וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוח לעובדים עתרו נגד בית הדין הארצי לעבודה

הילה ויסברג , דניאל שמיל

14.8.2012 / 13:41

בית הדין הארצי לעבודה לא הכיר בכוח לעובדים כארגון היציג של עובדי הרכבת לאחר שוועד העובדים הודיע על המעבר אליו. כעת עותר הארגון לבג"ץ. "פגיעה בחופש ההתארגנות"

ארגון כוח לעובדים אליו עבר ועד עובדי הרכבת בתחילת יולי אך לא הוכר בידי בית הדין כארגון יציג לעובדים טרם אמר את המילה האחרונה: אתמול עתר הארגון לבג"ץ בטענה שבית הדין הארצי לעבודה פגע בחופש ההתארגנות של עובדים בשל פסיקתו. לפני כחודש קבע בית הדין כי ההסתדרות תיוותר ארגון העובדים היציג של ועד עובדי הרכבת - זאת על אף שוועד העובדים עזב בתחילת יולי את ההסתדרות לטובת כוח לעובדים והחתים לטענתו את מרבית עובדי הרכבת על טופסי הצטרפות לכוח לעובדים. הטיעון שהציג בית הדין הוא כי ועד לא יכול לעבור לייצוג של ארגון אחר כל עוד מתקיים משא ומתן בעניינו.

הסיבה שהוועד עזב את ההסתדרות היא הדחתה של יו"ר הוועד גילה אדרעי מראשותו וכן התנהלות של חוסר גיבוי מצד ההסתדרות ו"בגידה" באינטרסים לטענתו. בין ההסתדרות להנהלת הרכבת התקיים מו"מ בסוגיית רצון ההנהלה להעביר חלק מעבודות התחזוקה ברכבת למיקור חוץ ולהקים חברת בת - וההסתדרות הדיחה את אדרעי בשל התנהגות לא הולמת, כאשר לטענתה פגעה בכבוד בית הדין בכמה הזדמנויות. בהסתדרות ראו בחומרה את העובדה שאדרעי לא התייצבה בזמן לאחד הדיונים ובאחרים יצאה מהאולם, או הוצאה ממנו, תוך השמעת מילים בוטות כלפי השופטים.

בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד איתי סבירסקי ממייסדי כוח לעובדים ומהקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל אביב, מועלית בקשה להוצאת צו ביניים להסתדרות ולרכבת ישראל שלא יאפשר להסתדרות ולחברת רכבת ישראל לחתום על הסכם קיבוצי ביניהן עד להכרעה בעתירה. בינתיים נעתר בג"ץ לבקשת הארגון והורה אתמול להנהלת הרכבת ולהסתדרות להגיב לעתירה בתוך 30 יום וזאת למרות פגרת בית הדין.

בעתירה קובל כוח לעובדים על כך שבית הדין הארצי לעבודה קבע כי ההסתדרות תישאר הארגון היציג של עובדי הרכבת, מבלי לבדוק מיהו הארגון היציג בהתאם לחוק ההסכמים הקיבוציים. לפי החוק יש לבדוק יציגות בהתאם למספר האנשים החברים בשני הארגונים והכרעה לטובת הארגון שגייס יותר עובדים או על ידי קיום בחירות חשאיות בפיקוח ניטראלי. לפי סבירסקי, ברגע שבית הדין הארצי לעבודה אוסר החלפת ארגון יציג במהלך כל שלב משלבי משא ומתן קיבוצי, ללא הגבלת זמן וגם במקומות עבודה מאורגנים - הוא חוסם את זכות ההתארגנות.

לטענת סבירסקי וכוח לעובדים, פסיקות מהסוג הזה מותירות את ההסתדרות כמונופול ומאפשר לה להתנהג בשיכרון כוח כדי שעובדים ברכבת ובכל מקום עבודה אחר יישארו תמיד במסגרתה, תוך פגיעה בחירות הפרט המאפשרת לו לקבוע מי ייצג אותו בכלל ובפרט לקראת החתימה על הסכם קיבוצי.

"האם מתקבל על הדעת, כי חרף בחירתם של רוב עובדיו של מעסיק מסוים לחדול מלהיות חברים בארגון עובדים אחד ולעבור להיות חברים בארגון עובדים אחר - יוסיף ארגון העובדים שאותו רוצים לעזוב להחזיק... בזכויות הבלעדיות לייצוג כל אותם עובדים מול המעסיק, לניהול משא ומתן קיבוצי בשמם ולחתימת הסכמים קיבוציים ארוכי טווח שיחולו עליהם ויקבעו עבורם סדרי עולם? האם אין מדובר בהצרה בלתי-מידתית של הזכות החוקתית של עובדים בישראל לחופש ההתארגנות?"

במקביל ממשיך כוח לעובדים וועד עובדי הרכבת המאוגדים בכוח לעובדים במאבק משפטי בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה כנגד התנכלויות הנהלת הרכבת לראשי הועד. כן ייתכן כי יצטרפו לעתירה לבג"ץ ארגוני עובדים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully