וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם סוער: כך תגנו על השקעתכם

ד"ר גיל כהן

16.8.2012 / 14:37

המשבר באירופה והמצב הגיאופוליטי הסוער גורמים להפכפכות וחוסר ודאות בשוק. ד"ר גיל כהן ממליץ על מספר אפיקים שישמרו על כספכם

בפני המשקיע הנבוך עומדת דילמה לא פשוטה בימים אלו - האם להמשיך להחזיק תיק השקעות פעיל או לחילופין להפכו למזומן עד חלוף העננים הכלכליים והגיאופוליטיים שעומדים מעלינו. היתרון בהפיכת הכסף למזומן הוא שקט נפשי. החסרון הבולט והוא אבדן תשואה כאשר אף אחד למעשה לא יודע מתי יחלוף הסיכון הכלכלי והגיאופוליטי.

מנגד אנחנו רואים את השווקים האירופאים והאמריקני עולים בחודשים האחרונים כתוצאה של עירוב של נתוני מאקרו כלכליים סבירים עם צפייה להתערבות מוניטרית משמעותית מצד הנגידים הארופי והאמריקני. מקריאה של מאמרים כלכליים והמלצות מומחים מרחבי העולם, המשקיע יוצא מבולבל , כאשר חלק מאותם מומחים צופים עלייה חדה בשוקי המניות תוך ציון נקודת הזמן הנכחית כהזדמנות קניה ואחרים חושבים בדיוק ההפך שבתקופה הקרובה צפויה מפולת חדה כאשר גם הראשונים וגם האחרונים מסתמכים על נתונים טכנים ופנדומנטליים שונים. בבחינת ביצועי השוק האמריקני בעשרת ימי המסחר האחרונים ניתן לראות כי השוק מדשדש ומחפש כיוון בנוסף מדד הוויקס הקרוי גם מדד הפחד ( (Vix Fear Index המודד את התנודתיות בשוק ההון דרך המסחר באופציות נמצא בשפל היסטורי ברמה של 14.63 נקודות מה שמעיד גם הוא כי השוק מחפש כיוון וקיימת סבירות גבוהה לתנודתיות חזקה בזמן הקרוב.

כעת נסקור את אפשרויות ההגנה העומדות בפני המשקיע:

1. השקעה במדד הוויקס ( תעודה אמריקנית VXX או UVXY). היתרון בהשקעה ישירה במדד הפחד הוא ההגנה מפני מגוון רחב של סיכונים גם כלכליים וגם ביטחוניים. מדד הפחד יעלה בחדות אם תתרחש קטסטרופה פיננסית באירופה או לחילופין תקיפה ישראלית באירן. לטובת המשקיע עומדת גם העובדה שצוינה קודם והיא רמתו הנמוכה ההיסטורית של מדד זה. יתרון נוסף הוא ההגנה הדולרית שמספקת השקעה זו (במקרה של תקיפה ישראלית באירן הדולר צפוי לעלות בחדות). החיסרון הבולט הוא שמדד זה עלול להמשיך במגמת ירידה אם תחול התערבות מוניטרית משמעותית מצד הנגיד האירופאי או האמריקני.

2. אפשרות אחרת היא פיזור השקעות בינלאומי. פיזור השקעות על פני שווקים שונים וסקטורים שונים תמיד נחשב כמועיל בהקטנת סיכונים והתמודדות עם תנודתיות בשוק או סקטור ספציפיים. להערכתי, גישה זו לא תועיל מכיוון ששני סוגי הסיכונים שציינתי קודם, זה הכלכלי וזה הגיאופוליטי ישפיעו בצורה דומה על כל השווקים העולמיים.


3. השקעה ישירה בדולר באמצעות תעודות סל צמודות דולר. שיטת הגנה זו יפה להגנה מפני קטסטרופה כלכלית באירופה וגם תקיפה ישראלית באירן והיא גם מתאימה לצפיות כלכלנים להמשך מגמת ירידת הריבית בישראל. מאידך, השתהות במתקפה ישראלית באירן ופערי הריבית הקיימים בין ארה"ב לישראל עלולים לדחוף את הדולר מטה. חסרון נוסף בשיטת הגנה זו שהיא אינה ממונפת כלומר מידת ההגנה על כלל תיק ההשקעות שלא הוצמד לדולר מוגבלת.

4. השקעה בתעודת סל צמודה למחיר הנפט העולמי. להשקעה זו שני יתרונות האחד חשיפה לדולר והשני כמובן למחיר הנפט העולמי שצפוי לעלות בחדות במקרה של מתקפה באירן. הגנה כפולה זו תמנף את הסכום שהוצמד לתעודה זו ותוכל להגן בצורה טובה על כל תיק ההשקעות (בכפוף לסכומים המוגנים).


5. רכישה של אופציות מכר (PUT) על הכסף. שיטת הגנה ידועה זו מאפשרת למשקיע הגנה ממונפת מפני ירידה חדה במדד ת"א 25. בזמן כתיבת שורות אלו מחיר אופציית Put(1100) לאוגוסט היה 1700 ש"ח. ובסכום זה מתקבלת הגנה על כ- 55 אלף ש"ח. היתרון הגדול בשימוש באופציות לצורך הגנה על תיק מניות הוא המינוף בהגנה (סכום קטן מגן על סכום גדול יחסית). החיסרון המשמעותי ביותר הוא תפוגת ההגנה קצרת הטווח (עד יום פקיעת האופציות). חיסרון נוסף הוא הפסדי ההון המשמעותיים שעלולים להצטבר למשקיע במידה והצפיות לירידה בשווקים לא תתממשנה בטווח הקצר.

לסיכום, מתוך השיטות שצוינו לעיל השקעה בתעודת סל צמודה למחירי הנפט העולמיים או במדד הפחד הן השיטות שלהערכתי ייתנו את ההגה הטובה ביותר על תיק ההשקעות בתקופת אי הוודאות הנכחית.

ד"ר גיל כהן ראש ההתמחות למימון ובנקאות במרכז האקדמי כרמל

  • עוד באותו נושא:
  • השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully