וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק הפירות מוצף והרשתות גורפות פערי תיווך של 40%

10.8.2012 / 15:05

על פי דו"ח משרד החקלאות, פער התיווך הקמעוני במחירי האפרסקים היה גבוה ביוני ב-24% לעומת הפער ביוני 2011, ובשזיפים ב-35%

"למרות הכמויות העודפות בפירות הגלעיניים (אפרסקים, שזיפים, נקטרינות, משמש, דובדבנים ועוד) פער המחירים הקמעוני ביוני השנה באפרסקים הסתכם ב-31.1% לעומת 25.1% ביוני 2011 ובשזיפים ב-59.7% לעומת 44.2% בשנה שעברה", כך נכתב בדו"ח שפורסם לאחרונה על ידי היחידה למחקר וכלכלה במשרד החקלאות.

משמעות הנתונים היא כי פער התיווך שגובות רשתות השיווק והירקנים מהצרכנים גדל למרות שפע הפרי במטעים. בפירות הובילו הבננות את פער התיווך עם 154.1% - התמורה לחקלאי שגידל בננות היתה בחודש יוני בממוצע 1.5 שקלים לקילו בעוד שהמחיר ברשתות השיווק הגיע ל-8-7 שקלים לקילו. באפרסקים הוא גדל ב-24% ובשזיפים ב-35% לעומת פער התיווך בתקופה המקבילה אשתקד.

לדברי בכיר במשרד החקלאות, הגידול בפערי התיווך בפירות הקיץ, בשנה בה נוצרו עודפי פרי גדולים במטעים, מצביע על כשל שוק, שמקורו בהעדר תחרותיות מספקת במגזר הקמעוני, בעיקר בין רשתות השיווק השולטות בכמחצית מהשוק.

חקלאי ממטולה, המגדל תפוחים, אגסים, אפרסקים, שזיפים ודובדבנים, שמוכר את הפרי שלו ישירות לרשתות השיווק הגדולות, אמר כי השנה סירבו הרשתות לקחת ממנו שזיפים מתחת לגודל 5 (קוטר 5 ס"מ), כך שבאין קונים הוא נאלץ להשמיד 35% מיבול השזיפים, או למכור אותם לסוחרים בעזה במחירי הפסד.

דוכן למכירת פירות וירקות, "פירות וירקות קובי", בשוק מחנה יהודה. עומר מירון
העדר תחרותיות מספקת במגזר הקמעוני, בעיקר בין רשתות השיווק השולטות בכמחצית מהשוק/עומר מירון

עוד אמר החקלאי כי את הדובדבנים שהיו השנה גדולים, יפים וטעימים במיוחד, לא קטף כלל בשל העלויות הגבוהות של הקטיף, לעומת המחירים שהוצעו לו והפירות הבשלים נשרו לקרקע, או נקטפו על ידי שכנים ואורחים בחינם.

עוד עולה מנתוני משרד החקלאות כי פערי המחירים הקמעונים בשקלים השתנו רק במעט למרות שפע הפרי. הפער השקלי באפרסקים הסתכם ביוני השנה ב-2.39 שקלים לקילו, לעומת 2.7 שקלים לקילו ביוני אשתקד ובשזיפים היה הפער השקלי 4.1 שקלים לקילו לעומת 4.52 שקלים לקילו בחודש המקביל אשתקד.

עוד עולה מנתוני משרד החקלאות, כי מדד מחירי התוצרת החקלאית הטרייה (ירקות ופירות, בשר, מוצרי עוף, ביצים חלב ומוצריו, דגים, דבש ופירות יבשים), ירד ביוני ב-3.3% לעומת ירידה של 0.3% במדד המחירים לצרכן. הירידה במדד מחירי התוצרת הטרייה, נגזר בעיקר מהירידה במחירי הירקות והפירות, שהוזלו ב-8.2% לעומת מחירים בחודש מאי. את הירידה בירקות הובילו החצילים (35%-), העגבניות (29.6%-) והגזר (9.5%-). את הירידה במחירי הפירות הובילו המלונים (28% -), האבטיחים (22% -) והבננות 16%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully