וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל התשובות לכל השאלות בנוגע לאירועי המחאה בשבת

אשר שכטר

2.8.2012 / 23:02

המחאה החברתית מציגה: פיצולים, איוונטים מחוקים ובלבול. מה קורה כאן?

כמה אירועי מחאה מתקיימים בשבת?

שני אירועי מחאה מרכזיים יתקיימו בתל אביב. ברחבת מוזיאון תל אביב תיערך העצרת של אנשי תנועת המחנה המשותף ומאבק "הפראיירים" למען שוויון בנטל, שחברו לגורמים כמו יו"ר התאחדות הסטודנטים איציק שמולי, יאיר לפיד ומפלגת "יש עתיד" שלו וסתיו שפיר למען הפגנה נגד הגזירות הכלכליות המתוכננות על ידי הממשלה. העצרת תתחיל ברבע ל-9 והאופי שלה יהיה דומה לעצרות המוכרות לנו מהקיץ הקודם: נאומים, נאומים, נאומים, ובין הנאומים הופעות של אמנים מוכרים.

במקביל לאירוע ברחבת המוזיאון, תתקיים צעדת מחאה נפרדת שתחל בשעה 8 בכיכר הבימה ותנוע לכיוון קרית הממשלה ברחוב קפלן, שם מתכננים הפעילים לבלות את הלילה בשקי שינה כמחאה נגד הגזירות המתוכננות. שני אירועים קטנים יותר יתקיימו בקריית גת ובדלית אל-כרמל.

שמעתי בחדשות שתנועות המחאה התאחדו להפגנה משותפת - אז מאיפה הגיע הפיצול הזה פתאום?

למרבה הצער, או שלא, אין ומעולם לא היה "איחוד" בין תנועות המחאה. לא בהפגנה הזאת, בכל מקרה. רוב גופי המחאה, למעשה, אינם שותפים לה. ההפגנה ברחבת המוזיאון, יותר משהיא מייצגת איחוד בין גופי המחאה הקיימים, מייצגת ניסיון של גופים שמעולם (עם דגש על "מעולם") לא היו חלק מהמחאה להשתלט עליה ואת הניסיון של אנשי מחאת "הפראיירים" לחבר את המאבק למען שוויון בנטל למחאה החברתית, דבר שפעילים רבים מתנגדים לו מאחר שהמאבק למען שוויון בנטל יוצא נגד האוכלוסייה החרדית ונגד האוכלוסייה הערבית ולכן אינו מדבר אל כל חלקי העם, כפי שהמחאה מתיימרת לעשות - אלא למגזר מאוד מסוים בתוכו.

אבל שתי ההפגנות מוחות נגד אותו הדבר. אז למה להתפצל?

זו השאלה המעניינת באמת. קל מאוד להציג את פיצול המחאות ככזה המתרחש על רקע מאבקי אגו, אולם בפועל הפיצול בין ההפגנות נובע מהבדלים אידיאולוגיים עמוקים ובלתי ניתנים לגישור.

ראשית, עניין השוויון בנטל: מחאת "הפראיירים", מוצדקת או לא ככל שתהיה, מהווה בעיני פעילים חברתיים רבים מאבק נפרד מהמחאה החברתית, משום שהיא פונה לחלק מסוים של האוכלוסיה ומשסה אותו בחלק אחר - בדיוק הדבר שאותו ניסתה המחאה למנוע מיומה הראשון. הפגנה שאינה כוללת את המגזר הערבי והמגזר החרדי, ואף יוצאת בגלוי נגד אותם מגזרים, היא הפגנה סקטוריאלית מהסוג המוכר לנו היטב מעשורים קודמים. המחאה החברתית, טוענים הפעילים, יצאה נגד יוקר המחיה, נגד הריכוזיות, נגד ההזנחה וההפרטה של המערכות הציבוריות - לא נגד השתמטות החרדים משירות צבאי. לכן, עיסוק בסוגיית הגיוס מהווה לשיטתם הסחת דעת שמשרתת את הגורמים הנהנים מהסדר הקיים.

שנית, העניין הפרסונלי. איציק שמולי, סתיו שפיר ויאיר לפיד נמצאים כולם כפסע מריצה לכנסת, כל אחד במסגרת הפוליטית בה בחר. לכן, פעילים רבים תופסים את ההפגנה בשבת כלא יותר מאשר ניסיון של השלושה, יחד עם אנשי "המחנה המשותף", לקדם את עצמם לקראת הבחירות הקרובות ולמצב את עצמם כמנהיגי המחאה החברתית, אפילו שאחד מהם - שמולי - לא נטל בה חלק פעיל מאז ספטמבר 2011 והשני - לפיד - מעולם לא נטל בה חלק פעיל, נקודה. ההפגנה ברחבת המוזיאון, לכן, נתפסת בעיני פעילי המחאה כלא יותר מקמפיין בחירות ממומן-היטב שמסווה את עצמו כהפגנת מחאה עממית - ולכן הפיצול.

יש מישהו שמנהיג את המחאה הזאת בכלל? כי הכל ממש מבולגן ולא ברור

למחאה הזאת, בגלל אופיה, אין ומעולם לא היה אדם שמנהיג אותה. מצד אחד, זה חושף אותה לעיוותים ולגורמים ממומנים היטב שעשויים לנסות לנכס אותה. מצד שני, כל ניסיון של מנהיגים מטעם עצמם להוביל אותה כשל עד כה - כך שכנראה שנצטרך להישאר עם התפרצות ספונטנית של התעוררות ציבורית שאיש אינו יכול לשלוט בה או לכוון אותה, משום שהיא מכוונת את עצמה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

בפייסבוק יש הרבה יותר משני אירועי מחאה. למעשה, הם רק הולכים ומתרבים. מה קורה פה?

ביומיים האחרונים נמחקו שוב ושוב האיוונטים (אירועים) בפייסבוק של ההפגנה המתוכננת מול קרית הממשלה. בפעם הראשונה, נראה היה הדבר כבאג של פייסבוק. אירוע נוסף נפתח אתמול בערב, ונמחק היום - כולל כל האנשים שסימנו השתתפות בו, כולל כל הטקסטים שנכתבו בדף האירוע - כאילו לא היה מעולם. אירוע נוסף שנפתח מיד אחר כך נמחק בתוך דקות. בשלב זה לא ברור האם מדובר בהתקפת האקרים, בהחלטת מדיניות משונה מצד פייסבוק עצמה או בחבלה פנימית.

כדי להקדים תרופה למכה ולהבטיח חשיפה מקסימלית למרות הניסיונות הברורים להעלים את ההפגנה, פתחו פעילים מספר אירועים חדשים שכולם קוראים לאזרחים להגיע להפגנה ב-8 בכיכר הבימה. מדובר באותו אירוע, הפרוס על פני איוונטים רבים.

מוחקים איוונטים בפייסבוק? איזו סיבה בעולם יכולה להיות למחיקה של איוונטים בפייסבוק?

שאלה טובה. כרגע אין לה תשובה. כדי להוסיף לרמת המוזרות של העניין כולו, לפי כללי השימוש של פייסבוק מנהלים (אדמינים) באירוע אמורים לקבל הודעה במקרה של מחיקת האירוע, אך איש מהאדמינים בשלושת האירועים שנמחקו לא קיבל הודעה שכזאת.

אוקיי, אז עכשיו לשאלה האמיתית: לאיזה אירוע אנחנו אמורים להגיע בשבת?

לאן שתרצו. אם המחאה שלכם מורכבת מהופעות של אמנים ונאומים על במות, ואם אתם חושבים ששאלת גיוס החרדים היא אחת מהבעיות הקריטיות העומדות בפני מדינת ישראל, ההפגנה ברחבת המוזיאון היא בשבילכם. אם אתם מאמינים שהבעיות האמיתיות של הכלכלה והחברה הישראלית אינן נובעות משאלת הגיוס לצבא, אלא מאותם גורמים שמנסים להסיט את השיח לאותם מקומות - הצעדה מכיכר הבימה לקפלן היא המקום שבו תרצו להביע את מחאתכם. את האמת? זה לא באמת משנה. בין אם תמחו ברחבת המוזיאון, מול קרית הממשלה או בחצר הבניין שלכם - העיקר שתצאו לרחוב, כי אין דבר מסוכן יותר לדמוקרטיה מאזרחים שנמקים מאדישות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully