וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לואי ויטון ב-200 שקל

ד"ר יוסי מלמד

15.8.2012 / 15:55

באי הקניונים באזור חיפה והקריות מעדיפים לרכוש מוצרים מזויפים ,על פני מוצרים מקוריים ואיכותיים. טריליון דולר שנתיים הם המחזור במסחר בזיופים

ההשפעה הרבה של מותגים על אורחות חיינו, סגנון חיינו ועל תפיסתנו את עצמנו. מביאה לכך שתופעת הסחורות המזויפות קיימת ונרחבת בכל העולם. המותגים מנהלים אתנו "מערכות יחסים", המבוססות על הבטחות לסיפוק הצרכים הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים שלנו. יתר על כן, תשומת הלב הרבה הניתנת למיתוג, המונעת בעיקר על ידי המותגים הגלובליים בשווקים המתפתחים העלתה את מודעות הצרכן והגבירה את חשיבות המותגים הבינלאומיים. לכן, ניתן לראות שתעשיית הזיופים מזייפת כמעט כל מוצר שמיוצר בכל תחום. מדינות העולם השלישי מנצלות את מדיניות המסחר הגלובלית, מייצרות ללא כל חשש מוצרים מזויפים ומשווקות אותם ברחבי העולם ואף אינן מתייחסות לחוקי הקניין הרוחני ולהסכמי מסחר הוגנים שנהוגות במדינות המתפתחות.

בתוך כך, מאבקן של המדינות המפותחות וניסיונן לכפות על מדינות מתפתחות דיני קנין רוחני מתנהל ללא הפסקה במשך שנים רבות. סחורות ומותגים מזויפים התפשטו מענפי הבידור כמו מוזיקה וסרטים ,שעונים, מוצרי עורות וביגוד, קוסמטיקה ותוכנה ועד לחלקי מכונות מטוסים ומכוניות, תרופות הניתנות במרשם רופא, מוצרי תינוקות, משקאות אלכוהולים מוצרי מזון ועוד.

על פי הערכות ארגון הסחר העולמי בשנת 2011 הפסידו בעולם מעל טריליון דולר בעקבות מכירת מוצרים מזויפים וישנן ציפיות של שיעורי צמיחה כפולים לעשור הבא. שיעור רכישת מוצרים מזויפים גדל ב12% בכל שנה בעשור האחרון.

ישראל מככבת בזיופים

כבר שנים רבות שמדינת ישראל נמצאת ברשימת עשרת המדינות הראשונות בהפצה ומכירת מוצרים מזיופים. כבר בשנות ה-80 החלו למכור בישראל ג'ינסים מזויפים של חברת "ליוויס" שנתפרו ברצועת עזה והוברחו לתוך מדינת ישראל. במשך השנים התרחבה התופעה למגוון רחב של מוצרי טקסטיל והנעלה אשר יובאו בעיקר מהמזרח הרחוק. בין היתר הובאו חיקויים וזיופים של מוצרים כמו: דיזל, נייקי, אדידס, לואי ויטון, דולצ'ה גבאנה וכן אין סוף מותגי הלבשה קוסמטיקה והנעלה.

פערי המחירים בין מותג מקורי לזיוף עומדים על הפרשים של מאות אחוזים. לדוגמא תיק של לואי ויטון שמחירו בחנות מקורית עומד על מעל 4000 שקלים נמכר כזיוף במחירים הנעים בין 300-200 שקלים בלבד.

חוקרים מצאו שהמניע והסיבה העיקרית לרכישת מוצרים מזויפים הוא מחירם של מותגי יוקרה ולכן נצרכים בעיקר על ידי לקוחות שמוגבלים כלכלית ואינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש מוצר מקורי. החוקרים גילו סיבה נוספת לרכישת מוצרים מזויפים, רוכשי מוצרים מזויפים של מותגי יוקרה, מרגישים שהם יכולים לעשות זאת מכיוון שאינם רואים סיבה לרכוש מוצר יקר שבכל מקרה לא יחשב כטרנדי בעונה הבאה.

כוונות רכישה מושפעות מהמחיר

במחקר שערכו בהנחיתי הסטודנטים קימור יוגב ושטוהל שיר מבית הספר למנהל עסקים במרכז האקדמי כרמל נבחנו כוונות הרכישה והעדפה למותגים מזויפים על פני מותגים מקוריים בקרב צרכנים. המחקר בחן ארבע השערות באשר לכוונות רכישה של מותגים מקוריים לבין מותגים מזויפים בענף הביגוד וההלבשה כאשר שתיים מההשערות היו כי ימצא קשר שלילי בין תפיסת המחיר לבין כוונות רכישה של מוצרים מזויפים וימצא הבדל בין כוונות רכישת מותגים לבין כוונות רכישת מוצרים מזויפים.

המחקר נערך בקרב 150 באי הקניונים באזור חיפה בדגימת נוחות, לא הסתברותית .התפלגות המדגם היתה: נשים (45%) וגברים ( 55%) בגילאי 14-51, כאשר רוב הנשאלים (81% ) היו בטווח הגילאים 34-50.

השערות המחקר אוששו ונמצא כי קהל המבקרים במרכזי הקניות המובילים באזור חיפה - הקריון, גרנד קניון וקניון אלונים מעדיף לרכוש מותגים מזויפים על פני מותגים מקוריים ואיכותיים. הסיבה העיקרית לכך נבעה מהמחיר הגבוה של המותגים המקוריים.

ממצאי הסקר מלמדים שהישראלים אינם שונים בגישתם לרכישת מותגים מזיופים מיתר צרכני העולם . המניע והסיבה העיקרית לרכישת מוצרים מזויפים הוא מחירים של מותגי יוקרה כפי שמקובל ברוב העולם. מה עוד שהרוכשים מרגישים שאיכות הזיוף למראית עיין אינה פחותה מהמותג המקורי .

ד"ר יוסי מלמד, מרצה בבית הספר למנהל עסקים
במרכז אקדמי כרמל - חיפה

  • עוד באותו נושא:
  • זיופים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully