וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת המע"מ תגדיל הוצאות קופות החולים

רוני לינדר-גנץ

31.7.2012 / 8:31

העלאת המע"ם ל-17% צפוייה להגדיל הוצאות קופות החולים בכ-420 מיליון שקל עד סוף 2013 כתוצאה מעליית מחירי התרופות והשירותים אותם רוכשות הקופות

בימים האחרונים הכותרות זועקות על הקיצוץ המתוכנן של 29 מיליון שקל בתקציב משרד הבריאות, אולם דווקא העלאת המע"מ ב-1% עלולה לגרום לנזק כספי אדיר לקופות החולים: לפי בדיקה שנערכה בקופות החולים בימים האחרונים, עולה כי העלאת המע"מ ב-1% שעליה הכריזה הממשלה - מ-16% ל-17% - תגדיל את הוצאות קופות החולים בכ-420 מיליון שקל עד סוף 2013.

הגידול בהוצאות נובע מהעלאת מחירי התרופות, המוצרים והשירותים שרוכשות הקופות. מדובר במכה קשה לקופות שנמצאות בגירעון קשה, וסיימו את 2011 בגירעון של כ-1.3 מיליארד שקל. זאת, לאחר שרק באחרונה קבע בג"ץ כי המקורות של קופות החולים נשחקו מאוד מחקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, והן אינן מקבלות פיצוי מתאים על הגידול בהוצאות שלהן.

המשמעות של הגידול הדרמטי בהוצאות הקופות עלולה לבוא לידי ביטוי בפגיעה בשירות למבוטחים. "בניגוד לגופים עסקיים, מאחר שאנחנו מלכ"ר, אנחנו לא מזדכים על המע"מ - כך שכל עלייה במע"מ היא גידול בהוצאות שלנו", אומר סמנכ"ל הכספים של שירותי בריאות כללית, אלי כהן.

כהן מוסיף כי "הקופות מתחילות מנקודה חלשה: סיימנו את 2011 בגירעונות גדולים, אנחנו כבר במחצית 2012 ולאף קופה אין הסכם ייצוב (הסכם שבו המדינה מעבירה כספים לקופה תמורת התייעלות, ר.ל.ג). בג"צ קיבל עמדתנו שמחיר יום אשפוז נסק, בעוד שהמקורות התקציביים של הקופות הידלדלו, ואין לנו כבר איך להתייעל".

גירעון קופות החולים. TheMarker
גירעון קופות החולים/TheMarker

אגב, בקופות החולים חוששים כי מחיר יום אשפוז עוד עלול להתייקר, שכן גם בתי החולים עומדים להיפגע מעליית המע"מ - דבר שיגרור עלייה נוספת בהוצאות קופות החולים. "זה לא הגיוני שמלכ"רים שנמצאים בגירעונות שלא באשמתם, כפי שקבע בג"צ, משלמים את המחיר של המשק הישראלי", אומר כהן. "אין לנו רווחים כלואים - יש לנו גירעונות כלואים".

בתגובה לנתונים שמציג כהן, טוענים באוצר כי ההכנסות של קופות החולים מתקדמות בהתאם למדד יוקר הבריאות, שכולל 40% עלייה במדד המחירים לצרכן. לטענת המשרד, כיוון שהעלייה במחירי הרכש של קופות החולים בעקבות העלאת המע"מ תשתקף בעליית מדד המחירים לצרכן - וכך גם הכנסות קופות החולים יתקדמו בהתאם - הקופות אינן צפויות להיפגע מהעלאת המע"מ. לפי האוצר, "בהתאם לאותה טענה, כשהמע"מ ירד לפני כשנתיים המדינה לא הקטינה את עלות הסל".

אך כהן מתקומם על התגובה. לטענתו, שיעור הגידול במע"מ גבוה מהפיצוי במדד המחירים. "על כל 1% של עלייה במע"מ נישאר עם פיצוי של 0.2%, בכל מקרה השחיקה תהיה של מאות מיליונים", אומר כהן. "לטענת האוצר המשק נמצא במיתון לכן מדד המחירים כלל לא יעלה ולא יהיה פיצוי לקופות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully