וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת מס הכנסה או הטלת מס נפרד - מי מרוויח?

רם עוזרי

7.8.2012 / 12:51

העלאת מס הכנסה באחוז גם במדרגת המס העליונה במקום השתת מס ייסף על בעלי משכורות גבוהות היתה מכניסה לקופת המדינה כסף רב יותר. מי מרוויח מההחלטה?

במסגרת חוק הגזירות הכלכליות שאושר אתמול בכנסת, מס הכנסה יעלה ב-1% רק למעמד הביניים. ככל שמדובר על רמות השכר הגבוהות ביותר, יוגדל נטל המס באמצעות מס ייסף. חישוב קצר מעלה כי העלאת מס הכנסה ב-1% גם במדרגת המס הגבוהה ביותר היתה מייצרת לממשלה יותר הכנסות ממסים וגורמת לרשות המסים הרבה פחות כאב ראש.

מס הכנסה מול מס ייסף. TheMarker
מס הכנסה מול מס ייסף/TheMarker

התכנית שאושרה אתמול כוללת העלאת מס הכנסה ב-1% בכל אחת ממדרגות המס 4 ו-5, המתייחסות לרמת שכר של 42-14 אלף שקל. שיעור המס במדרגת השכר העליונה, המתייחסת לשכר גבוה מ-42 אלף שקל לא עלה. מה שאמור לפצות על כך הוא הטלת מס ייסף של 2% על ההכנסה הכוללת של מי שמשתכר יותר מ-800 אלף שקל בשנה (67 אלף שקל בחודש).

מהשוואה של התכנית שעברה עם האפשרות של העלאת שיעור המס גם במדרגה העליונה עולה שההבדלים בתוצאה אינם גדולים: עבור כל מי שמשתכר עד 40 אלף שקל, אין כל הבדל בין האפשרויות. עבור מי שמשתכר 90 אלף שקל בחודש, הגידול במס כמעט זהה. ההבדל הגדול נמצא ברמות השכר של 70-60 אלף שקלים: במקרים אלה, העלאת מס של 1% במדרגה העליונה במקום מס הייסף היתה מעלה את תשלום המס החודשי בכ-200 שקל.

הטלת מס הייסף במקום העלאת שיעור המס השולי במדרגת המס העליונה זכתה לביקורת מצד גורמים במערכת הפוליטית. זאת, לנוכח הקושי המעשי שיוצר מס הייסף עבור רשות המסים. בשל העובדה שמס הייסף מתייחס להכנסה הכוללת, נדרשת הקמת מאגר מידע שירכז את נתוני ההכנסות ממקורות שונים.

השינוי בשיעור מס הכנסה

ברשות המסים הודיעו כי יהיו ערוכים לגבות את המס עם כניסתו לתוקף בתחילת 2013. יו"ר ועדת הכספים בכנסת משה גפני הביע ספק לגבי כך. "ברשות המסים אומרים שהדבר אפשרי אבל אני לא כל כך בטוח שזה נכון", אמר גפני. ח"כ שלי יחימוביץ היתה הרבה יותר סקפטית וטענה שיקח שנים לייצר מנגנון גביה של מס הייסף. "זה מס שלא יגבה לעולם", אמרה יחימוביץ.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מס הכנסה מול מס ייסף. TheMarker
מס הכנסה מול מס ייסף/TheMarker

לאור כל זאת נשאלה השאלה מהם היתרונות של הטלת מס הייסף על פני העלאת שיעור המס גם במדרגת המס העליונה. מבחינת היקף ההכנסות ממסים, יכולת היישום ועלות היישום אין ספק שהאפשרות השניה טובה יותר. גם מבחינת אלה שמשתכרים 60 או 70 אלף שקלים, שהם המרויחים הגדולים מהבחירה באפשרות של מס הייסף, ההבדלים שוליים. עבור מי שמשתכר הרבה מעבר לכך - ההבדל בין האפשרויות יכול להיות גדול מאוד. תלוי באופן היישום של מס הייסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully