וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היקף המשכנתאות החדשות ירד ב-4% אך נותר גבוה

ואדים סבידרסקי

1.8.2012 / 14:07

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש בית השקעות: "הריבית הנמוכה והתשואות הנמוכות בשוק ההון דוחפות משקיעים לחפש חלופות השקעה בשוק הדיור. המגמה אמורה להדליק נורה אדומה"

היקף ההלוואות אשר ניתנו לציבור על ידי הבנקים לצורך רכישת הדיור, ירד במהלך חודש יוני ב-4%, בהשוואה למאי, והסתכם ב-3.94 מיליארד שקל, כך עולה מנתונים שפירסם היום בנק ישראל.

אומנם מדובר בירידה חודשית, אך עדיין מוקדם לדבר על התקררות שוק הדיור מאחר ורמת המשכנתאות החדשות נשמרת גבוה ביחס לשנה האחרונה. כך, רמה דומה נרשמה בחודש אוגוסט 2011 ומאז החלה ירידה במשכנתאות עד למאי האחרון.

נראה כי במקביל למתווה הורדת רמת הריבית במשק על ידי בנק ישראל המגבירה את הביקוש לאשראי, משקיעים לא מעטים במשק מחפשים אלטרנטיבה להשקעה בשוק ההון. הורדות הריבית האחרונות במשק גרמו לירידת תשואות על אגרות החוב הממשלתיות הארוכות מתחת ל-4%, מה שהניע רבים לחפש כלי השקעה בתשואות גבוהות יותר, כאשר אחד מהם הוא שוק הדיור.

בית בחדרה - בניין ודיור, נובמבר 2011. רועי פרץ, בנין ודיור
"גידול בהיקף הלוואות נרשם רק בקרב לווים עבור נכס ששוויו נע בין 3 ל-5 מיליון שקל"/בנין ודיור, רועי פרץ

עוד עולה מהנתונים כי יתרת המשכנתאות שניתנו לציבור ומיועדים לפירעון, עומדת על 212.5 מיליארד שקל, מתוך זה 2.6 מיליארד מהווים יתרה בפיגור תשלום מעל לשלושה חודשים - 1.2% בלבד. כמו כן, מתוך סך הלוואות לרכישת הדיור אותם לווה הציבור מהבנקים, כ-72% צמודות לריבית משתנה ו-58% מתוך סך יתרת חובה צמודים למדד המחירים לצרכן.

בנוסף, מחלוקת היקף משכנתאות חדשות שנלקחו ביוני על פי שווי הדירה (הנכס), ניתן לראות כי גידול בהיקף הלוואות נרשם רק בקרב לווים עבור נכס ששוויו נע בין 3 ל-5 מיליון שקל.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש בית השקעות, אמר: "בחודשים מאי ויוני חזרה הרמה החודשית של המשכנתאות שניתנו על ידי הבנקים לרמה של כ-4 מיליארד שקל בחודש, שהיא נמוכה רק במקצת לעומת הרמות הגבוהות שהיו בתקופות השיא של השוק בשנים האחרונות. התעוררות במשכנתאות מצביעה על התעוררות בשוק הנדל"ן".

"נראה שרוכשי הדירות יורדים מהגדר שבו ישבו בהמתנה לירידות מחירי הדירות. המחירים התחילו שוב לעלות והרוכשים מזדרזים לקנות. להערכתנו, נתוני המשכנתאות לא משקפים כעת בצורה מלאה את הביקושים לדירות, כי חלק מהרוכשים באים מקרב המשקיעים שנזקקים למשכנתאות קטנות יותר. הריבית הנמוכה והתשואות הנמוכות בשוק ההון דוחפות משקיעים לחפש אלטרנטיבות השקעה בשוק הדיור. זאת המגמה שאמורה להדליק נורה אדומה אצל מקבלי ההחלטות בבנק ישראל".

"במבט קדימה, לא בטוח שהמגמה של התאוששות בשוק הדיור תחזור לקצב שראינו בשנים האחרונות. האבטלה העולה והאטה במשק צפויים לבוא לידי ביטוי גם בביקושים בשוק הדיור ולהחליש את מגמת עליות המחירים שראינו לאחרונה", מסכם זבז'ינסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully