וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר באחד העם ננעל בעליות שערים

רם עוזרי

24.7.2012 / 16:59

על רקע ההחלטה שלא להוריד את שיעור הריבית נסגר המסחר בבורסה התל אביבית בעליות שערים. מדד ת"א 25 עלה ב-0.9% ואילו מדד ת"א 100 עלה ב-0.8%

המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב נסגר בעליות שערים של כ-1% במדדים המובילים. זאת, על רקע החלטת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל להותיר את ריבית חודש אוגוסט ללא שינוי ועל רקע המגמה השלילית שנרשמה באירופה ובארה"ב אתמול. מניות הבנקים סבלו מירידות חדות על רקע הורדת המלצה של סיטי.

מדד ת"א 25 נסגר בעלייה של 0.9% ומדד ת"א 100 עלה ב-0.8%. מדד מניות ה בנקים השיל מערכו 1.7% לאחר שפתח את יום המסחר בעלייה ואילו מדד ה נדל"ן ירד ב-0.2%. בלטו בעליות חדות מניות בבילון ו איזיצ'יפ שהוסיפו 5% ו-7% בהתאמה במחזורי מסחר גבוהים יחסית.

איגרות החוב הממשלתיות השקליות רשמו ירידות קלות של 0.1% לאחר שבשבועות האחרונים נהנו מעליות נאות. אגרות החוב הממשלתיות צמודות המדד נסגרו ללא שינוי ואילו האג"ח הקונצרניות הצמודות ירדו 0.2%.

הלהיט של היום היו איגרות החוב צמודות המט"ח, הן באפיק הממשלתי והן בזה הקונצרני, שזינקו ב-0.6% על רקע הפיחות המתמשך בשקל. עלייה זו נרשמת למרות שבנק ישראל לא הפחית אתמול את הריבית לחודש אוגוסט.

הריבית בחודש אוגוסט תישאר ללא שינוי ברמה של 2.25%. זאת, בהתאם לציפיות החזאים שהשתתפו בסקר בלומברג. מה שהפתיע בהודעת הריבית שפירסם בנק ישראל היתה הביקורת הקשה שנכללה בה על מדיניות הממשלה בתחום התקציבי.

"לאחר פרסום החלטת הריבית הקודמת, החליטה הממשלה להעלות את יעד הגירעון לשנת 2013 ל-3% תוצר לעומת 1.5% ביעד הקודם. בינתיים, לא התקבלו החלטות על הדרך בה מתכוונת הממשלה לעמוד ביעד זה", נכתב בהודעת בנק ישראל.

"בהינתן תחזית הצמיחה, ובהנחה שיינקטו הצעדים הנדרשים לשמירה על יעד ההוצאה, הגירעון לשנת 2013 צפוי להיות גבוה מ-4%. כדי לעמוד ביעד, יידרשו העלאות בשיעורי המס. ההחלטה על העלאת יעד הגירעון ל-3% ואי הוודאות לגבי הסיכויים לעמידה בו מעלות את החשש לשחיקה באמינות המדיניות הפיסקלית, שהיוותה נדבך מרכזי בהתמודדות המוצלחת של המשק במשבר הפיננסי האחרון".

"השוק אדיש מדי לסיכונים, במיוחד בחלקים הארוכים של עקום התשואות", הסביר היום דודי רזניק, מנהל מחקר אג"ח בלאומי שוקי הון. "במידה שהגירעון בתקציב הממשלה ימשיך להיות גבוה, פרמיות הסיכון של ישראל יעלו ונראה עלייה בתשואות".

האזהרה ששילב אתמול בנק ישראל בהודעת הריבית שלו צריכה להדליק נורה אדומה בקרב המשקיעים, הוסיף רזניק. "הריבית אמנם לא ירדה, כצפוי, כך שאין מה לצפות לזעזועים בשוק האג"ח, אבל השוק אדיש מדי לבעיית הגירעון שבנק ישראל הצביע עליה".

אתמול פורסם נתון נוסף המעיד על התמתנות בקצב הצמיחה של המשק. מנתוני חברת סטורנקסט למחצית הראשונה של השנה שהגיעו ל-TheMarker, עולה כי חלה ירידה של 2% במכירות בשוק מוצרי הצריכה בחודשים מאי ויוני, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לפי הנתונים, ההאטה בשוק המזון החריפה לאורך החציון: בחודשים ינואר-פברואר עוד היתה עלייה של 5.7% בשוק, בחודשים מרץ-אפריל כבר היתה ירידה של 0.4% ואילו בחודשים אפריל ומאי דובר כבר על ירידה של 2%. סך הכל נגמר החציון הראשון בגידול של 0.9% - לאט יותר מקצב גידול האוכלוסיה.

בינתיים, הסוחרים בשוק ההון של תל אביב מתכוננים לירידות שערים. לאחר שפל היסטורי ביתרות השורט בשבועות האחרונים, יתרות השורט על מדד ת"א 25 זינקו בשבוע האחרון ב-120% ל-937 מיליון שקל לעומת 426 מיליון שקל יחידות שורט בשבוע לפני. סך יתרות השורט על כלל ניירות הערך בבורסה הישראלית הסתכמו השבוע בעלייה של 14% ל-13.449 מיליארד שקל יתרות שורט.

מניות במרכז

כיל הוסיפה 4.3% במחזור המסחר הגבוה בבורסה. בפסגות מסבירים זאת בפגעי מזג האויר בארה"ב: "השתוללות במחירי הסחורות נובעת מפגעי מזג אוויר הפוקדים אזורי גידול מרכזיים, ובעיקר ארה"ב, אזור הים השחור (רוסיה, אוקראינה) והודו והחשש מירידה בכמות ובאיכות היבולים. מגמה זו עשויה להשפיע לחיוב על תעשיית הדשנים בטווח הקצר והבינוני", כתבו היום בבית ההשקעות.

מניות הבנקים נסחרו על רקע הורדת המלצה של סיטי. "מצבם של הבנקים הישראלים הולך להיות הרבה יותר גרוע לפני שישתפר" - כתבו כלכלני חטיבת המחקר של סיטי. בנק ההשקעות הוריד המלצה למניות בנק לאומי ובנק דיסקונט מ"קנייה" ל"נייטרלי" אבל לא שינה את המלצתו לבנק ה פועלים .

סיטי נימק את השינוי במצב הכלכלי בישראל. "ההכנסות ממסים נופלות. יש ירידות במכירות הקמעוניות של מזון ומכוניות. שוק הדיור מאט. מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.3% ביוני לעומת מאי. כל אלה מעידים על האטה בביקוש המקומי. המצב באירופה צפוי להפעיל לחץ על הייצוא. היקפי האשראי והעמלות צפויים להצטמצם". עוד כתב הבנק כי הגדלת דרישות ההון מהבנקים צפויות לפגוע בהלוואות שיתנו ובדיווידנדים שיחלקו.

קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, נכשלה בפעם הרביעית בתוך 9 שנים בניסיונה לרכוש בעלות המלאה בחברת דלק אנרגיה ולמחוק את מניותיה מהמסחר. קבוצת דלק, שמחזיקה ב-87.4% ממניות דלק אנרגיה, הציעה לרכוש 629 אלף מניות של דלק אנרגיה, שהם 12.4% ממניות החברה. באופן זה, עבור כל מניה של דלק אנרגיה יקבלו בעליה 38 יחידות השתתפות של שותפות דלק קידוחים , שבשליטת דלק אנרגיה, 444 יחידות השתתפות של שותפות אבנר ו-70.4 שקל במזומן.

מנית סלקום מבית אי.די.בי של נוחי דנקנר נפלה הוסיפה 4% לאחר שיום קודם נפלה ב-5.5% . סלקום לא לבד- מדד ה תקשורת התאושש ב-1% אתמול לאחר שהשיל כ-50% מתחילת השנה.

אילנית שרף, אנליסטית תקשורת בכירה בפסגות, הסבירה כי "הירידות שאנו רואים היום במניות התקשורת בכלל ומניית סלקום בפרט גורפות לכל התעשייה. הירידות היום מתרחשות ככל הנראה בעקבות מכירות של גופים זרים את מניית החברה. על אף המכירות המסיביות שהתבצעו בחודשים האחרונים, ישנם עדיין זנבות שהגופים מנסים למכור במסחר".

חברות הביופארמה יהנו מתוצאות חיוביות בהנפקה של חברת הביופארמה הירושלמית כיאזמה. זו הודיעה אתמול על השלמת סבב גיוס בהיקף 38.5 מיליון דולר. את הסבב הובילה קרן Abingworth והמשקיעה הקיימת MPM Capital. עוד השתתפו בסבב בעלי המניות הקיימים 7Med Health Ventures, ARCH Venture Partners, F3 Ventures ופרדריק פרייס, מנכ"ל ויו"ר כיאזמה.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully