וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שער הדולר בשיא של שלוש שנים: 4.064 שקלים

רם עוזרי , צבי זרחיה

24.7.2012 / 16:31

שער הדולר עלה ב-0.6% לאחר עלייה של 1.1% אתמול. גם היורו רשם עליה בשיעור דומה ומחירו הגיע ל4.92 שקלים

בנק ישראל הודיע אתמול שהריבית לחודש אוגוסט לא תרד. זה לא מנע מהשקל להמשיך היום במגמת ההיחלשות שלו: הדולר שבר שיא נוסף ושערו היציג נקבע ברמה הגבוהה ביותר בשלוש השנים האחרונות - 4.064 שקלים. מדובר על עלייה של 0.6% לאחר שאתמול הוסיף הדולר 1.1%. בשלושת החודשים האחרונים הוסיף הדולר 8% לערכו.

היורו רשם היום עלייה בשיעור דומה ושערו היציג נקבע ברמה של 4.92 שקלים. בניגוד לדולר, שערו של המטבע האירופאי תנודתי ולא מסתמנת מגמה ברורה בחודשים האחרונים. זאת, בשל אי הודאות בנוגע לחומרת המשבר הפיננסי בגוש והפתרונות שיציעו מנהיגי האיחוד האירופי.

מה שככל הנראה תורם למגמת ההיחלשות של השקל הוא הערת האזהרה שהטמינה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בהודעת הריבית שפרסמה אתמול (ב'). לאחר שלפני כשבועיים תקף הנגיד, פרופ' סטנלי פישר, את התנהלות הממשלה בנושא הגירעון בתקציב, אתמול הביעו חברי הועדה את החשש שלהם מפני השחיקה באמינות הפיסקלית.

"לאחר פרסום החלטת הריבית הקודמת, החליטה הממשלה להעלות את יעד הגירעון לשנת 2013 ל-3% תוצר לעומת 1.5% ביעד הקודם. בינתיים, לא התקבלו החלטות על הדרך בה מתכוונת הממשלה לעמוד ביעד זה", נכתב בהודעת בנק ישראל. "בהינתן תחזית הצמיחה, ובהנחה שיינקטו הצעדים הנדרשים לשמירה על יעד ההוצאה, הגירעון לשנת 2013 צפוי להיות גבוה מ-4%. כדי לעמוד ביעד הגירעון יידרשו העלאות בשיעורי המס".

"הדולר ייסחר סביב 4.06 שקלים"

"הנחת העבודה שלנו היא שהדולר ייסחר בחודשים הקרובים בסביבות רמות של 4.10-4.06 שקלים", אומר יוסי פריימן מחברת פריקו בראיון ל-TheMarker TV וערוץ הכנסת.

לדבריו, "ברמות אלה יש היצעי מט"ח משמעותיים מהסקטור העסקי בעיקר יצואנים. היצואנים קיבלו בוננזה לא רגילה והם צריכים להגן על עצמם. נראה מכירות משמעותיות זה אבל זה לא אומר שסיימנו את התהליך".

עוד אמר פריימן כי "בשלב הנוכחי במישור של השוק המקומי אנו צפויים לראות המשך תהליך של התחזקות הדולר. מצד שני צריך לזכור את התנודתיות בעולם. אותה רכבת הרים לא מיצתה את עצמם ואנו יכולים לראות תנודות שערים חדות. אנו מניחים שלא מיצינו את התהליך שבו נראה את הדולר מתחזק בצורה המקומית אבל נראה תנודות שערים".

פריימן מסביר כי "אנו רואים תנועת מספריים: מצד אחד, מקומית, מתקופת הקיץ האחרון אנו עדים לתהליך שהבנקים הזרים נכנסים ורוכשים חזרה דולרים כדי לצאת מהשקעה במק"מים. הזרים הזרימו ביקוש גדול לדולר. לכך, יש להוסיף את העובדה שהדולר מרים ראש בעולם וכאשר רואים את המטבעות בעולם נחלשים מול הדולר זה מגיע לזירה המקומית שלנו".

"באירופה יש משבר גדול. אירופה בבעיה ולכן יש ריצה לאי מבטחים ואי המבטחים המשמעותי הוא הדולר. אנו רואים תנועות הון משמעותיות שיוצאות ממטבעות כמו היורו, הליש"ט, הפרנק השווייצי וריצה לעבר הדולר".

חברות האנרגיה רוכשות דולרים בסוף החודש

כלכלני הראל מדגישים שהריבית אמנם לא תרד באוגוסט, אבל היא צפויה לרדת בהמשך, מה שמסביר את המשך היחלשות השקל. "בהודעת הבנק, בסעיף הגורמים העיקריים להחלטה, מופיעה רשימה ארוכה של גורמים שרובם דווקא תומכים בהמשך הורדת הריבית ומרמזים על כך שישנו סיכוי לכך שהפחתת הריבית תתחדש במהלך החודשים הקרובים", כתבו בהראל.

מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, ורד יצחקי, אמרה הבוקר כי מה שתומך בהמשך התחזקות הדולר הוא רכישות מט"ח לקראת סוף החודש מצד חברות האנרגיה. בנוסף, ההחמרה במשבר באירופה לאור ההידרדרות המהירה במצבה של ספרד, תוך חשש אמיתי מפשיטת רגל, תורמים לאי הוודאות וגורמים למשקיעים לברוח מהאירו לנכסים בטוחים כגון איגרות החוב הממשלתיות של גרמניה וארה"ב. עם זאת, יצחקי מעריכה שמגמת ההתחזקות תיבלם ברמה של 4.06 שקלים, שם צפויים להערכתה היצעי מט"ח רבים.

  • עוד באותו נושא:
  • שער הדולר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully