וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות החשמל תוריד התעריף למתקן סולארי גדול ב-40%

איתי טרילניק

30.7.2012 / 9:08

על פי השימוע לתיקון התעריף הסולארי למתקנים גדולים עליו צפויה להחליט רשות החשמל יופחת התעריף שהובטח ליצרנים ב-25% למתקנים קטנים ו-40% למתקנים גדולים יותר

רשות החשמל צפויה להחליט היום על פרסום שימוע לתיקון התעריף הסולארי למתקנים הגדולים - שכיום הוא 98 אגורות לקוט"ש. לפי הערכות, יכלול השימוע הפחתה של התעריפים עד 60 אגורות לקוט"ש. הרשות מתכוונת בנוסף להצמיד את התעריף למדד מחירי הפאנלים הסולאריים שמפרסמת סוכנות בלומברג.

ככל הנראה, יוצע לעדכן את תעריף החשמל המובטח ליזמים אחת לרבעון, וכך להימנע משינויים רטרואקטיבים, הנדרשים בשל הירידה המתמדת במחירי המערכות. בשנתיים האחרונות חלה ירידה של יותר מ-40% במחירי הרכיבים למערכות הפוטו-וולטאיות, כולל מחירי הפאנלים והממירים, בין השאר עקב פיתוחים טכנולוגיים, ירידה במחיר הסיליקון וכניסה מאסיבית של שחקנים סינים לענף. לפיכך הפחיתה כבר הרשות את התעריף לחלק מהיצרנים, המובטח להם ל-20 שנה. למתקנים הקטנים (עד 50 קילו-ואט) ירד התעריף ב-25% ולבינוניים (50 קילו-ואט עד 12 מגה-ואט) ב-40%.

כעת מבקשת הרשות להפחית גם את התעריף עבור המתקנים הגדולים, שמתוכנן לרדת ב-10 אגורות בלבד בשנה הבאה. זאת, בין היתר, לאור המחיר הזוכה במכרז החשכ"ל להקמת תחנת כוח פוטו-וולטאית בהספק של 30 מגה-ואט באשלים. במכרז זכתה קבוצת אשלים סאן (חברת סאן אדיסון האמריקאית וכלל סאן ישראל), שהציעה תעריף של 51 אגורות.

עד כה פירסמה הרשות את התעריפים ליזמים הסולאריים, אך לא נקבעו מנגנוני הצמדה לעלויות ההתקנה בפועל. כתוצאה מכך, ובשל ירידת מחירי הפאנלים הסולאריים ורכיבים אחרים במערכות, נוצר פער גדול בין עלויות ההקמה לבין התמורה המובטחת לייצור חשמל. לפיכך מבקשים ברשות להפחית את העלויות, המתגלגלות בסופו של דבר לכלל צרכני החשמל, ועשויות להגיע למאות מיליוני ואף למיליארדי שקלים ב-20 השנים הקרובות. עם ההצמדה למדד מחירי הרכיבים הסולאריים בעולם, תנסה הרשות להימנע משינוי התעריפים רטרואקטיבי, כפי שעשתה במכסת המתקנים הבינוניים וכפי שהיא צפויה לעשות במתקנים הגדולים.

"מחירי הקרקע לא מאפשרים הוזלה"

היזמים הסולאריים מתנגדים לשימוע המסתמן, וטוענים כי קביעת התעריפים לא מתחשבת במחיר השימוש בקרקע שגובה מינהל מקרקעי ישראל עבור מתקנים סולאריים. זאת, על רקע דרישת המינהל למחיר גבוה של עשרות אלפי שקלים לדונם, הנובעת בין היתר מהרווחים הצפויים ליזמים.

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל, אמר כי "ביסוס השימוע על עלויות שימוש בקרקע שלא תואמו עם רשות מקרקעי ישראל צפוי לייבא לתחום סיכון אשר יתומחר על ידי היזמים ויתבטא בחוסר יכולת להפחית עלויות".

מרשות החשמל נמסר בתגובה: "רשות החשמל היא הרגולטור במשק החשמל בישראל. הרשות תבחן את עמדות כל הגורמים, כולל אלו הפרטיים, המעוניינים למקסם רווח, ולא תגיב בטרם תקבל החלטה סופית בנושא".

"אפליה בין יזמים"

בתוך כך נודע כי נמחקה עתירה לבג"ץ שהוגשה במארס נגד רשות החשמל מטעם החברות הסולאריות. החברות אנרג'יקס של נתן חץ וסאנפלאואר של רוני בירם וגיל דויטש משכו את העתירה, בהתאם להמלצת השופטים.

בעתירה נטען כי הרשות שינתה בדיעבד את תנאי הרישיונות ליזמים המתחרים בהן, המתכננים מתקנים סולאריים על הקרקע, ואישרה להם להגיש בקשות לרישיון בלא קבלת היתרי בנייה.

את העותרים ליווה השופט בדימוס, ד"ר אליהו וינוגרד, שמועסק כיום במשרד גדעון פישר, שאמר עם הגשת העתירה כי "יש כאן אפליה ברורה בין היזמים, שנעשתה במחשכים". עם זאת, השופטים סירבו בתחילה להוציא צו מניעה להקפאת קידום הרישיונות על ידי הרשות, ובדיון בשבוע שעבר המליצו לחברות למשוך את העתירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully