וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחד מאירן התבטא באחד העם: המסחר ננעל בירידות

ואדים סבידרסקי

12.8.2012 / 16:58

החשש מתקיפה ישראלית באירן גובר והבורסה התל אביבית ננעלה בירידות בהובלת מניות הבנקים. מדד ת"א 25 ירד ב-0.6%, ומדד ת"א 100 איבד 0.8%

המסחר בבורסת אחד העם נחתם היום בירידות שערים בהובלת מדד מניות הבנקים. זאת על רקע השאלות הפתוחות האם סין תנקוט בצעדים נוספים לעידוד הצמיחה, והתגברות הקולות בבנק הפדרלי בארה"ב התומכים בתמריצים נוספים לכלכלה. כמו כן, מתגבר בשוק החשש מתקיפה ישראלית נגד פרויקט הגרעין האירני. בנוסף, חברות הרשומות למסחר בתל אביב מצטרפות לעונת הדו"חות לרבעון השני של 2012.

מדד ת"א 25 ירד ב-0.6%, ומדד ת"א 100 איבד 0.8%. מדד מניות הבנקים ירד ב-2.2%. מדד מניות הנדל"ן נחלש ב-2.2%. מדד נפט וגז נחתך ב-5.6% בהובלת מניות מודיעין והכשרה אנרגיה אשר צנחו ב-22% ו-36% בהתאמה.

אלעד בורשטיין, מנהל חדר מסחר באקסלנס ברוקראז', התייחס היום למימושים בקרב מניות הבנקים ואמר כי "כל השיחות המתגברות על האיום האיראני העצימו לאחרונה את רמת החששות ואי הודאות סביב המצב הבטחוני. סקטור הבנקים הוא הראשון המגיב לאירועים מסוג זה ובכלל כי הינו הברומטר הראשוני למצב השוק. לא קרה שום אירוע פונדמנטאלי בסקטור מלבד המלצה חיובית של דויטשה בנק בשבוע בעבר".

"הכותרות בעיתונים בנוסח 'אירן מתקדמת בפיתוח ראש קרב גרעיני', התקרבות למועד הבחירות בארה"ב, והדיבורים על תקיפה באירן בסוף הקיץ, קיבלו מיידית ביטוי בשוק המניות בכלל ובסקטור הבנקים בפרט. אילו שוק אגרות חוב מגיב לאט יותר ובצורה מתונה יחסית. חשוב לציין כי לא היה אירוע בסקטור אשר הפך את הבנקים לפחות אטרקטיביים באופן מיידי".

בהתייחסו למימושים באג"ח, מציין בורשטיין כי דווקא היום האפיק מתייצב לאחר מימושים בשבוע שעבר וירידות בקרב מדדי תל בונד הנרשמות היום נובעות בעיקר משני גורמים. מחד, אג"חים ממשלתיים שירדו בשובע שעבר צמצמו מרווח תשואות מאפיק הקונצרני שהפך לפחות אטרקטיבי. מאידך, המימושים במדד תל בונד מתבטאים בעיקר בקרב אג"חים ספציפיים. בורשטיין אמר את הדברים בעת שאגרות חוב של קבוצת אי.די.בי מכבידות על מדד תל בונד 20.

הכשרה אנרגיה איבדה 36% בעקבות ההודעה שפירסמה אמש כי הקידוח ב"מירה" לא הגיע לשדה המטרה. שכבת הקרקע המרכזית בה מצפות השותפות בקידוח "מירה" למצוא גז טבעי נמצאת בעומק של 4,800-5,000 מטר. הכשרה אנרגיה, בשליטת עופר נמרודי, היא השותפה הגדולה (42%) בקידוח החיפושים הימי. עוד ציינה הכשרה כי הקידוח צפוי להסתיים בשבוע הראשון של ספטמבר, אך השאלה האם המקדח כבר הגיע לשכבת הגז, נותרה עדיין עמומה.

גיל בשן, אנליסט האנרגיה בבית השקעות IBI, התייחס לאירועים בקרב מניות אנריגה: "ביום חמישי דווחו חדשות מרעישות מקידוח מירה שהינו קידוח אקספלורציה למטרות גז ונפט ברשיונות צמודים בבעלות קונסורציום חברות (הכשרה אנרגיה, מודיעין, איפיסי, GGR הקנדית). על פי הדיווח הדיווח ישנה אפשרות ממשית לכשלון הקידוח, כך שהחברות הגיעו לשכבת המטרה ולא נמצאו סימני גז משמעותיים, לעומת זאת בסוף השבוע שחררו החברות הודעת בורסה בא הם מציינים כי עדיין לא הגיעו לשכבת מטרת הגז שנמצאת בעומק של 4,800-5,000. חייבים לחכות לתוצאות סופיות כי בינתיים הכל ספקולציה.קשה באמת לדעת מה קורה שם, באיזה שלב הקידוח ואיזה עומק נמצאת שכבת המטרה. מטרות הגז היו אמורות להיות רדודות יותר וההודעה האחרונה שהן בעומקים של 4.8-5 ק"מ מפתיעה ביחס לדיווחים ופרסומים קודמים. יחד עם זאת יתכן כי בקידוח נתגלה מידע חדש ששונה מהערכות המבוססות על הסיסמיקה ובכל זאת יימצא גז במבנה".

בשוק הסולידי

מגמה שלילית שררה היום גם בקרב אפיק אג"חי. מדד תל בונד הכוללים אגרות חוב של חברות רשמו ירידות שערים עד 0.8%. אג"חים ממשלתיים שקליים נסחרו בירידות ומחיר סדרה ארוכה ל-10 שנים ירד ב-0.2% והתשואה הגיע ל-4.2%. אג"חים ממשלתיים צמודי מדד התממשו עד 0.45%.

דודי רזניק, מנהל דסק מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, אמר: "בנק ישראל צפוי להכריז על עוד הורדת ריבית אחת השנה, ואחריה, בתרחיש המרכזי, צפויה הריבית להיוותר ללא שינוי למשך מרבית שנת 2013. במידה והממשלה תאמץ מדיניות פיסקאלית מצמצמת (קיצוץ נרחב הנראה פחות סביר כרגע) ולאור האפשרות לירידת מדרגה נוספת בצמיחה העולמית, ובעקבות כך אפשרות להאטה מסוימת נוספת גם בישראל (תחזית הצמיחה לשנת 2013 עומדת על מעט מעל 3%), אז ייתכן ובנק ישראל יוכל להרחיב מעט יותר המדיניות המוניטארית ולבצע אולי הפחתות ריבית נוספות. עליות ריבית אינן נמצאות על הפרק לפי שעה".

לאומי: להחזיק במניות סקטורי האנרגיה והטכנולגיה

כלכלני בנק לאומי סבורים כי המסחר במניות המקומיות יושפע בטווח הקרוב מההתפתחויות הכלכליות בעולם, בדגש על פעולות הבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה. הדו"חות הכספיים שיפורסמו והערכות החברות לביצועים בהמשך השנה יעמדו במוקד תשומת הלב של המשקיעים וצפויים להשפיע על המסחר.

במבט ענפי, ממליצים בבנק על אחזקה בסקטורי האנרגיה והטכנולגיה מעל משקלם בשוק בשל המתאם הנמוך שלהם עם התנאים המאקרו-כלכליים. מנגד, ממליצים בלאומי להחזיק בענפי ההחזקה והביטוח במשקל נמוך ממשקלם במדד בשל חשיפתם הגבוהה לרגולציה ולשוק ההון.

האנליסטים של לאומי סבורים כי הרגולציה בישראל מעיבה על עסקות בשוק ומעריכים כי השינוי החד בשווי עסקת מגדל, אם תצא אל הפועל, והפסקת המגעים מצידה של משפחת לבנת, ממחישים את השפעתו הרבה של הרגולטור על השוק המקומי. בבנק סבורים כי בתקופה הקרובה הרגולטור ימשיך להיות גורם מרכזי שישפיע על שוויי החברות וכדאיות ההשקעה בסקטורים השונים.

המסרח השבועי בוול סטריט הסתיים ביום שישי האחרון בעליות שערים קלות. מדד דאו ג'ונס נסגר בעלייה של 0.3%; מדד S&P 500 עלה זה יום המסחר השישי ברציפות, ונסגר בעלייה של 0.2%. המדד השלים בכך עלייה שבועית חמישית ברציפות - רצף העליות השבועי הממושך ביותר מאז מארס. מדד נאסד"ק נסגר בעלייה של 0.1%.

שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות בראשונה זה שישה ימי מסחר, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-0.04% לרמה של 1.65%. התשואה על אג"ח אלו זינקה אתמול מעל לרמה של 1.7% - בראשונה מאז חודש מאי.

סקר הערכות המגמה בעסקים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) קובע כי ביולי חלה הרעה במאזן הפעילות הכוללת של העסקים בישראל. הסקר נערך במדגם של מאות עסקים. מסיכום הערכת המנהלים ביולי נמצא כי בענפי הבינוי והמלונאות חלה הטבה ביולי לעומת יוני. בשאר הענפים חלה הרעה, אם כי לא משמעותית. מנהלי החברות והעסקים בתעשייה.

מניות במרכז

מכתשים אגן פירסמה היום את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני 2012. היקף המכירות של מכתשים גדל ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה ב-8.4% והסתכם ב-783 מיליון דולר. הרווח התפעולי זינק ב-15.7% וחצה לראשונה את רף 100 מיליון הדולר. הרווח הנקי שרשמה החברה הסתכם ב-42 מיליון דולר בלבד- ירידה של 7.6% ביחס לרבעון השני של 2011.

קבוצת דלק הודיעה הבוקר כי ביום חמישי מכרה למוסד פיננסי זר 5% מאחזקותיה בחברת הבת דלק US. התמורה על המכירה היא 285 מיליון שקל המשקף לחברה שווי של כ- 5.6 מיליארד שקל. שיעור המניות של קבוצת דלק בחברה ירד כתוצאה מהמכירה מ-68% ל-63% מהון המניות.

שווי השוק של מלאנוקס הגיע במסחר ל-18.4 מיליארד שקל, ובכך עקפה מפתחת טכנולוגית האינפיניבנד מיוקנעם אתחברה לישראלוהפכה לחברה הרביעית בגודלה בבורסה של תל אביב לפי מונחי שווי שוק.

מזור רובוטיקה , יצרנית משכור רפואי רובוטי לניתוחי עמוד שדרה ומוח, צפויה להירשם למסחר באחת הבורסות בארה"ב (נאסד"ק או בורסת ניו יורק) באמצעות הנפקת ADRמסוג 2. זאת במסגרת הסכם השקעה עם קרן השקעות Oracleומשקיעים נוספים. בשלב הראשוני של ההסכם, תשקיע קרן המנוהלת על ידי מיליארדר, לארי פיינברג, 7.5 מיליון דולר בתמורה להקצאת מניות. בשלב השני של ההסכם ולאחר רישום בארה"ב, ישקיעו המשקיעים עד 7.5 מיליון דולר הנוספים.

חברת פרוטאולוג'יקס , הנשלטת על ידי טבע (31%), הודיעה הבוקר על הפסקת פרויקט פיתוח המשותף עם ענקית הפארמה, GSK (GlaxoSmithKline), המכונה PRT77-A לטיפול בסוגים שונים של סרטן. זאת לאחר שהשותפים החליטו כי סיכויי ההצלחה של התכנית הם נמוכים יחסית. השותפים יתמקדו ב-5 תוכניות פיתוח הנותרות שכולם מתייחסים למחלות סרטן.

חברת סאנפלאואר , שבשליטת רוני בירם וגיל בירם, חתמה על מזכר הבנות עם חברה פולנית להקמת פרויקט של אנרגיית רוח. ההספק הכולל של הפרויקט, שיוקם בשני שלבים, יהיה 12 מגה-ואט. על פי מזכר ההבנות, צפויים שני הצדדים להקים חברה משותפת שתהיה בשליטת סאנפלאואר (70%-75%) והחברה הפולנית (25%-30%) שגם מחזיקה ברישיונות להקמת הפרויקט תפתח ותקים אותו.

קצת לפני העברת השליטה לקרן פימי של ישי דוידי, המ-לט - יצרנית השסתומים והמחברים המוחזקת כיום על ידי דיסקונט השקעות מקבוצת אי.די.בי - דיווחה על רבעון שני קשה במיוחד. החברה, שנפגעה מההאטה הגלובלית ומהירידה בביקושים, רשמה צניחה של 80% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ל-986 אלף דולר וספגה ירידה של 28% בהכנסות לכ-19.6 מיליון דולר.

ההאטה שחווה שוק החיתום בתקופה האחרונה מחלחלת לדו"חות חברות החיתום: פועלים אי.בי.אי - חברת החיתום של בנק הפועלים (20%) ובית ההשקעות אי.בי.אי (35%) - דיווחה כי הכנסותיה נחתכו במהלך הרבעון השני של 2012 ב-50% ל-4.5 מיליון שקל בלבד. החברה - שהיא הראשונה מבין חברות החיתום לפרסם תוצאות - ציינה כי הרווח הנקי נחתך בשיעור דומה ל-1.6 מיליון שקל בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully