וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגזירות מוכיחות: המחאה עובדת

אבי דבוש

9.8.2012 / 16:06

הגזירות הכלכליות האחרונות שהטילה הממשלה על הציבור ממומנות אמנם ברובן על ידי המעמדות התחתונים אך אבי דבוש סבור שלפני המחאה החברתית המצב היה גרוע יותר

השבועות האחרונים מעלים את הכלכלה על ראש שמחתנו. ממש כמו באמרה שמסגרה את בחירות 1992 בארצות הברית, מסתבר ש'זו הכלכלה, טמבל'. ראש ממשלתנו הזיע בראיונות טלוויזיוניים, נגרר להתגוננות בישיבת שרי הליכוד, נמרח בנוצות וזפת בישיבות הממשלה והכנסת וחטף בסקרי דעת הקהל של סוף השבוע. עד כאן הקצף על המים. בתזזיתיות הישראלית האופיינית, סביר להניח שבעוד שבוע נדבר על לקחי האולימפיאדה, פרשת ניסו שחם, הקמפיין של בר רפאלי או, חלילה, על המלחמה הבאה וזו המתמשכת.. הכלבים ינבחו והשיירה תעבור.

התחלה, אבל לא מספיק

אבל, חשוב בכל זאת להתעכב על התוכן. 'גזירות נתניהו', ככל שיש לבקרן, נראות אחרת לגנרי מאשר היה נראה טיפול נתניהו בנתוני מקרו מדאיגים עד ה-13 ביולי 2011. נתניהו היה מכנס אז מסיבת עיתונאים ומודיע בסבר פנים חמור שהחגיגה נגמרה והמהפכה בה החל ב-2003 נמשכת. המצב מצריך קיצוץ בממשלה השמנה ושורת רפורמות שיקלו על המגזר העסקי הנאנק. נתניהו של 13 ביולי 2011, היה מקצץ רוחבית, אנכית ואופקית בכסף ציבורי ומוריד עוד כמה אחוזים במס החברות. כי נתניהו הוא אידיאולוג כלכלי והעובדות לא מבלבלות אותו. לא העובדות המיקרו והמקרו כלכליות, לפחות. העובדות הפוליטיות מאוד מפעילות אותו. והעובדות הפוליטיות הן שהמחאה, עם כל הקשיים שלה, זוכה לאחוזי תמיכה שאפילו לאחר עסקת שליט, עוד הישג מחאה, הוא יכל רק לחלום עליהם.

מה יש לנו שם? יישום של מס הייסף לעשירים, שטורפד בסיבוב הקודם, למרות המלצת ועדת טרכטנברג, התחלה של הידוק המיסוי על רווחי הון. וגולת הכותרת היא הגדלת הגירעון, צעד שהיה ייהרג ובל יעבור של נתניהו טרום המחאה.

כל זה איננו מספק, כמובן. המשך העמקת המיסוי העקיף, על מוצרי צריכה (אלכוהול וסיגריות) ועל צריכה בכלל (המע"מ), והקיצוץ בשירותי הממשלה מביאים את המעמד הנמוך לממן, באופן יחסי, את חבילת הגזירות יותר מאשר העשירונים העליונים, ומרחיבים פערים. חשוב להמשיך ולהיאבק, באופן אקטיבי, כנגד הצעדים הללו.

חשוב, לצד זה, להבין שהמאבק משפיע. המאבק נושא פירות. עדיין לא קם כח פוליטי אלטרנטיבי, שלם ובשל, למדיניות נתניהו, אבל כבר עכשיו האופוזיציה האזרחית, להבדיל מהאופוזיציה הפרלמנטרית המסוכסכת, מייצרת שינוי. שנת הבחירות המתקרבת ותקציב 2013 המתגבש, הם ההזדמנות להוסיף ללחץ האפקטיבי, לטובת מדיניות שמתבוננת על טובת כלל אזרחי ישראל.

הכותב מנהל את תכניות שתיל, ארגון לקידום שינוי חברתי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully