וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דפני ליף על תוכנית הקיצוצים של נתניהו: "יריקה בפני הציבור"

הילה ויסברג

29.7.2012 / 22:42

לדבריה של אחת ממנהיגות המחאה החברתית "כבר שנה שנתניהו ושטייניץ אומרים שמצבה הכלכלי של ישראל מזהיר ביחס לעולם השקוע בחובות, ופתאום - כבר לא"

"תוכנית הקיצוצים שמוביל ראש הממשלה, בנימין נתניהו היא יריקה בפניו של הציבור", כך אמרה אתמול מנהיגת מחאת קיץ 2011 דפני ליף. ליף עובדת כיום על הקמתו של מפעל חברתי חדש שצפוי לקום בעוד שבועיים בשיתוף עם עוד 10 אנשי צוות ששמותיהם אינם מוכרים ויסתמך - כך היא מקווה - על תרומות הציבור.

ליף מתקוממת על כך שהממשלה הרכיבה תוכנית קיצוצים על רקע משבר החובות האירופי שהוביל להאטה כלכלית בישראל, מבלי להיערך לקראתה מראש. "כבר שנה שמדברים על משבר והאטה - ובשנה הזו מנתניהו ומשר האוצר, יובל שטייניץ שמצבה הכלכלי של ישראל מזהיר ביחס לעולם השקוע בחובות, ופתאום - כבר לא. במקום לשדרג את מכוניות השרים ולשפר את שכר העוזרים, למה לא לבחון אפשרויות קיצוץ שאינן פוגעות במעמד הביניים? מה עם תקציב הישיבות והאברכים? תקציב המדינה צריך להיות שקוף והקיצוצים צריכים להיעשות בשיתוף עם הציבור. האחריות של הממשלה היא להכין את האזרחים למצב של האטה ומיתון - ולא להנחית גזירות באישון ליל".

עוד הוסיפה ליף כי המדינה זועקת כבר שנה, "לאחרונה ראינו עליית מדרגה מסוכנת ומטרידה של נפגעי המדיניות הכלכלית-חברתית של המדינה, עם מקרה משה סילמן שהצית את עצמו ונפטר. 50% מהישראלים משתכרים פחות מ-5,800 שקל בחודש - מדוע על זה לא מתקומם ראש הממשלה? הפתרון הקל הוא להכביד עוד יותר על מי שכבר ככה כבר קורס - יש הרבה מקומות שאפשר לגזור מהם רווחים, אפשר להעלות את מס החברות, אבל על זה לא מדברים".

סתיו שפיר ואלון-לי גרין, מובילי המחאה ומייסדי התנועה החברתית, הוסיפו כי עוד בקיץ הקודם דיברה המחאה על כך שישראל צריכה להסתמך על מקורות הכנסה חלופיים למס הכנסה ומע"מ כמו העלאת מס חברות, שצומצם בשנים האחרונות מ-36% ל-25%. בנוסף ציינו כי במקום לנקוט בצעד קיצוני של העלאת מע"מ, הפוגע בראש ובראשונה בשכבות החלשות, עליה לפנות למקורות הכנסה חלופיים. "במקום גזרות הקיצוצים האלו, שנראות כמו תגובה מבולבלת ומבוהלת של ראש הממשלה, היינו מצפים שיציג בפנינו בזמנים אלה תוכנית חירום להצלת החברה הישראלית, שקורסת תחת הנטל", אמרה שפיר.

"במקום זאת - מה שאנחנו רואים הוא המשך של המדיניות הכלכלית שנתניהו חרת על דגלו ובבסיסה דאגה לשכבה החזקה בישראל, האולטרה-עשירה. זו פשוט חוצפה ביד אחת להטיל גזרות על מעמד הביניים וביד השנייה לבטל הכנסות של מיליארדים שיכולה להגיע מהטלת מס פרוגרסיבית הרבה יותר. מסים הם דבר טוב כל עוד הם מוטלים באופן הוגן. העלאת המע"מ הוא בוודאי צעד לא הוגן ולא קשוב לרחשי הציבור. בימים שהציבור זועק, מחירי החלב יעלו? איך זה ייתכן?"

זה לא הזמן לצאת שוב לרחובות?

"חצי מיליון איש יצאו לרחוב וראש הממשלה לא מיצמץ. המדינה בוערת, אבל פוליטיקאים לא מרגישים שרחשי העם משפיעים על הכיסא שלהם – וזה הדבר שצריך להשתנות. אזרחים למדו והחכימו, הם הבינו שלא רק המצע הביטחוני של נבחרי הציבור משחק תפקיד אלא גם זה החברתי-כלכלי - ואני מאמינה שההבנה הזו תחלחל לבחירות הקרובות".

גרין מוסיף כי ביום רביעי תציג התנועה החברתית בוועדת הכספים בכנסת תוכנית אלטרנטיבית לכיסוי הגירעון באמצעות מקורות הכנסה חלופיים - שתסתמך במידה רבה על פרק המסים בתוכנית שהציעו צוות המומחים של ועדת ספיבק-יונה.

"התוכנית שהציג נתניהו היא תגובה אטומה לצורכי האזרחים. אנחנו נראה כיצד אפשר לייצר הכנסות של 17 מיליארד שקל ממקורות חלופיים לאלה שהוצעו בתוכנית הקיצוצים הנוכחית של נתניהו - וכך יירד העומס ממרבית האזרחים. אנחנו יוצאים בקרוב למסע של 10 ימים ברחבי הארץ כדי להיפגש עם כמה שיותר אנשים מהפריפריה ולשמעו מהם מה יש להם לומר על תוכנית הקיצוצים - ומה הם מציעים כאלטרנטיבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully