וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לעולם: המסחר באחד העם ננעל בירידה

ערן אזרן

13.8.2012 / 16:49

המסחר באירופה התנהל ביציבות וול סטריט תיפתח ככל הנראה בעליות אך הבורסה התל אביבית ממשיכה לרדת. מדד ת"א 25 ננעל בירידה של 1.5%, ומדד ת"א 100 איבד 1.6%

בורסת תל אביב מתנתקת מהעולם. בעוד שבאירופה נרשמה היום יציבות יחסית במסחר, ועל אף שהחוזים בניו יורק הצביעו על עליות שערים קלות בפתיחה - הבורסה המקומית נסחרה בירידות שערים חדות, שהתגברו ככל שהתקרבה שעת הנעילה.במקביל, השקל פוחת מול המטבעות המרכזיים בעולם - צנח ב-0.9% מול הדולר וב-1.5% מול היורו.

פרשנים ייחסו את הירידות בשוק המקומי לחשש המשקיעים מפני השפיעותיה של תקיפה אפשרית ישראלית באיראן. על רקע זאת, שוקי המניות ואיגרות החוב רשמו ירידות חדות. מדד התנודתית VIX - הידוע בכינוי "מדד הפחד" בשל העובדה שהוא מספק אינדיקציה מסוימת בנוגע לחשש המשקיעים - זינק ב-5.5%.

מדד ת"א 25 ננעל בירידה של 1.5%, ומדד ת"א 100 איבד 1.6%. מדד מניות הנדל"ן נחלש ב-4.7% על רקע הצניחה במניית אפריקה, ומדד מניות הבנקים נפל ב-3% לאחר שכבר ירד אתמול ב-2.3%. מדדי התל בונד נפלו בעד 0.9%, ואיגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים צנחו 0.6% לתשואה של 4.28%.מחזור המסחר הכולל הסתכם ב-910 מיליון שקל.

בלטו במסחר מניית אפריקה ישראל , שצנחה בכ-18% על רקע אזהרת הרווח של החברה הבת אפי פיתוח (ראה הרחבה בהמשך); מניית דסק"ש שירדה ב-9%, ומניות בבילון, בזן וכלל תעשיות שנפלו ב-10%. עוד ריכזו עניין מניות הכשרה אנרגיה ו מודיעין שעלו במסחר עד 6%, לאחר נפילות של עד 36% אתמול, על רקע מסיבת העיתונאים שכינסו החברות הבוקר (ראה הרחבה בהמשך).

מניות הבנקים יורדות, למרות המלצות חיוביות

מניות הבנקים איבדו היום 3% לקראת פרסום הדו"חות הרבעוניים. מניית לאומי נפלה ב-4.6%. מזרחי טפחות נפל ב-2.6%. למרות הירידות החדות, בפסגות ציינו היום כי הבנקים צפויים לדווח על רמת רווחיות דומה לזו של הרבעון הראשון. האנליסט טרנס קליגמן הסביר כי "בשורה התחתונה, עם תשואה על ההון בטווח של 8% (הבנקים דיסקונט והבינלאומי) עד 13% ( מזרחי ) לעומת מכפילי הון של 0.36 (דיסקונט) עד 0.86 (מזרחי), מניות הבנקים זולות וכנראה כבר מתמחרות באופן חלקי זעזוע אקסוגני גדול".

סקירה זו מצטרפת להמלצה חיובית שהעניק בשבוע שעבר בנק דויטשה בנק למגזר הבנקאות המקומי. "הבנקים הישראלים נסחרים כעת במכפילים נמוכים - הן ביחס לבנקים דומים בשווקים המפותחים והן ביחס לרמות ההיסטוריות בארץ", הסביר האנליסט דן הרוורד. "רמות המכפילים הנוכחיות של הבנקים נצפו רק פעמיים בעשור האחרון: בשיא המשבר הפיננסי העולמי ב-2008 ובמהלך המיתון של שנת 2002, כאשר קצב צמיחת התוצר צנח ל-0.6%, יחס החוב תוצר הגיע ל-100%, ותשואות האג"ח לטווח הארוך עלו מעבר ל-10%".

בזירת המקרו, בבית ההשקעות אקסלנס צופים שבנק ישראל ימשיך להוריד את הריבית במשק - מה שעשוי לתמוך בשוק בשוק המניות המקומי ולהחליש את השקל. בסקירה השבועית ציינו בבית ההשקעות כי בנק ישראל יוריד את תחזיות הצמיחה והאינפלציה שלו כבר בספטמבר הקרוב, אולי אפילו מעט קודם, ובהתאם, גם הריבית תמשיך לרדת.

ביחס לאירועים באירופה ציינו בבית ההשקעות שימי החסד - שהתבטאו בעליות שערים בשווקים - לא יימשכו זמן רב. "המנהיגים באירופה חייבים לפעול אחרת האופטימיות, שאחזה במשקיעים, תפוגג". גמו כן הדגישו שם ש"המיתון בגוש היורו צפוי לזלוג ברבעון הקרוב גם לגרמניה, אשר הנתונים הכלכליים שלה מאכזבים בחודש האחרון".

עוד הסבירו באקסלנס כי שעד סוף השנה יושפעו השווקים בעיקר מהבחירות לנשיאות ומההתפתחויות באירופה. "בשלב מאוחר יותר המשקיעים יאלצו להכיל את תוצאות ההתמודדות של הכלכלה הגדולה בעולם עם קיצוצים", נכתב.

"חולות תמר יבשים? חס וחלילה"

גם היום המשיכו מניות הגז והנפט לעמוד במוקד: מניות הכשרה אנרגיה ו מודיעין , שצנחו אתמול ב-22% ו-36% בהתאמה, עולות בחדות במסחר. חברות האנרגיה, שנשלטות בהתאמה על ידי עופר נמרודי וצחי סולטן ו קבוצת אי.די.בי , נפלו אתמול ב-22% ו-36% וגררו את מדד הנפט והגז לירידה יומית של 5.6%. המשקיעים חוששים כי קיימת אפשרות ממשית לכישלון הקידוח במבנה "מירה", כך שהחברות הגיעו לשכבת המטרה ולא מצאו סימני גז משמעותיים.

"כל מי שחושב שהגענו לחולות תמר והם יבשים - חס וחלילה. טרם הגענו לחולות תמר", אמר הבוקר אוהד מראני מנכ"ל הכשרה אנרגיה במסיבת עיתונאים מיוחדת שכונסה. "יש לנו רישיונות מצוינים - גם מירה וגם שרה - ואנחנו מאוד מאמינים ברישיונות האלו וגם בפוטנציאל. גם במטרות הגז וגם בנפט ולכן נשקיע עוד הרבה כסף כדי להגיע לתגליות", המשיך מראני.

על השאלה האם ייתכן כי חולות תמר לא יימצאו כלל באזור ענה מראני כי "אנחנו לא חוששים אבל עקרונית הכל יכול להיות. בסוף המקדח קובע. אנחנו מאוד מאמינים שיש שם חולות וגם גז ועובדה שהחלטנו להמשיך בקידוח אלכסוני. אם מישהו מהשותפים היה חושב שלא כדאי להמשיך ולהשקיע היינו משנים את התוכנית ויורדים לשרה".

מניות בולטות במסחר

אפי פיתוח , החברה הבת של אפריקה ישראל , מסרה הבוקר כי היא צפויה לרשום הפסד של 240 מיליון דולר בגין הפחתה בשווי ההוגן של נכסי נדל"ן להשקעה ושל מלאי מקרקעין. כך שלצד השפעת פיחות הרובל הרוסי מול הדולר ברבעון השני 2012, יפחת השווי הכולל של תיק הנכסים ב-400 מיליון דולר ויסתכם ב-2.4 מיליארד דולר בלבד בסיכום הרבעוני. מדובר בעיקר ב-4 פרויקטים במוסקבה, רוסיה: פרויקט פוצ'טובויה, קוסינסקייה ושני פרויקטים המכונים טברסקיה פלאזה.

יוסי אקרמן, מנכ"ל אלביט מערכות , החברה הביטחונית הפרטית הגדולה בישראל, יודיע היום על החלטתו לפרוש מתפקידו. אקרמן (62) שימש כמנכ"ל החברה מ-1996 ובמהלך 16 השנים האחרונות הוביל את אלביט מערכות ל-30 עסקות של מיזוגים ורכישות שהבולטות בהן היו רכישת הבעלות המלאה בחברת תדיראן קשר, רכישת הבעלות המלאה בחברת אל-אופ מידי מיקי פדרמן, שהפך בעקבות העסקה לבעל השליטה בחברה, וכן רכישת הבעלות המלאה בחברת אלישרא.

חברת בתי זיקוק שבשליטת החברה לישראל הפסידה 99 מיליון דולר ברבעון השני של 2012, בהשוואה לרווח של 50 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2011. הגורם המרכזי להפסד הוא מעבר להפסד תפעולי של 101 מיליון דולר במגזר הזיקוק של החברה ברבעון השני של 2012 לעומת רווח תפעולי של 100 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2011.

גם HOT דיווחה הבוקר על תוצאותיה: הכנסות החברה הסתכמו ב-1.03 מיליארד שקל - גידול של 25% לעומת הרבעון המקביל ב-2011. הרווח התפעולי הסתכם בכ-89 מיליון שקל, ירידה של כ-43% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. ה-EBITDA הסתכם בכ-371 מיליון שקל, עלייה של 3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי הסתכם ב-4 מיליון שקל, ירידה של 95% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

דלק רכב , יבואנית מאזדה, פורד וב.מ.וו לישראל, דיווחה אמש על מעבר להפסד של 60 מיליון שקל ברבעון השני של 2012. החברה, שנשלטת על ידי גיל אגמון (37%), אמנם הצליחה להגדיל את מכירותיה ב-20%, אך התחזקות של 9% בשער היין מול השקל - שהקפיצה את עלויות המימון פי תשעה והגדילה את עלויות המכר - לא איפשרה לה לתרגם זאת לרווחים.

יפנאוטו , יבואנית סובארו, ממשיכה למכור את נכסי הנדל"ן שלה כדי למלא את קופתה הריקה, ולהחזיר את האג"ח שלקחה. אחרי שמכרה נכסים ברח' יצחק שדה בתל אביב, בהרצליה ובחיפה, מתכננת החברה למכור את המבנה בו שוכן אולם התצוגה המרכזי שלה בתל אביב. המבנה, ברחוב המסגר 30, נמצא במו"מ למכירתו בעבור 29 מיליון שקלים, מתוכם 8 מיליון שקלים יושלמו כמקדמה.

מליסרון , חברת הנדל"ן המניב שבשליטת ליאורה עופר, דיווחה היום כי קיבלה דירוג AA (גבוה מאוד) מחברת הדירוג מעלות - להנפקת אג"ח בהיקף של עד 650 מיליון שקל. החברה, שמתכוונת לבצע הרחבה של סדרת אג"ח קיימת (סדרה ד') והנפקה של סדרת אג"ח חדשה (סדרה ז'), מייעדת את רוב תמורת ההנפקה להחלפת חוב פיננסי קיים.

לאחר שרוני אלרואי, בעל השליטה בקמן , ביצע הצעת רכש ל-3 סדרות האג"ח של החברה - המגלמת תספורת של 85% למחזיקים - מודיעה קמן אחזקות כי תרשום ירידת ערך מהותית בסכום שינוע בין 55 ל-65 מיליון שקל. ירידת הערך היא לאור התוצאות החלשות שהציגו חברות הבת ישאל אמלט השקעות הציבורית, וחברת תאת טכנלוגיות.

במגזר הביומד, מיקרומדיק , חברת אחזקות בתחום הדיאגנוסטיקה והטיפול במחלקות - המוחזקת על ידי חברת ביו לייט (24%), יו"ר טבע לשעבר ישראל מקוב (12%), מנכ"ל טבע לשעבר, ושנגווי דיליפ (17%) - הודיעה הבוקר על סגירת פרויקט לפיתוח סמן ביולוגי המבוסס על חלבון CD24 בדם, לצורך זיהוי מוקדם של סרטן המעי הגס. פרויקט זה נוהל על ידי החברה הבת (90%), ביו-מארק. לאחר ההודעה, החלה מנית החברה לצלול

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully