וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דראגי הודיע: הבנק המרכזי יתערב בשווקי האג"ח

מיכל רמתי , סיון פינגולד

2.8.2012 / 16:22

בניסיון לייצב את בעיית עלויות החוב בגוש היורו יצור הבנק המרכזי האירופי מנגנון לרכישת אג"ח ממשלתיות בשווקים. הריבית באירופה הושארה ללא שינוי על 0.75%

הבנק המרכזי של אירופה ייצור בשבועות הקרובים מנגנון לרכישת אג"ח ממשלתיות בשווקים, בניסיון לייצב את בעיית עלויות החוב בגוש היורו, אמר היום נשיא הבנק המרכזי של אירופה (ECB), מריו דראגי.

"הבנק המרכזי, במסגרת המנדט שלו לשמור על יציבות מחירים בטווח הבינוני, ותוך שמירה על עצמאותו בקביעת המדיניות המוניטרית, עשוי לקחת על עצמו רכישת אג"ח בשווקים בהיקף שיספיק לעמוד ביעדיו", אמר דראגי, לאחר שהבנק דיווח כי יותיר את הריבית באירופה ללא שינוי, ברמה של 0.75%.

"הבנק ישקול גם צעדי מדיניות לא-סטנדרטיים נוספים בהתאם לצורך, על מנת להתאים את המדיניות המוניטרית. בשבועות הקרובים, נעצב את הפרטים של צעדים אלה", אמר דראגי. עם זאת, הוא ציין כי "ה-ECB אינו יכול להחליף מוסדות אחרים שזוהי אחריותם". תהיה שקיפות מלאה לגבי המדינות לגביהן זה מתייחס, והסכומים. מאמץ זה יתמקד בחלק קצר הטווח של עקום התשואות.

"פרמיות סיכון גבוהות במיוחד משתקפות במחירי האג"ח הממשלתיות בכמה מדינות, ופיצול פיננסי מקשה על הפעלת מדיניות מוניטרית אפקטיבית", אמר דראגי, והדגיש כי "פרמיות הסיכון, הקשורות לחששות מפירוק גוש היורו, אינן מתקבלות על הדעת, ויש להתמודד עימן מהיסוד". דראגי ציין כי גוש היורו צריך ליישם רפורמות מבניות ולשאוף לאיחוד תקציבי, אך כי צעדים אלה אינם נופלים תחת סמכותו של הבנק המרכזי, אלא מונחים בידי ממשלות הגוש. הוא סייג ואמר כי כיוון "שיישום צעדים שכאלה דורש זמן והשווקים מתאימים את עצמם רק לאחר שהצלחתם מוכחת, על ממשלות להיות מוכנות להפעלת מנגנוני החילוץ בגוש היורו, במצבים חריגים ומסוכנים ליציבות הפיננסית".

הבנק המרכזי של אירופה השאיר את הריבית באירופה ברמת שפל של 0.75%. הבנק המרכזי של בריטניה לא שינה אף הוא את שיעור הריבית במדינה שעומד על 0.5%.

לפני כשבוע דיבר נגיד הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, ואמר כי הבנק יעשה כל מה שנדרש כדי לעודד את הצמיחה באירופה. דראגי מנסה לגרוף את הסכמת הממשלות בגוש היורו לפתיחת תוכנית שתעזור לספרד ולאיטליה לפעול לעידוד הצמיחה בהן, עם חשש מופחת מנטל החוב של המדינות. לאחר הצהרותיו של דראגי, זינקו השווקים וכך גם מטבע היורו מול הדולר.

החששות כי ספרד תזדקק לסיוע בעקבות החובות הרבים שלה ועלויות האשראי הגבוהות, גרמו לאנליסטים להעריך כי דראגי יודיע על התערבות במסחר. בנוסף, יוחלט היום האם לסייע לספרד ובאיזה היקף וכן על שער הריבית עבור גוש היורו. ביולי הבנק המרכזי של אירופה הוריד את שיעור הריבית מ-1% ל-0.75%, רמת שפל בגוש היורו. ספרד כבר קיבלה סיוע של 100 מיליארד יורו עבור מערכת הבנקאות שלה, אבל חילוץ מלא של המדינה עלול להיות יקר עוד יותר. תשואות האג"ח של ממשלת ספרד נסחרות כרגע בעלייה של 0.01%, בתשואה של 6.744% לאחר שכבר הגיעו בשבועות האחרונות לשיא של 7.6%.

תוכניות חלופיות

מכיוון שגרמניה מתנגדת נחרצות לרכישת אג"ח על ידי הבנק המרכזי של אירופה, ישנה אפשרות כי דראגי ישתמש בתוכנית אחרת בשם securities markets program. לפי תוכנית זו, שהוצגה לראשונה ב-2010, הבנק קונה אג"ח ממשלתיות מבנקים ומוסדות פיננסיים אחרים בשוק החופשי וכתוצאה מכך מאפשר לממשלות ללוות בריבית נמוכה יותר. הפעם האחרונה שביצע הבנק מהלך שכזה היתה בסוף ינואר האחרון ומאז חזר דראגי על התנגדותו לקניית אג"ח בהיקף גדול.

אפשרות אחרת היא שקרן החילוץ הנוכחית של גוש היורו היא זו שתקנה את אגרות החוב הממשלתיות במקום רכישה ממאזני הבנק המרכזי וגם כאן, תגרום לירידה בתשואות האג"ח ותאפשר למדינות ללוות כספים בריבית נמוכה יותר.

אתמול נערכה בארה"ב פגישת הבנק הפדרלי, בה אמר נגיד הבנק, בן ברננקי, כי המשק האמריקאי אכן חווה האטה בצמיחה אך לא אמר דבר על תוכנית תמריצים נוספת למשק. "הבנק הפדרלי יעקוב מקרוב אחרי נתונים עתידיים על התפתחויות כלכליות ופיננסיות וינקוט בתמריצים נוספים לפי הצורך כדי לקדם התאוששות כלכלית חזקה יותר ושיפור מתמשך בתנאי בשוק העבודה", נאמר בהודעת ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) שפורסמה בתום ישיבתה בת יומיים.

"הפעילות הכלכלית רשמה האטה מסוימת במהלך המחצית הראשונה של השנה", נכתב בהודעה. "צריכת משקי הבית צמחה בקצב איטי במידת מה לעומת הקצב בו צמחה מוקדם יותר השנה".

הבנק הפדרלי הותיר ללא שינוי את נוסח הודעתו לפיה התנאים הכלכליים עשויים לחייב להותיר את הריבית בארה"ב ברמתה הנוכחית לפחות את שלהי שנת 2014. הבנק המרכזי גם שב והעריך כי האינפלציה בארה"ב צפויה להיות ברמה של 2% או מתחתיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully