וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עומד מאחורי הדחתו של יו"ר הרכבת אורי יוגב?

דניאל שמיל

9.8.2012 / 8:59

פרוטוקול הדיון במהלכו החליט דירקטוריון הרכבת להדיח את היו"ר אורי יוגב חושף טפח מהתנהלות המהלך. יוגב: "בחודשים האחרונים שר התחבורה מסרב להיפגש אתי"

"מה שברור לי לגמרי הוא שעושים נגדי פעולה באופן אישי. אני מבקש מכם לדעת האם יש טענה שאני לא תיפקדתי כראוי כיו"ר, שלא תרמתי לחברה או הבאתי יכולת מקצועית מספיקה. אני מבקש לשמוע את זה" - את הדברים האלה הטיח אורי יוגב, שכיהן עד השבוע כיו"ר בפועל של רכבת ישראל, בישיבה שבה אושרה החלפתו בתפקיד.

יוגב, שכיהן כיו"ר החברה במשך כשנה וחצי, הודח ביום שני מתפקידו. את יוגב החליף דורון וייס, מועמדו של שר התחבורה, ישראל כץ, לתפקיד. פרוטוקול הדיון שנערך בדירקטוריון הרכבת בנוגע להדחה הגיע לידי TheMarker, וחושף טפח ממה שהתרחש בחדר הישיבות של הדירקטוריון.

"אני יחסית בשוק מהמהלך", אמר יוגב במהלך הדיון. "אני מכיר את כולם פה כאנשים ישרים מאוד. זה להיכנס בעיניים פקוחות למקום שהוא סופר-סופר חמור". יוגב הוסיף כי אם שר התחבורה או אחד מעוזריו דיברו עם הדירקטורים לפני ההצבעה, עלולה להיווצר בעיה חוקית במהלך. "אם זה נכון", אמר יוגב, "זה פוסל את ההליך כולו ומסכן באופן קיצוני מאוד כל אחד ואחד מכם".

יוגב הוסיף כי אסי יצחקי, ראש המטה של שר התחבורה, דיבר איתו וביקש ממנו לפנות את כיסאו בהסכמה. לדברי יוגב, ראש המטה גם אמר כי כץ מעוניין שוייס ימונה ליו"ר פעיל ברכבת, והדבר נעשה "רק דקה לפני שזה היה בעיתון. הוא מעולם לא פגש, הוא לא הציע, הוא לא שאל".

בהמשך הדיון שאל יוגב את הדירקטורים שוב ושוב אם כץ או מי משליחיו דיברו איתם, ועידית בן-עמי, נציגת ציבור בדירקטוריון, ביקשה ממנו לחדול מכך ואמרה: "אני לא חושבת שראוי לעשות פה חקירה, ובטח לא באמת משפט זוטא כזה, זה לא לעניין".

היועץ המשפטי של הרכבת, ירון זפט, אמר כי לנציגי משרד התחבורה עשוי להיות ניגוד עניינים, וכדאי שלא יצביעו בדיון. אחד מהם, עומר ג'בר, בחר להימנע בהצבעה, ואילו הנציגה האחרת, לנה גרשקוביץ, החליטה להשתתף בהצבעה, אחרי שקיבלה את הייעוץ המשפטי של משרד התחבורה.

"כץ סירב להיפגש אתי"

הישיבה נחלקה לכמה הצבעות, בהן הדירקטורים החליטו שצריך למנות יו"ר פעיל, במשרה מלאה, ואחר כך אמר יוגב כי הוא מעוניין בתפקיד. מכיוון שהדירקטוריון כבר בחר ביוגב כיו"ר לפני יותר משנה, משמעותה של הצבעה על בחירת יו"ר אחר היא הדחה, ולטענתו יש לתת לו זמן להתכונן. יוגב טען כי הוא תיפקד ממש כיו"ר פעיל: "ההחלטה הזו דורשת איזה שהוא נימוק שקשור גם לתפקוד. בשנה שעברה הייתי הרבה מעבר ל 45 הישיבות המותרות בדירקטוריון. אז מה אתם יושבים ככה בחדר ואומרים שאתם לא חושבים שצריך מישהו אחר? אין פה הצעה להדיח אותי. אני מצטער".

כמה מהדירקטורים הזהירו כי שר האוצר, יובל שטייניץ, לא יאשר את המינוי, וכך עלול להיווצר שיתוק. מיכל פרנקו, נציגת משרד האנרגיה והמים, אף הציעה לדחות את הדיון. על כך אמרה בן-עמי: "ואז נחזור בעצם למצב הקיים כיום. אנחנו לא יכולים לקרוא לזה שיתוק".

יוגב הזהיר את הדירקטורים כי עליהם לבדוק את הישימות מול רשות החברות ומשרד האוצר, ואמר: "אני מציע לכם לשקול טוב טוב את המהלך הזה. אם השר או עוזר של השר דיברו עם מי מכם על עמדת השר, אפילו אם לא היתה הנחיה, תגידו שלא היתה הנחיה, זה בסדר. אני חושב שחובת השקיפות כאן היא לפני הכל. תסבירו אחר כך שזה מה שהיה, ושאתם חושבים שבכל זאת, לא נפגם שיקול דעתכם - לבריאות, אבל למה להסתיר?"

"בחודשים האחרונים שר התחבורה מסרב להיפגש אתי", הוסיף יוגב. "ביקשתי יותר מפגישה אחת".במהלך הדיון התפתח ויכוח בין נציג העובדים בדירקטוריון, בני סבא, לבין יוגב, בסוגיית הודעת ההדחה, והקשר בינה לבין כוונת השר להוציא מידי הרכבת את ביצוע פרויקט חשמול המסילות ולהעבירו למעצ. "אתה אומר שהופתעת, אני לא כל כך הופתעתי", הטיח סבא ביוגב. "לפני שלושה שבועות, ברגע שאתה הפעלת את האוצר במכתב לשר התחבורה בקשר לחישמול, ברור לי שהשר יכול היה לפעול בצורה כזו או אחרת, ושהוא לא רואה עין בעין יחד אתך", אמר סבא.

בתגובה, הכחיש יוגב שדיבר עם האוצר בסוגיה הרגישה. ואולם, יוגב פנה אל מחליפו המיועד, וייס, ואמר לו: "רצוי שאתה תלך עם המנכ"ל לפגישה במשרד התחבורה, לנסות להוריד את הזוועה הזאת מעלינו, של הוצאת החשמול".

באשר לטענות שהופנו נגד השקעתו החסרה לכאורה של יוגב ברכבת, הזכיר יוגב בדיון את האופן שבו סייע לרכבת בגיוס סיוע החירום מהאוצר. "אני אומר לכם פעם עשירית, שהדברים מתנהלים בצורה מאוד לא עניינית, אז בכל זאת בדקתי כמה דברים, כי אני חושב שיש פה מהלך אישי. הוא לא מהלך של 'האם תיאורטית רכבת ישראל צריכה מישהו שיקדיש יותר שעות'. ביום שהודיע לי אסי (יצחקי, ראש מטה השר, ד"ש), את מה שהודיע לי, זה היה באותו יום, שעה אחרי שהיתה לי שיחה ארוכה עם החשבת הכללית, שבסופה באותו יום האוצר אישר לרכבת ישראל 400 מיליון שקל לסגור את הגירעון".

  • עוד באותו נושא:
  • אורי יוגב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully