וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החוק לפיצוי הנוסע יעלה מחירי הטיסות"

רינה רוזנברג , זוהר בלומנקרנץ

14.8.2012 / 8:12

ביום חמישי ייכנס לתוקפו החוק שיזם ח"כ אחמד טיבי לפיו יפוצו נוסעים שטיסתם בוטלה או עוכבה. בחברות התעופה מעריכים כי מחירי הטיסות יעלו על מנת לכסות את עלות הפיצויים

בחברות התעופה מעריכים כי החוק החדש לפיצוי נוסעים, במקרה של עיכוב או ביטול טיסות, יביא לייקור מחיר כרטיסי הטיסה בטווח הבינוני-ארוך. החוק, שיזם ח"כ אחמד טיבי (תע"ל), ייכנס לתוקף ביום חמישי השבוע.

"ייתכן שיהיה צורך לייקר את מחיר כרטיסי הטיסה, מכיוון שניאלץ לשלב תוספת תשלום למקרה של פיצוי לנוסע", אמר אתמול בכיר מחברת תעופה ישראלית. "לא ניתן עדיין לכמת את העלייה במחיר אלא צריך להמתין ולראות כיצד החוק מיושם מעשית בשטח וכיצד הוא משפיע כלכלית על חברות התעופה", הוסיף.

לדברי הבכיר, החוק החדש עשוי גם לשנות את יחס הנוסעים כלפי טיסות קו סדירות וטיסות שכר. לטענתו, מכיוון שהחוק יחול באופן אחיד על כל הטיסות, יעדיפו הנוסעים את הטיסות הסדירות. "נוסע שקונה כרטיס בטיסות שכר לוקח בחשבון כי ייתכנו איחורים בטיסה. הוא עשוי להעדיף נסיעה בטיסה סדירה שכן פער המחירים בין סוגי הטיסות יצטמצם".

דודו מחלב, סמנכ"ל השיווק של ארקיע, מקווה שאכיפת החוק תיעשה בצורה שוויונית על כלל חברות התעופה. לדבריו, חוקים אחרים, כמו החוק להגנת הצרכן, נאכפים רק על חברות תעופה ישראליות או זרות שמפעילות נציגות בישראל - ולא נאכפים על חברות שעיקר פעילותן מתבצעת באמצעות האינטרנט (הכוונה לחברות Low Cost, ז"ב).

באל על אמרו אתמול כי "החברה נערכה לקיום הוראות החוק", אך לא פירטו באילו צעדים והערכות מדובר.

"חברות התעופה לא יעמדו בקנסות"

בחברות התעופה הזרות שפועלות בישראל היו אתמול נחרצים יותר באשר להשפעותיו השליליות של החוק החדש ונערכים בהתאם. לדברי מנכ"לית חברת התעופה אייר קנדה, רות בן צור, "רוב הדברים לטובת ציבור הנוסעים נעשו על ידי חברות התעופה עוד לפני החוק החדש, כמו למשל אחסון בבתי מלון. יש כאן הקשחה לא פרקטית. מישהו יצטרך להרים את הנטל הכספי הזה".

לטענתה כבר כיום הרווח השולי של חברות התעופה זעום. "אני לא חושבת שחברות התעופה יוכלו לעמוד בקנסות כל כך גבוהים. יש בחוק החדש דברים מעורפלים. למשל, מה קורה אם טיסה לא יצאה לדרכה בשל טיפול בתקלה טכנית בזמן ההמראה. האם זה נחשב לכוח עליון? החוק החדש אף חל על טיסות מישראל ואליה. האם אין כאן התערבות שלא כדין של ישראל במערכת החוקים של מדינות אחרות? חברות התעופה יעמדו, אך בטווח הארוך הוא לא מועיל אלא מזיק".

מנהלת חברת התעופה בריטיש איירוויס בישראל, יעל קטן, אמרה מנגד כי "כחברת תעופה אירופית, בריטיש איירוויס נהגה על פי חוק אירופי שדומה מאוד לחוק החדש בישראל. היה ראוי, כי מדינת ישראל תתאים עצמה לחוק באירופה, כדי להקל על כל חברות התעופה. החוק החדש רק יסרבל אך נפעל לפי כל מה שצריך לפיו בשלב זה לא נעשה דבר למערכת המחירים הקיימת".

"נערכנו לעמוד בכל תנאי החוק החדש", אמרה אסתר קסטיאל מנהלת חברת התעופה יו.אס איירוויס בישראל. "עדכנו את כל המחלקות הרלוונטיות של החברה בארה"ב כמו למשל מחלקת השירות לנוסע ואת חברת הקייטרינג שלנו . מהנסיון המצטבר של שלוש שנות פעילותנו בקו לישראל וממנה, לא היה לנו מספר רב של איחורים וביטולים, כך שאני לא צופה שנוצף בתביעות או בדרישות לתשלומי פיצוים".

"אין ספק כי עוד הוצאות הן עוד העמסה כספית על חברות התעופה". אומר מנכ"ל סוויס ישראל אבנר גורדון. "אך אני לא יכול לתכנן ולומר כמה איחורים או תקלות יהיו במהלך השנה . אני מקווה, כי התשתיות בנתב"ג ימשיכו להתפתח ונמשיך בפעילות משותפת עם הנהלת השדה כדי למזער תקלות בלתי צפויות".

"נכון לעכשיו אנחנו מתנהלים כרגיל"

בענף התיירות מצפים שהחוק החדש יעלה את מחירי כרטיסי הטיסה. "אנחנו גם ככה חיים במרווחים מאוד נמוכים בענף התיירות. אף חברה לא תוכל לספוג את הפיצויים האלו על עצמה וזה כנראה יתגלגל לצרכן", אמר אתמול גורם בכיר בסיטונית תיירות. "אמרתי למנהלים אצלנו בחברה שנכון לעכשיו אנחנו מתנהלים כרגיל. בפעם הראשונה שמטוס יתעכב נחטוף הפסדים, כך יקרה גם בפעם השנייה ובפעם השלישית, אם השוק יאפשר לנו מבחינת הביקושים, כבר נצטרך לעלות את המחירים. להערכתי יהיו פחות טיסות כי הסיטונאים יקחו פחות סיכונים, זאת אומרת שההיצע יקטן והמחירים יעלו".

מנכ"ל אשת טורס, אפרים קרמר אומר כי חלק מההתמודדות שלו עם החוק החדש היא כירטוס בשלב מאוחר יותר ללקוחות. "אני אכרטס רק סלוט מאושר של רשות שדות התעופה. יש לי עד 14 יום לפני מועד הטיסה להודיע ללקוח על עיכוב ממושך במועד הטיסה או ביטולה מבלי שאצטרך לשלם לו פיצוי ואני אממש אותם. הלקוח יקבל זמן משוער של הטיסה אבל לא כרטיס. יהיה כתוב בהזמנה שהזמן שמחייב את החברה יהיה זה שבכרטיס אותו הוא יקבל רק 14 יום לפני ההמראה או כשאני אהיה בטוח לחלוטין בשעה הסופית".

לדבריו, החוק מאמץ סטנדרטים אירופאיים, אולם אינו חף מבעיות. הבעיה הראשונה היא שבישראל קיים שדה תעופה בינלאומי יחיד במרכז הארץ, שבו כיום פועל מסלול אחד בלבד. הדרישה של החוק לתאם מראש את מועדי הטיסה עם רשות שדות התעופה והסנקציות שיוטלו במקרה של היעדר תיאום, מהווה מגבלה משמעותית שאיננה קיימת בערים המרכזיות באירופה שבהם קיימים הרבה שדות תעופה עם הרבה מסלולי נחיתה.

קרמר טוען שהחוק החדש יערים קשיים בכל הנוגע להוספה או הורדה של טיסות מכיוון שכל סטייה תוביל לקנסות על חברות התעופה ומארגני התיירות. מה שיוביל לדבריו, להקטנת היצע הטיסות ולהתייקרות בחבילות התיירות לחו"ל.

קרמר רואה גם בעיה ביישומו של החוק בשיא עונת התיירות. "המהלך לא מידתי ואיננו נכון. הוא יקשה על מארגני התיירות להוסיף טיסות שכר בחגים הקרובים. כתוצאה מכך היצע מקומות הטיסה יקטן וזה יביא באופן ישיר לעליית המחירים. הסטנדרטים האירופים טובים עקרונית אך מחייבים תהליכי התאמה למציאות הישראלית, התאמה שלא נעשתה בחקיקה חפוזה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully