לאחר מימוש אופציה ראשונה, סיכמה מולה הרכבת על רכישת 150 קרונות בכ-250 מיליון יורו. בידי הרכבת נותרה אופציה לרכש שלישי של 72 קרונות נוספים ב-600 מיליון שקל, אך האופציה פקעה בלי שהרכבת מימשה אותה.

בינתיים, נאלצה הרכבת לפצות את בומברדיה ב-1.2 מיליון יורו מאחר שביטלה את ההתקשרות עמה לביצוע תחזוקת הקרונות בשנים הבאות, במסגרת ההסכמות שאליהן הגיעה מול העובדים. בענף העריכו כי הרכבת תבקש לחדש את הניסיונות לממש את האופציה, ולגלם בעסקת "המנה השלישית" את הקנס.

ואולם, במקביל מחזיקה הרכבת באופציה פתוחה גם מול הספקית המתחרה סימנס. סימנס זכתה ב-2006 במכרז הרכבת לאספקה של 87 קרונות חד-קומתיים, ולאופציה לרכישה נוספת של עד 500 קרונות נוספים. לפני כשנתיים ניצלה הרכבת את האופציה עבור רכש חירום של 31 קרונות נוספים - כך שעד כה מכרה סימנס לרכבת 118 קרונות בלבד. כעת, משנוכחה לדעת כי נפתחה אפשרות לרכש נוסף - דרשה למצות את יתרת האופציה.

לפי הערכות, קרונות בומברדיה הדו-קומתיים זולים יחסית לעומת אלה של סימנס (מבחינת עלות למושב). ואולם בפנייה ששיגרה למשרד האוצר ולהנהלת הרכבת, טענה סימנס כי קרונות בומברדיה, שנרכשו לפי תקן ישן יחסית, אינם מותאמים כיום לשימוש ברכבות חשמליות. לדברי סימנס, בשקלול עלויות התפעול, התחזוקה וההסבה לחשמל - מחיר הקרונות החד-קומתיים משתווים לאלה של בומברדיה, ואף זולים מהם.

משרד האוצר אישר לפני שבועיים את התקציב המיועד לרכש הקרונות החדשים ב-600 מיליון שקל, אך לא קבע את זהות הספק. לפיכך, החליט מנכ"ל רכבת ישראל, בעז צפריר, כי הרכבת תפנה אל סימנס כדי שתגיש הצעה משלה לאספקת קרונות מיידית, בעוד שבמקביל, היא מנהלת משא ומתן זהה מול בומברדיה, להפחתת מחיר האופציה ולשיפור תנאי העסקה.

הרכש הנוסף של קרונות הנוסעים הוא שעומד מאחורי החלטת רכבת ישראל לרכוש תשעה קטרים נוספים מחברת ווסלוו הספרדית תמורת 150 מיליון שקל. גם כאן, במסגרת מימוש אופציה מול ספק יחיד. קטרים אלה יגיע החל בסוף 2013 ובמהלך 2014, ולפיכך נדרשת הרכבת לאספקת קרונות מהירה עבורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully