וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חניכת המטרונית בחיפה נדחתה למאי 2013

אבי בר-אלי

16.8.2012 / 8:22

משרדי האוצר והתחבורה הקפיאו את התקציבים לפרויקט המטרונית בחיפה לאחר שהסתבר כי היקפו יחרוג ב-400-500 מיליון שקל מהתקציב

פרויקט המטרונית של חיפה והקריות, שתוכנן לפעול כבר בחודש הבא, יידחה בשמונה חודשים לפחות - וייחנך רק באמצע מאי 2013. שתי הסיבות העיקריות לדחייה נעוצות בעצירת התקציבים לפרויקט בידי משרדי האוצר והתחבורה לפני חצי שנה, לאחר שהתברר כי היקפו הכספי יחרוג ב-400-500 מיליון שקל מהתקציב המאושר לו - ועיכובים בהשלמת העבודות הנדרשות לאורך התוואי.

מטרונית. רונן טופלברג
המטרוניות ייסעו בשלושה קווי שירות, באורך כולל של כ-40 ק"מ/רונן טופלברג

על ביצוע הפרויקט הופקדה בשש השנים האחרונות חברת התשתיות העירונית של חיפה, יפה נוף, בהיקף כולל של 1.06 מיליארד שקל. לפני חצי שנה נחשף כי כתוצאה משינויים שבוצעו בתוכניות, נטלה על עצמה החברה התחייבויות יתר מול קבלני הביצוע - מבלי שאלה גובו בתקציבים שאישרה הממשלה. בעקבות הגילוי, הוקפא תקצוב הפרויקט עד לבדיקת נסיבות החריגה.

לפני שנתיים זכתה חברת התחבורה הציבורית דן במכרז להקמת תשתית ההסעה בפרויקט ותפעולה במשך 12 שנה, בהיקף השקעה כולל של 1.3 מיליארד שקל. תאריך ההפעלה המקורי נקבע לנובמבר השנה. לפי ההערכות, תתבע דן את יפה נוף בגין הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מהעיכוב.

המטרונית הוא פרויקט ה-B.R.T (אוטובוסים רבי קיבולת) הראשון בישראל, הכולל הקמה, אחזקה והפעלה של קווי אוטובוסים מוארכים (18.5 מטר) ורבי קיבולת, שייסעו בנתיבים ייעודיים.

המטרוניות ייסעו בשלושה קווי שירות, באורך כולל של כ-40 ק"מ. קווים אלה יהוו את מערכת הסעת ההמונים הראשונה במטרופולין חיפה. דן תפעיל בפרויקט 90 מטרוניות. בנק לאומי העמיד לדן הלוואה בסך 250 מיליון שקל (כ-75% מההון הדרוש בשלב ההקמה). לפני שנה מכרה דן לקרן נוי ולענקית התחבורה הצרפתית SNCF כ-40% ממניות הפרויקט (20% לכל אחת), לפי שווי של כ-110 מיליון שקל, והיא מחזיקה כיום ב-60% ממניות הפרויקט.

  • עוד באותו נושא:
  • מטרונית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully