וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרני המזון: המחירים צפויים לעלות בעד 20%

עדי דברת-מזריץ

29.7.2012 / 11:02

חברות המזון אומרות כי אחרי כשנה בהן לא העלו מחירים לא תהייה להם ברירה אלא לעשות זאת. "עם כל הרצון הטוב להבין את הצרכנים והמחאה, הגענו למצב של אין ברירה"

אחרי שנה שבה חברות המזון לא העלו מחירים בשל המחאה החברתית, כעת הן מודיעות כי בקרוב נראה עליית מחירים גורפת - עם או בלי מחאה. "ללא ספק, בקרוב תהיה עליית מחירים במזון", אומר צביקה ויליגר, מנכ"ל ויליפוד ומבעליה.

ויליגר מספר כי יציג בקרוב לרשתות השיווק עליית מחירים של 10%-20%. "אם הדולר ימשיך את מגמת העלייה, נראה עליית מחירים כבר בשבועות הקרובים. אנחנו כבר מוכרים במחיר מתחת לעלות ברוב המוצרים, גם לאור עליית מחירי חומרי הגלם, בהם קמח תירס ועוד".

ויליגר מצהיר ש"אם הרשתות לא יסכימו שנעלה מחירים, לא נספק להן סחורה. עד עכשיו ספגנו את המצב בשל המיתון ומכיוון שביולי-אוגוסט חלה ירידה בצריכה".

לדברי גלעד זילברברג, מבעלי חברת מאיר בייגל ויו"ר המפעלים הקטנים והבינוניים בהתאחדות התעשיינים, לחברות המזון אין ברירה אלא להעלות מחירים. "מיד לאחר ראש השנה נראה בוודאות עלייה במחירי המזון". להערכתו, כ-80% מחומרי הגלם המשמשים את תעשיית המזון מבוססים על שער הדולר. "בנוסף לשער הדולר יש לנו גם את בעיית עליית מחירי הסחורות בעולם, כך שצפויה עליית מחירים גדולה. להערכתי, העלייה בענף המזון אחרי החג תסתכם ב-5%-10%".

על האפשרות כי רשתות השיווק לא יאשרו עליות מחירים והמהלכים ילוו בביקורת ציבורית אומר זילברברג: "נכון שהשוק לא נותן להעלות מחירים, ושופרסל, כמובילת השוק, עומדת על הרגליים האחוריות נגד כל עליית מחירים, ואולם הרשתות יצטרכו להבין שעם כל הרצון הטוב להבין את הצרכנים והמחאה, הגענו למצב של אין ברירה. כבר לא מדובר בשחיקת הרווחיות אלא בהפסד. אנחנו נמצאים בנקודה שברירית וקריטית מאוד של הענף, וגם הציבור חייב להבין שזה או להעלות מחיר או שהרבה יצרנים קטנים יצטרכו לסגור את שעריהם, והשוק יהיה הרבה יותר ריכוזי ממה שהוא כיום".

לדברי עזרא לאטי, בעלי חברת מעדני הטלה, מחירי המזון יעלו כבר בחודש הקרוב. "אנחנו מתכננים להעלות מחיר בכ-5% באוגוסט עקב עליית שער הדולר. מחירי חומרי הגלם עלו באופן ניכר, ואין מה לעשות. לכל מי שמייבא סחורה לא תהיה ברירה אלא להעלות מחירים, ואנחנו מייבאים בשר, דגים וחיטה שמחיריהם עלו. בנק ישראל צריך להבין שיש יותר יבוא מיצוא, ולפעול להורדת שער הדולר. כשיש הוזלה אנחנו מביאים את זה לצרכן והורדנו מחירים של מוצרים מסוימים, אבל לא תהיה לנו ברירה אלא להעלות מחירי מוצרים".

גם מוצרי החלב צפויים להתייקר. "באוקטובר צפויה עליית מחירים, כי מחיר המטרה מתעדכן מדי רבעון. הפרות אוכלות מזון מיובא, כמו תירס וחיטה, וכשהדולר עולה, גם מחיר המטרה עולה", אומר בכיר באחת מחברות החלב.

זילברברג התייחס גם לעליית המע"מ הצפויה. "הקמעונאיות יצטרכו לעדכן מחירים מיידית. קשה לי להאמין שהן יוכלו לספוג כזה דבר".

"יהיה קשה מאוד לרשתות לספוג עליית מחיר רוחבית, וכשנגיע לגשר נראה מה עושים", מודה בכיר ברשת פרטית, ומציין כי מחירי הפירות והירקות לא יושפעו, מכיוון שאינם מחויבים במע"מ, וכך גם מוצרים שנמכרים במחירי הפסד, כמו עופות.

לדברי בכיר ברשת שיווק גדולה, העלייה הרוחבית עקב המע"מ תהיה 0.5% בממוצע. "מחיריהם של חלק מהמוצרים יעלו ב-1%, ובחלק לא, כי קשה לגעת בהם פסיכולוגית או שאין עליהם מע"מ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully