וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני הקיצוץ: משרד התחבורה מאיץ פרויקטים

דניאל שמיל

13.8.2012 / 8:38

כדי "לקבוע עובדות בשטח" לפני הקיצוץ הצפוי בתקציבו, מאיץ משרד התחבורה פרויקטים רבים ברחבי הארץ. בין הפרויקטים: מסילת עכו-כרמיאל, מחלף גולני, רכבת העמק ועוד

משרדי התחבורה והאוצר נערכים למשא ומתן על תקציב הפיתוח של משרד התחבורה לשנה הבאה, המסתכם בכ-10 מיליארד שקל. ברור כבר כעת שיידרשו קיצוצים בתקציב, אך לא ברור מה יהיה עומק הקיצוץ. הדבר תלוי בעומק הקיצוץ שיידרש בשנה הבאה בתקציב המדינה כולו, ובחלוקה שלו בין המשרדים השונים.

לטענת גורמים באוצר, הקיצוץ בתקציבי פיתוח, שמעודדים צמיחה במשק ויש בהם כדאיות כלכלית (כלומר, ההשקעה תחזיר את עצמה בפיתוח האזור) נמצא נמוך בסדר העדיפויות. הפרויקטים בתחום התחבורה מחולקים לשלושה: כאלה שנמצאים כבר בביצוע (למשל, רכבת העמק), כאלה שמתוקצבים ועם תכנון מפורט (כמו הארכת כביש 6 דרומה), וכאלה שעדיין לא זמינים לביצוע, ותקצובם לא אושר בידי האוצר.

פרויקטים של משרד התחבורה. TheMarker
פרויקטים של משרד התחבורה/TheMarker

הקטגוריה האחרונה היא זו שהכי קל לעצור ולעכב, אך מאחר שהפרויקטים אינם מתוקצבים, לא תהיה בכך תרומה לחיסכון בהוצאות המדינה. אפשר להניח כי המסילה בין כרמיאל לקריית שמונה או הרכבת לאילת לא יתוקצבו בשנה הבאה, וכך גם הקו הירוק ברכבת הקלה בתל אביב.

במשרד התחבורה עושים בחודשים האחרונים מאמצים לפרסם מכרזים ולהתחיל בעבודות במספר גדול ככל האפשר של פרויקטים. זו הסיבה שמסילת עכו-כרמיאל כבר מונחת, רכבת העמק נמצאת בעבודות ובשבוע שעבר התפרסם מכרז להקמת תחנות רכבת בבית שאן ובכפר יהושע.

כמו כן, מחלף גולני נמצא בעבודה, השדרוג של כביש 31 מתבצע, ובקרוב יתפרסם מכרז לשדרוג כביש 65 בין מחלף גולני לצומת מסד. עד סוף השנה מתכננים במשרד התחבורה גם לבחור בזכיין להארכת כביש 6 צפונה, והארכת כביש 6 דרומה כבר בביצוע. גם המכרז לתשתית החשמל של הרכבת צפוי להתפרסם בספטמבר.

כאשר המכרזים מתפרסמים ונבחר זוכה, הרבה יותר מסובך לבטל אותם. אולם, גם במשרד התחבורה מודים כי ייתכן והתשלום על חלק מהפרויקטים יתפרש על שנים רבות יותר, ובפרויקטים מסוימים אפשר לשתף פעולה עם המגזר הפרטי.

באחרונה פנה משרד התחבורה לחברה הלאומית לדרכים (מע"צ) וביקש מהם לערוך רשימה של כל הפרויקטים המתוכננים, התקציב המיועד להם והזמינות לביצוע, זאת לקראת המשא ומתן המתוכנן מול משרד האוצר.

חברות התשתיות מנסות לנצל את המצב. אהוד סביון, מנכ"ל דרך ארץ, המקימה והמפעילה של כביש חוצה ישראל, הציע באחרונה בכנס לבצע את ההארכה הדרומית של הכביש בשיטת BOT, שבה קבלן פרטי מקים ומפעיל את הכביש - ומשלם דמי זיכיון למדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully