וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החקלאות: גם השמן והאורז יתייקרו

עמירם כהן

16.8.2012 / 8:12

לא רק מוצרי המזון מן החי צפויים להתייקר אלא גם השמנים והאורז. דו"ח משרד החקלאות אינו מציין את שיעור ההתייקרות אך קובע כי היא כמעט וודאית

פרטים נוספים מתחזית ההתייקרות האפוקליפטית, שפורסם אתמול על ידי חטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, חושפים כי לא רק החלב, הביצים והעוף יתייקרו עד סוף השנה בשיעורים של עד 17%, גם השמנים והאורז צפויים להתייקר. הדו"ח אינו מציין את שיעורי ההתייקרות במוצרי החקלאות הללו, אך קובע כי ההתייקרות הזו היא וודאית.

משרד החקלאות מעריך כי המוצרים החקלאיים היחידים שלא נפגעו מהבצורת הקשה שפקדה בקיץ הנוכחי את "חגורת התירס", האזור החקלאי הגדול בעולם במערב התיכון של ארצות הברית, הם הסוכר והכותנה שאינם גדלים שם.

"החודשים מאי-יולי 2012, התאפיינו בבצורת ועצירת גשמים במקומות אסטרטגיים נוספים בעולם מבחינת יצור הסחורות החקלאיות. לא רק במערב היכון של ארצות הברית שוררת בצורת, הקשה ביותר מאז 1956. תופעות של מזג אוויר חם ומיעוט גשמים, לא פסחו על אירופה ובכלל זה צרפת, רוסיה, אוקראינה ומדינות נוספות. גם סין וקזחסטן נפגעו מעצירת גשמים ובהודו גשמי המונסון הדלים, פגעו ביצור הסחורות החקלאיות במדינה זו. אנו נמצאים בתקופה, בה יבולי כמעט כל סוגי הגרעינים עוברים סוג של משבר, כשהמחסור העיקרי הוא בגרעיני התירס, הסויה והסורגום, המשמשים בעיקר ליצור מזון לבעלי חיים ולאחר מכן למזון מהחי (ביצים, בשר, חלב ומוצריו ועוד).

"אפשר לומר בוודאות, שאין סחורה חקלאית שלא נפגעה מפגעי מזג האוויר. בוודאות אפשר לקבוע שאנו מצויים כיום בתוואי ובטווח מחירים שונה מאשר הכרנו לפני חודשיים. העונה הנוכחית, מבחינת היבולים החקלאיים בחצי הכדור הצפוני, תהייה קשה לסחורות החקלאיות הרכות (גרעינים בעיקר ע.כ). גם אם המחירים ישנו מגמה, עד שלא נקבל מידע על צפי היבולים בחצי הכדור הדרומי, מחירי הגרעינים יהיו גבוהים משמעותית מאלה שהכרנו בתחילת השנה", כותבים מחברי הדו"ח.

עוד נכתב בדו"ח כי לפי נתוני ארגון מדינות ה-OECD (נתונים שטרם פורסמו) ב-2011 היה מחיר החלב בישראל גבוה ביותר מ-10% ממחיר החלב העולמי והמצב הזה כמעט לא השתנה במחצית הראשונה של 2012 עקב התחזקות הדולר ולא דווקא מעלויות היצור הגבוהות של חלב בישראל.

"יותר מחודש לאחר תחילת עליית מחירי המזון בעולם, הביטוי 'משבר מזון עולמי' נשמע יותר ויותר. כל הסימנים להתפתחות משבר מזון, כפי שהכרנו ב-2008 מונחים לפנינו; מחירי הנפט בסביבות 100 דולר לחבית ואף שעל פניו, זהו מחיר שהסביבה הכלכלית התרגלה אליו, עדיין מחיר זה משמעותי מאוד בהוצאות הייצור של יצרני המזון. השוני הגדול בין המצב כיום לזה ששרר טרם המשבר הכלכלי ב-2008, שאז גלש העולם למשבר ממצב כלכלי יציב וממצב של פריחה כלכלית, אם כי מדומה, אך עם ביקושים גדולים לסחורות ולמוצרים. כיום, גושים שלמים ומדינות גדולות בעולם נמצאות בשלב זה או אחר של האטה, שזהו מצב מסוכן יותר מזה ששרר ב-2008, מפני שלמדינות הללו אין די מרחב תמרון ומשאבים זמינים להתמודד עם המשבר המתהווה", נכתב בדו"ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully