וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא צריכת החשמל עוד יישבר

31.7.2012 / 16:11

כבכל שנה צריכת החשמל עולה ועתה נדרש הציבור לחסוך בחשמל. שחף מזין תוהה איזו שיטת ניהול מביאה מערכת לחוסר יכולת מילוי תפקידה ברמה זו

"ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית מתבקש שלא להגיע לתחנות הרכבת והאוטובוס בין השעות שבע בבוקר לשש בערב – יחד נעזור להוריד את העומס". אפשר להירגע, התשדיר הזה לפחות לעת כתיבת שורות אלו עדיין דמיוני. יחד עם זה בעיתות בהן מבקשים מאיתנו לצמצם שימוש במים "כי אין" ובמקביל לצמצם שימוש בחשמל בשעות הצהריים "כי אין" יכול להיות שבמהרה יבקשו מאתנו לצמצם שימוש בתשתיות בסיסיות אחרות. כי אין. נראה שכלכלית, הטיפול בתשתיות השונות לקוי בלשון המעטה.

בואו נעמיד דברים על דיוקם. מפלס הכנרת תלוי בכמות המשקעים ובסך השאיבה. משקעים יש, אפילו המדינה לא טוענת אחרת בדוחות הלמ"ס. השאיבה, כמו סך האוכלוסייה, גדלה משנה לשנה. בנושא החשמל המצב מורכב אבל לא מאוד שונה, כאן ישנו גם גורם אי יכולת אגירת חשמל. בעוד מים ניתן לאגור, עם חשמל המצב סבוך. כל ואט חשמל שלא הגיע לכדי שימוש בסמוך לייצור בוזבז לריק. זו הסיבה שמבקשים מאיתנו לחסוך בחשמל בשעות הצהריים, לא ניתן לשמור את החשמל שיוצר בלילה ולהזרימו למערכת בצהריים.

למרות כל האמור לעיל דמיינו לרגע עסק פרטי. האם נראה לכם סביר שבעל העסק יבקש מהלקוחות לקנות פחות כי אין לו מספיק מלאי? האם לאחרונה, או בכלל, נתקלתם בעסק שמשקיע הון עתק בפרסומים בפריים טיים בתחינה שלא נרכוש את מרכולתו? הדבר נראה כמו עלבון כפול. כאילו לא די בכך שההנהלה או ועד העובדים, דואגים לחלק לעצמם חשמל בחינם, בו בעת מעלים אלו את מחיר החשמל לכל פשוטי העם.

לפרק את חברת החשמל לעשרות ספקים

אפשר להרחיב את המודל התמוה עוד ועוד. נבקש מהציבור לא לחלות בעונות מעבר זה יקל על מערכת הבריאות. מהעניים נדרוש שיחסכו קצת יותר, כי המצב במשרד הרווחה גם לא משהו. חברת החשמל בדומה לעוד גופים ארכאיים ומיושנים כבר שנים נשלטת על ידי ועדי עובדים המחזיקים את ציבור משלמי המיסים כבני ערובה. כשהם לא מרוצים אנו אלו שסובלים מעיצומים ושביתות, וכשהם חוזרים לעבוד זה הסימן שקיבלו את מבוקשם, לרוב עוד נתח מכספי המסים שלנו. שיפור רמת השירות ואטרקטיביות המחיר לצרכן מזמן יצא מרשימת המטלות שלהם. גם התקציב לא ממש מעניין אותם כידוע.

על אף הרוח הסוציאליסטית שהביאה איתה המחאה החברתית מה שצריך במקרה הזה הוא קפיטליזם חכם. קחו את חברת החשמל ופרקו אותה לעשרות ספקי חשמל קטנים. אלו יצטרכו להתחרות על לב הצרכנים ויאלצו להתחרות אחד בשני. מי שישכיל להתייעל ולהשתמש גם באנרגיה ירוקה הנסמכת על אור שמש והרוח יציע חשמל זול יותר. יהיו כאלו שימצאו את הדרכים לאגור חשמל, וגם טכנולוגיות כאלו כבר קיימות. את החשמל אגב ימכרו הפרטיים לחברת החשמל בחזרה בשעות העומס בתוספת רווח יזמי.

האם אנשי חברת החשמל באמת מצפים לאמפתיה כשהם מכריזים כל שנה מחדש על "שיא של כל הזמנים בביקושים לחשמל"? לא צריך להיות גאון כלכלי כדי להבין שעם הגידול באוכלוסיה יגדל הביקוש לחשמל, גם ללא שינוי טכנולוגי. הנה רמז לשנה הבא: שוב ישבר השיא של כל הזמנים, באחריות. איש מאתנו לא יופתע.

שחף מזין, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully