וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלקין: "מערכת הביטחון צריכה להתייעל"

צבי זרחיה

9.8.2012 / 8:42

על ההצבעה בנושא הגזירות האחרונות ניצח יו"ר הקואליציה זאב אלקין שדאג שהן תעבורנה. לדבריו, נתניהו היה מודע למחיר האלקטורלי וכי הוא נחוש להעביר גם את תקציב 2013

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חכך ביום שני בערב את ידיו בהנאה: בתוך פחות משש שעות אישרה מליאת הכנסת בשלוש קריאות את הצעת החוק המעגנת את הגזירות הכלכליות. מי שניצח על המלאכה היה יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין (ליכוד), שהתרוצץ בעשרת הימים שקדמו להצבעה, ותימרן בין הח"כים והסיעות כדי לאשר את חבילת הצעדים. אלקין הנחשב מקורב לנתניהו, הוא יו"ר קואליציה חזק - במשך שלוש שנים וחצי של כהונת הכנסת הנוכחית, הממשלה לא הפסידה באף הצבעה מהותית.

ההישג הוא כפול: גם אישור הצעדים, וגם אישורם בפגרה שבה קשה לגייס את הח"כים (רבים מהם כבר יצאו לחו"ל) למשכן. בהוראת אלקין, הוקפצו ח"כים למשכן ממקום חופשתם, ורבים אחרים שלא יכלו להגיע (כמו שרי ישראל ביתנו, שהיו בסיור בצפון) קוזזו עם ח"כים מהאופוזיציה.

ואולם אלקין לא יכול לנוח על זרי הדפנה. כעת עליו לגבש את הקואליציה לקראת הדיונים וההצבעות על תקציב 2013, שיונח על שולחן הכנסת בעוד חודשיים וחצי, במידה שהממשלה תאשרו באמצע ספטמבר.

איך תעבירו בכנסת את תקציב 2013, שצפוי לכלול גזירות רבות וקיצוץ של 13 מיליארד שקל?

"הכל תלוי בנכונות השותפים הקואליציוניים. השאלה הפוליטית היא אם המפלגות יהיו מוכנות לתמוך בתקציב לפני הבחירות, מתוך ידיעה שיספגו אש ויוותרו על רווח אלקטורלי. במידה שהמפלגות יסכימו לכך, ולאחר שתימשך המדיניות הכלכלית האחראית כפי שנהוגה כעת, נוכל למצוא נוסחת איזון שתאפשר את אישור התקציב כפי שעשינו השבוע. אם יהיו הבנות עם ראשי המפלגות, נעביר את התקציב בכנסת עם תיקונים (להצעת האוצר, צ"ז). אבל אם כל אחת מהשותפות הקואליציוניות תפזול לבחירות - לא ניתן יהיה לאשר את התקציב.

"אבל אם השותפות הקואליציוניות יתנגדו לתקציב ולא יהיה שינוי במפה הפוליטית באופן שיגדיל את הקואליציה, איני רואה מנוס מהליכה לבחירות מהירות. אם אין קואליציה ואין שליטה על התקציב, יש חובה ללכת לבחירות מהירות ולטפל באישורו מיד אחריהן".

מתי?

"בסוף ינואר או במהלך פברואר 2013. בפברואר ימלאו ארבע שנים לבחירות הקודמות, וזה חסר תקדים בשנים האחרונות שהבחירות נערכות אחת לארבע שנים".

יש גם אפשרות אחרת, שבה התקציב לא יאושר על ידי הכנסת עד 31 במארס 2013, הכנסת תתפזר אוטומטית והבחירות יערכו ב-30 למאי 2013.

"הממשלה תוכל במקרה כזה לשרוד עוד תשעה חודשים, אבל יכולות להיות לכך השלכות מסוכנות על המשק. אי אפשר להשאיר את המשק בחוסר ודאות. לכן, אם התקציב לא יאושר בכנסת בחודשים הקרובים, אזי יש להקדים הבחירות".

ואז הגזירות שמהן מבקשות המפלגות להתחמק כעת, ישובו ובגדול לאחר הבחירות.

"כל המפלגות מבינות שגם אם נלך לבחירות, נצטרך לאשר את התקציב אחריהן, ויהיה צורך לקצץ בעדכון התקציב לפי נוסחת ה"טייס האוטומטי"; או לפתוח הסכמי שכר אשר נחתמו למשל עם הרופאים, העובדים הסוציאליים; או לוותר על חוק חינוך חובה עד גיל 3 או לקצץ בביטחון".

"יש הרבה שומנים במערכת הביטחון"

אתה חבר בוועדה המשותפת בתקציב הביטחון. למה לא לקצץ בעצם בתקציב הביטחון?

"בתנאי הביטחון הקיימים זה בלתי אפשרי לקצץ בביטחון. מערכת הביטחון תצטרך לקבל תוספות בתנאים הגיאו-פוליטיים, אבל צריך להתנות אותן בהתייעלות ובשקיפות ובניהול חכם הרבה יותר. דרושה שקיפות רבה יותר בניהול תקציב הביטחון. כחבר בוועדה לתקציב הביטחון, אני יכול לקבוע שקדנציה שלמה אין מערכת תקציבים שמתנהלת בחופשיות, בחוסר שקיפות ובשלומיאליות כמו זו של מערכת הביטחון".

נתניהו לא חושש להטיל גזירות נוספות בשנת הבחירות?

"כשנתניהו קיבל החלטה על חבילת המיסוי בהיקף של 14.5 מיליארד שקל, היה ברור שיהיה לכך מחיר אלקטורלי. נתניהו לא הופתע. הוא ידע שזה יקרה - השאלה באיזה היקף. כל פוליטיקאי יודע שלא מטילים גזירות בשנת בחירות. הוא היה יכול לקבל החלטה לדחות את אישור צעדי המיסוי והגזירות עד לאחר הבחירות, ולחכות חצי שנה. אבל מהלך שכזה נושא בחובו מחיר כלכלי כבד מאוד. בקבלת ההחלטות על המיסוי והקיצוצים שאושרו השבוע (העלאת המע"מ, העלאת המס על סיגריות ובירה, העלאת מס ההכנסה ב-1% וכיו"ב, צ"ז) קיבל נתניהו החלטה לקחת סיכון אלקטורלי ולא סיכון כלכלי. "הוא לא הופתע מהירידה בסקרים בגלל הגזירות - הוא ידע שזה יקרה"".

האוצר בוחן אפשרות להעלאת גיל הפרישה ל-70 במסגרת חוק ההסדרים. ההצעה תזכה לרוב בכנסת?

"קשה לי לראות הצעה שכזו עוברת בכנסת הנוכחית, גם אם אין לה השלכה תקציבית. זה חלום רטוב וישן של משרד האוצר, ויש לגביו מחלוקת גדולה. החלום של האוצר הוא להרוויח על הדרך שינויים מבניים, אבל אני לא מאמין שזו תקופה מתאימה".

מה לגבי קיצוץ בקצבאות הילדים?

"לאגף התקציבים באוצר יש שיטה רגילה לייצר עשן - כך כולם יפחדו ויסכימו למשהו. צריך לזכור שקצבאות הילדים הוגדלו, ולכן מוצע לקצץ מהגידול. זו בהחלט אופציה. מצד שני, הוסיפו להורים - דרך הנהגת מעונות יום חינם עד גיל 3 - נקודות זיכוי, ועוד. המשפחות יפסידו יותר אם יצטרכו לוותר על חלק מהמלצות ועדת טרכטנברג".

באוצר שוקלים להקפיא את השכר בשירות הציבורי. אתה תתמוך בזה?

"צריך לקבל החלטה על סדרי העדיפויות. יצטרכו לשכנע אותי שזו החלופה האופטימלית. השאלה מה יהיו החלופות האחרות - אם האינפלציה נמוכה, אז העובדים יפסידו עדכון נמוך אבל לא ייווצר חיסכון גדול. צריך לקיים הידברות, ושולחן עגול עם ההסתדרות. גם לגבי ההצעה לביטול הפטור ממס על קרנות ההשתלמות, יש לבדוק מהן החלופות האחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully