וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרני מזון: הרשתות הפרטיות גובות כספים לא כדין

עדי דברת-מזריץ

26.7.2012 / 9:22

רווחיות רשתות השיווק נשחקה בחודשים האחרונים על רקע המצב הכלכלי והמחאה החברתית. ככל הנראה הנפגעים מכך הם היצרנים שזוכים ליחס גרוע יותר

חברות מזון קטנות ובינוניות טוענות כי רשתות השיווק, ובראשן הרשתות הפרטיות, גוזרות עליהן בחודשים האחרונים גזירות חדשות וגובות מהן כספים שלא כדין. בחברות מתכוונים לפנות לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה שיאפשר להן לפעול במשותף נגד רשתות השיווק, ולחלופין להתערב ולטפל בהרעה שחלה, לדבריהן, ביחסיהן עם הרשתות בחודשים האחרונים.

רשתות השיווק סבלו משחיקה ברווחיות בחודשים האחרונים על רקע המצב הכלכלי והמחאה החברתית, שהביאה להאטה בצריכה ולהגברת התחרות בין הרשתות. נוסף על כך, רשתות השיווק הפרטיות פותחות סניפים חדשים רבים, מה שמגדיל את הוצאותיהן.

"הרשתות הפרטיות מתקפלות מול החברות הגדולות, כמו אסם ותנובה, אבל מול החברות הקטנות יותר הן עושות שרירים ומנצלות את כוחן לרעה", אומר יצרן מזון קטן השותף להתארגנות. "חלק מהן שולחות לנו חיובים חד-צדדים ומנסות לגבות כספים שלא מגיעים להן. ביחד נוכל לפעול נגדן כיחידת כוח". כדוגמה הוא נותן את החיובים החד-צדדים ששלחה באחרונה רשת יינות ביתן לספקים רבים בגין פתיחת סניפים חדשים.

לדברי בעלים של חברת מזון קטנה אחרת, אם פעם רק הרשתות הגדולות - שופרסל ומגה - היו מטילות על היצרנים גזירות, כדוגמת הנחה על פתיחת חנות, כיום חלק מהרשתות הפרטיות מתנהגות גם הן כך, ולעתים התנהלותן גרועה יותר. "המצב החריף מאוד בחודשים האחרונים", אמר. "פתאום אתה רואה שמורידים לך כסף ממה שמגיע לך. כשאתה פונה אליהם, הם מאיימים להפסיק להציג את המוצרים שלך.

"היסטורית, הרשתות הפרטיות קיבלו מהיצרנים תנאי סחר טובים, כי ידענו שאם מכרת אצלן בשקל אז קיבלת שקל. היום זה לא ככה. במקביל, אנחנו לא יכולים להעלות מחירים בגלל המחאה והמצב הכלכלי, כך שאנחנו כבר לא יודעים מה לעשות. מה שמצחיק הוא ששופרסל מתנהגת היום הכי בסדר מכל הרשתות כי עומד מעל ראשה כתב אישום (הכוונה למשפט המתנהל נגדה בחשד להפרת תנאי המיזוג עם קלאבמרקט - עד"מ)".

בעלי החברה סיפר כי "יינות ביתן וכמעט חינם הוציאו לנו חיובים שונים. אצל כמעט חינם זה שיטתי. בנוסף על כך, רשתות פרטיות שונות התחילו לדרוש שנגדיל את הבונוסים שאנחנו משלמים להן ושולחות יותר חיובים על פרסומים שלא בטוח שהסכמת להם".

לדברי בכיר בחברת מזון, "נוצרה סיטואציה מסוכנת ליצרנים הקטנים, שנהפכו לשעיר לעזאזל של רשתות מסוימות בתקופה מאוד בעייתית".

לדברי עדי צים, מבעלי כמעט חינם, "כל החיובים של הספקים הם בהתאם להסכמי הסחר מולם". מינות ביתן נמסר: "איננו מנהלים את יחסינו עם לקוחותינו בתקשורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully