וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי לא הודיע על תמריצים חדשים; "האטה בצמיחה בארה"ב"

סוכנויות הידיעות

1.8.2012 / 22:36

הבנק המרכזי הותיר ללא שינוי התחייבותו להותיר הריבית בשפל עד שלהי 2014; "הפעילות הכלכלית רשמה האטה מסוימת במהלך המחצית הראשונה של השנה"

הבנק הפדרלי, שבראשו עומד היו"ר בן ברננקי, הודיעה היום כי ינקוט בצעדים חדשים לפי הצורך כדי להמריץ את צמיחת כלכלת ארה"ב ולהביא להורדת האבטלה, אולם לא הודיע על צעדים כלשהם בתום פגישתו בת היומיים. הבנק המרכזי הזהיר עם זאת כי נרשמה האטה בצמיחת כלכלת ארה"ב.

"הבנק הפדרלי יעקוב מקרוב אחרי נתונים עתידיים על התפתחויות כלכליות ופיננסיות וינקוט בתמריצים נוספים לפי הצורך כדי לקדם התאוששות כלכלית חזקה יותר ושיפור מתמשך בתנאי בשוק העבודה", נאמר בהודעת ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) שפורסמה בתום ישיבתה בת יומיים.

"הפעילות הכלכלית רשמה האטה מסוימת במהלך המחצית הראשונה של השנה", נכתב הודעה. "צריכת משקי הבית צמחה בקצב איטי במידת מה לעומת הקצב בו צמחה מוקדם יותר השנה".

הבנק הפדרלי הותיר ללא שינוי את נוסח הודעתו לפיה התנאים הכלכליים עשויים לחייב להותיר את הריבית בארה"ב ברמתה הנוכחית לפחות את שלהי שנת 2014. הבנק המרכזי גם שב והעריך כי האינפלציה בארה"ב צפויה להיות ברמה של 2% או מתחתיה.

כצפוי, הותיר הבנק הפדרלי את הריבית בארה"ב בשפל של 0%-0.25% - רמתה מאז דצמבר 2008. החלטת הבנק הפדרלי התקבלה ברוב של 11 תומכים מול מתנגד אחד - נשיא הבנק הפדרלי של ריצ'מונד, ג'פרי לאקר.

בכירים בבנק הפדרלי ביטאו חששות בשבועות האחרונים על רקע ההאטה בצמיחה לשיעור שנתי של 1.5% בלבד לעומת קצב של 2% ברבעון הראשון של 2012. גם שוק התעסוקה מסרב להפגין סימנים חיוביים והאבטלה אינה מצליחה לרדת מ-8%.

בן ברננקי. רויטרס
שוק התעסוקה מסרב להפגין סימנים חיוביים והאבטלה אינה מצליחה לרדת מ-8%. בן ברננקי/רויטרס

חברות בארה"ב גייסו 163 אלף עובדים בחודש יולי, לפי נתונים שפירסמה היום חברת ADP. תחזית הכלכלנים היתה לתוספת קטנה יותר של 120 אלף משרות. נתוני חודש יוני תוקנו כלפי מטה לתופסת של 172 אלף משרות לעומת גידול של 176 אלף משרות שעליו דווח במקור. ביום שישי יפרסם משרד העבודה האמריקאי את נתוני התסוקה לחודש יולי, לפי תחזיות הכלכלנים נוספו לשוק העבודה בארה"ב בחודש שעבר 100 אלף משרות, לאחר גידול של 80 אלף משרות ביוני, ושיעור האבטלה נותר ללא שינוי ברמה של 8.2%.

לפני שבועיים אמר ברננקי כי הבנק המרכזי מוכן לנקוט בצעדים ככל שיידרשו, אך השיפור באבטלה יהיה "איטי באופן מתסכל". ברננקי הוסיף כי "ועדת השוק הפתוח של הבנק הבהירה שהיא מוכנה לנקוט צעדים נוספים, ככל שיידרשו, כדי לקדם את ההתאוששות הכלכלית ולהמשיך את השיפור בתנאי שוק העבודה, שקשורים גם ליציבות מחירים".

תכניות ההרחבה הכמותית הקודמות שהשיק הבנק הפדרלי הביאו לשיא בהיקף אמצעי התשלום במשק האמריקאי וכתוצאה לעלייה במחירי כל סוגי הנכסים, בארה"ב ובעולם. תוך 66 שבועות - פחות משנה וחצי - גדלו אמצעי התשלום מ-9 טריליון דולר ל-10 טריליון דולר. הקפיצה הקודמת בטריליון דולר נמשכה כפליים. המספר האמור, ששווה בגודלו בערך לכלכלות של יפן וסין, מתייחס ל-M2, היצע הכסף הנזיל בארה"ב, שמשמש מדד כלכלי חשוב וכולל בתוכו את סך הכסף המזומן הנמצא פיזית במחזור הכלכלי בארה"ב, פקדונות קצרי מועד, חסכונות, קרנות כספיות קמעוניות.

פעילות מגזר הייצור בארה"ב התכווצה זה החודש השני ברציפות – בראשונה מאז סוף המיתון האחרון בארה"ב בשנת 2009 - ואילו הוצאות הבניה בארה"ב גדלו ביוני לרמתן הגבוהה ביותר זה כמעט שלוש שנים, לפי נתוני מקרו כלכליים שפורסמו מוקדם יותר היום בארה"ב.

מדד פעילות הייצור בארה"ב עלה ביולי לרמה של 49.8 נקודות לעומת רמה של 49.7 ביוני, מסר היום מכון המחקר ISM. כלכלנים צפו עלייה חדה יותר של המדד לרמה של 50.2 נקודות. מדד מעל לרמה של 50 נקודות מצביע על צמיחה בפעילות הכלכלית, ואילו מדד מתחת לרמה זו משקף התכווצות של הפעילות. זו הפעם הראשונה מאז סוף תקופת המיתון הכלכלי האחרונה בארה"ב באמצע שנת 2009 שמדד פעילות הייצור נותר מתחת לרמה של 50 נקודות במשך חודשיים ברציפות.

הוצאות הבנייה בארה"ב גדלו ביוני ב-0.4% לקצב שנתי של 842 מיליארד דולר – הרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2009 – מסר היום משרד המסחר האמריקאי. נתוני חודש מאי תוקנו כלפי מעלה לגידול של 1.6% לעומת גידול של 0.9% שעליו דווח במקור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully