וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משכירים את הדירה לתיירים בשביל 700 יורו לשבוע

עדי הגין

18.8.2012 / 2:35

יוקר המחיה מצד אחד וגל התיירים הצרפתים מצד שני משכנעים לא מעט שוכרי דירות לוותר על הבית לשבוע. הם חוזרים לגור אצל ההורים ומוכנים אפילו להסתכן בהרס מכונת הכביסה

תחת שורת הנושא "הייתי עוברת לגור אצל ההורים לשבוע", הגיע אלי מייל מחברה ובו הצעה מפתה שנשלחה לרשימת תפוצה ענקית: "לכל התל-אביבים שביניכן/ביניכם. יש מי מכן או מכם שמעוניין ב-700 יורו ושהדירה שלו פנויה ביולי לשבעה לילות, ויכולה להכיל בנוחות ארבעה אנשים (גם ספה נוחה זה מעולה) שמגיעים מהולנד?"

הרעיון קסם לי: 700 יורו - 3,500 שקל - שאוכל להרוויח בשבוע מבלי לנקוף אצבע, מלבד אולי הסיכון שבערעור שפיותי עקב החזרה לבית הוריי, גם אם לשבעה לילות בלבד. הדירה שלי גדולה מספיק כדי להכיל ארבעה אנשים, וגם הספה נוחה למדי. כמעט הצלחתי לשכנע את עצמי לעשות את הצעד הנכסף שיגרום לחשבון הבנק שלי לרטוט מהתרגשות, עד שנזכרתי שכבר יש לי דיירת משנה ששוכרת חדר, ובקשה לעבור אתי לשבוע לאמא ולאבא יכולה להצטייר כחוצפה לא קטנה.

את חדר העבודה שלי התחלתי לסבלט בדצמבר. החיסרון: חשבתי ששלב השותפים כבר מאחורי והשותף הבא שלי יהיה בדמותו של בן זוג. היתרון מובן מאליו - מי לא זקוק לקצת דמי כיס בכל חודש? לא תיכננתי את המהלך: חברה הכירה לי בחורה גרמנייה שהגיעה לישראל באמצעות מלגת מחקר, ונזקקה למגורים לכמה חודשים. מכיוון שהכנסת שותף קבוע לא באה בחשבון, שותף ארעי נראה כמו פשרה מנצחת. לאחר ארבעה חודשים עזבה הגרמנייה והורישה לי חברה ליטאית שנזקקה לדירה, וכך מפה לאוזן מצאתי את עצמי בתפוסה מלאה לחודשים הבאים. אבל ההולנדים ההם, קרוב לוודאי, הסתדרו גם בלעדיי, ומצאו מישהו אחר שקפץ על ההזדמנות לעשות כסף קל.

חול המועד בירושלים, תיירים ומטיילים בשדרות ממילא, אפריל 2011. עומר מירון
התיירות פורחת גם בירושלים/עומר מירון

השבוע התבשרנו שהלחם בפיקוח מתייקר ושזו רק ההתחלה, שמחירי הדירות מאמירים ללא שליטה, מה שמייקר גם את דמי השכירות, ושגזירות כלכליות נוספות מתוכננות לנו בקרוב. נראה שיוקר המחיה בישראל ממשיך לעלות ורבים מחפשים דרך לצוף על פני המים, ואם אפשר - אולי לעשות כמה שקלים נוספים על הדרך, שירפדו מעט את המשכורת החודשית. התל-אביבים כבר הבינו מזמן שלא משאירים דירה ריקה ללא שוכרים כשטסים לחו"ל, ותיירות הדירות להחלפה נהפכה למקובלת גם בישראל. אבל באחרונה גובר גם הצורך הכלכלי, ולא מעט ישראלים עושים צעד אחד מעבר להשכרת הדירה כשהם בחו"ל - ומפנים אותה גם כשהם נמצאים בישראל. הכל כדי להרוויח עוד קצת כסף.

רותם (שם בדוי), שגר בשכנות אלי, עשה זאת כבר לפני ארבע שנים. העסק שלו נקלע לתקופה קשה, ומכיוון שלא רצה לוותר על דירתו החליט להכניס דיירת משנה שתגור בחדר העבודה שלו, שהוסב לחדר מגורים. הם לא חתמו על כל חוזה, ולכן כעבור ארבעה חודשים, כשחש שמיצה את עניין השותפות והצליח לעמוד שוב על רגליו, ביקש ממנה להתפנות ברגע שתמצא דירה.

רמי, 36, ואשתו לא חשבו להשכיר את דירתם במרכז תל אביב כשתכננו לטוס להודו לפני שלוש שנים. "לא בדקנו בכלל את האופציה הזו, אבל מישהו הצמיד פתקים לדירות ברחוב שלנו: 'סטודנטים, רוצים לעשות קצת כסף?'. ההצעה היתה להשכיר את הדירה לתיירים צרפתים שמוכנים לשלם הרבה על דירות קרובות לים. שילמנו אז 4,500 שקל בחודש, וזוג תיירים ובתם בת ה-20 שילמו לנו 13.5 אלף שקל עבור החודש שבו שהו בדירתנו. זה כיסה את הנסיעה והשאיר אפילו עודף".

לדבריו, הם לא התלבטו לרגע אם להשאיר את הדירה על תכולתה לזרים. "זו לא היתה הפעם הראשונה שטסנו והכנסנו דיירים: לפני כן גרנו ברחוב נחמני, וזוג ישראלים שחיים בלונדון שכרו מאתנו את הדירה תמורת 6,000 שקל. ברחוב הבא שבו גרנו, ליד הים, הבנו שאנחנו חיים על אוצר, כי צרפתים אהבו את המיקום והיו מוכנים לשלם הרבה עבורו. במחיר הזה החלטנו לקחת את הסיכון, מה גם שהם נראו לנו בסדר. הם אפילו השאירו לנו מתנה: עותק של מדריך 'לונלי פלאנט' על לאוס, כנראה בשביל לרמוז לנו שהם מעוניינים שניסע גם בשנה הבאה".

לדבריו, בעל הבניין גילה שהשכירו את דירתם, אבל לא התרגש מכך. "אמרנו לו שהם קרובי משפחה שלנו". כיום, עם ילדים ודירה רחוקה מהמרכז, הם כבר לא משכירים את ביתם כשהם טסים - או בכלל. "לא הייתי ממליץ לעשות זאת במחיר של חזרה לגור אצל ההורים, אבל בשביל נסיעה לחו"ל זה פתרון הולם".

"ראיתי הזדמנות כלכלית וקפצתי עליה"

זהבית (שם בדוי) דווקא לא בוחלת באמצעים בניסיון לשמור על דירתה, גם כשהיא מצויה במצוקה כלכלית. "אני עצמאית, ונתקעתי כרגע בין עבודות, ללא כסף. אני עדיין רוצה לשמור על הדירה שלי, ולכן כשחבר ביקש ממני לשמור על הדירה שלו בגבעתיים לחודש, זה שימש עבורי גלגל הצלה. עברתי לגור שם כדי לטפל בחתול שלו, ובינתיים השכרתי את הדירה שלי בתל אביב לבחור שעבר לעיר ומחכה לדירה שהוא אמור להיכנס אליה. זה התאים לשנינו.

"זה קצת לא נעים להגלות את עצמי, ואני לא רוצה לעזוב את תל אביב, אבל אני משלמת 4,000 שקל בחודש עוד לפני הפינוקים של אוכל, סיגריות ואלכוהול. ראיתי פה הזדמנות כלכלית וקפצתי עליה עד שאמצא עבודה".

זהבית כבר השכירה את דירתה בעבר. "הפעם הראשונה היתה כשטסתי לשלושה חודשים לחו"ל לצורכי עבודה, ומצאתי מכר שבדיוק נפרד מחברה והיה עם התחתונים ביד ותו לא. הוא ממש נזקק לדירה וזה היה התזמון המושלם לשנינו. בפעמים הבאות טסתי לחו"ל מתוך הבנה שכשאני נמצאת בין עבודות, זול יותר לחיות בחו"ל. ערכתי חישוב מהיר כמה עולה המחיה בתל אביב ליום, כולל שכר דירה, אוכל, סיגריות ושאר הוצאות, ובדקתי כמה יעלה לי לחיות במקומות זולים יחסית בחו"ל, בשקלול כרטיס הטיסה. הכף תמיד הכריעה לטובת חו"ל. בכל פעם שהחיידק נוגס בי אני מסבלטת את הדירה ועולה על מטוס, אבל כשאני חוזרת לישראל קשה לי להדחיק את המרמור".

לאחר שנכוותה מהדייר הקודם שלא שילם את כל הכסף, והשאיר אחריו לכלוך ונזקים בדירה, זהבית למדה את הלקח. "מהדייר הנוכחי אני לוקחת את הכסף מראש, והחתמתי אותו על חוזה כדי להימנע מהפתעות ומנזקים עתידיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

דירת יוקרה ב-300 דולר ללילה

שוק השכרת הדירות לטווח קצר השתכלל בשנים האחרונות, ולצד פורומים וקבוצות בפייסבוק יש לא מעט אתרים, דוגמת airbnb, שבהם אפשר למצוא דירות להשכרה לתקופות קצרות ברחבי העולם. לפני כמה שנים הוקם tellavista.com, אתר ישראלי שמציע דירות להשכרה לטווח קצר בתל אביב ובסביבותיה. באחרונה הוא הרחיב את פעילותו לערים נוספות בעולם, כמו ברצלונה וברלין.

לדברי מנכ"ל האתר, רועי זיו, "הרעיון נולד לפני כשלוש שנים. רצינו לחבר בין אנשים שעוזבים את הדירות בקיץ לבין אנשים שמחפשים דירות ולא בית מלון. באותה תקופה ערכנו סקר שוק, וראינו שאין גורם רציני שנותן פתרון פשוט, רציני ואחראי. היו לוחות באינטרנט, אבל המידע לא הוצג באופן אחיד. רצינו פלטפורמה אחידה שלוקחת אחריות ושאפשר להזמין דרכה".

לקיחת האחריות מתבטאת בכך שהתשלום מתבצע לאתר ולא לבעלי הדירה, וההזמנה אחידה. "אף אחד לא יכול לבצע עוקץ - לא השוכר ולא המשכיר. אם יש ניסיון לעבוד על התייר, בעל הדירה לא רואה את הכסף. גם הממשק שלנו פשוט ונוח: אם יש דירה שמוצאת חן בעינייך, את יכולה לפתוח צ'ט עם בעל הדירה או להזמין את הדירה ישירות בכרטיס אשראי. אפשר להעלות עד 100 תמונות לדירה. גם תחום הביקורות של הלקוחות מוקפד מאוד, ורק מישהו שגר בדירה יכול להכניס ביקורת. אנחנו לא נוגעים בהן, ולבעל הדירה יש אפשרות להגיב".

לדברי זיו, בעלי הדירות קובעים את המחירים, והטווח רחב. "אפשר להציע חדר בדירה ב-20 דולר או דירת יוקרה בנווה צדק או ביפו ב-300 דולר ללילה". לפעמים המחירים מפתיעים: דירת 4 חדרים עם תמונות לא מרשימות בעליל, שהרהיטים בה נראו מיושנים ומאובקים, מוצעת תמורת כ-133 דולר ליום, ולפי הביקורות ארבעה תיירים כבר גרו בה בשהותם בתל אביב.

"תמהיל הדירות שמוצעות באתר נע בין אנשים שגרים בדירה ומציעים חדר לאנשים שעוזבים את הדירה לתקופות קצובות", מספר זיו. "יש לנו מרצה ישראלית שמחלקת את זמנה בין ישראל לארה"ב, וכשהיא טסה היא מסבלטת את דירתה. יש גם דיילות שמשכירות את ביתן או את חדרן כשהן בטיסות של כמה ימים. יש כאלה שנוסעים לחופשה בקיץ וחבל להם שהדירה תישאר ריקה, ויש כאלה שזה העסק שלהם. יש גם חברות שמחזיקות ברשותן כמה דירות, מחמש עד 200.

"המודעות לתחום הדירות להשכרה עלתה מאוד בשנה האחרונה, מצד המשכירים והשוכרים, בגלל המצב הכלכלי באירופה ובישראל. אנשים מחפשים דרך לעשות כסף, לנפוש בזול או לצאת לחופשה אחרת, מיוחדת יותר. כך אפשר לגור בשכונות שבהן אין מלונות. ההיצע גדל מאוד בשנה האחרונה, גם מצד אנשים שמציעים רק חלק מהדירה או כאלה שמחפשים לעשות כסף".

שיטוט באתרים נבחרים מעלה אפשרויות רבות: החל באנשים שמציעים חדר בביתם או אפילו את הסלון שבו יש ספה נפתחת, עבור בדירות שניכר בהן כי הן משמשות למגורים והשוכרים מפנים אותן באופן חד-פעמי, וכלה בדירות יוקרה, שמרוהטות בפאר רב ועולות בהתאם. בחלק מהחדרים המוצעים מעיד על עצמו המסבלט שנשאר בדירה כי הוא ידידותי, אמין ויכול להמליץ לתיירים על מקומות בעיר. בכולן מוזכר המיקום המצוין של הדירה (רק חמש דקות מהים, שתי דקות משוק הכרמל או שבע דקות מדיזנגוף).

דימיטרי החל להשתמש ב-tellavista.com בשנים האחרונות כדי לפרסם את הדירה שבבעלותו, בעיקר כשהוא ומשפחתו שוהים בחו"ל. "אנחנו טסים לחופש כמה פעמים בשנה. בעבר השארנו את הדירה ריקה, אבל כשאתרי הדירות להשכרה לתקופות קצרות החלו לפרוח, התחלתי להתעניין והחלטתי לפרסם את הדירה שממוקמת במרכז תל אביב. לאט לאט הצטרפו עוד חברים ושכנים, ונוצר מצב שלפעמים חיינו בדירה אחרת בעיר, ואת הדירה שלנו שכרו תיירים. נחמד להחליף מיקום מדי פעם".

דימיטרי משכיר את הדירה לתקופות של שבוע-שבועיים. "אני גובה 100 דולר ביום, כך שזה משתלם לנו. זה מכסה את הטיול לחו"ל ועוזר כלכלית. לפני שיוצאים מהבית אני סוגר חדר או ארון עם חפצים יקרי ערך, שבו אסור לגעת. כמובן שאני דואג מנזקים, אבל כמה אפשר לחשוש? אני מכוסה עם ביטוח וערבויות. זה שווה את זה, כי המשמעות של כל השכרה היא עוד חופשה. בסופו של דבר, כשאנחנו חוזרים מטיול, אנחנו לא סופרים כמה הפסדנו אלא כמה הרווחנו - וזה הכי חשוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השכרת הדירות לטווח קצר לא נעצרת בגבולות תל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

שי (שם בדוי) ניסה אף הוא להשכיר את הדירה שלו במרכז תל אביב באמצעות אחד האתרים כשטס לעשרה ימים לחו"ל. הוא פירסם את הדירה, אבל לא מצא שוכר שהיה מעוניין בדירה באותם תאריכים. "דווקא אחרי שחזרנו הציעו לנו לפנות את הדירה לסוף שבוע אחד תמורת 200 דולר. מאוד רציתי לעשות את זה ולעבור לגור אצל חברים, אבל החברה שלי הטילה וטו".

השכרת הדירות לטווח קצר לא נעצרת בגבולות תל אביב רבתי. התיירים הצרפתים שמגיעים לבלות את הווקאנס לחופי הים התיכון מחבבים גם את נתניה ואשדוד, ומכיוון שבאשדוד יש מחסור בבתי מלון, רבים מהם פונים לדירות או לבתים להשכרה. לדברי ואלרי, מתווכת בסוכנות מקסים הום, על שהות של שבועיים-שלושה גובים בעלי דירות בעיר כ-2,000 יורו. "כיום אני מציעה רק דירות נופש, שמיועדות להשכרה לטווח קצר. בעבר הצעתי דירות של משפחות ונכוויתי בגלל מצב הדירה, אז אני מעדיפה לא להתעסק בזה".

עם זאת, יש גם מתווכים יזמיים שמתקשרים לתושבים ומציעים להם לפנות את ביתם תמורת כמה אלפי שקלים בחודש. לדברי אבי אלוק, מתווך בסניף רימקס פרפקט באשדוד, זו תופעה ידועה. "תיירים שמגיעים הנה מעוניינים בדירה לחודש-חודשיים, ויש בעלי דירות שחיים בדירה עשרה חודשים ומתפנים ממנה בחודשי הקיץ. דירות באזור המרינה, עם נוף לים, מבוקשות ביותר מצד תיירים, ולכן יכול להיווצר מצב שכאשר יש ביקוש - מתווכים יידפקו על דלתות של בעלי דירות וישאלו אם הם יהיו מוכנים להתפנות תמורת סכומים גבוהים ביותר, שיכולים להגיע גם ל-12 אלף שקל. כולם מרוויחים מהעסקה: התייר מקבל דירת נופש, המתווך מספק שירות ומרוויח דמי תיווך ובעל הדירה מרוויח כסף רב. רבים מתפתים לבצע עסקות כאלה לטווח קצר".

מתווך נתנייתי שאליו פנינו אמר שתמורת דירת 4 חדרים במרכז העיר, ליד הים, בתקופת החגים, ישלמו תיירים צרפתים כ-500 יורו בשבוע. לדבריו, הוא מסייע לבעלי דירות למצוא שוכרים מחו"ל מבלי לגבות על כך שכר. את החוזה, אמר, תצטרכו כבר לערוך ביניכם.

אבל לפני שאתם רצים לחשב כמה יעלה לכם להזמין כרטיס טיסה למזרח ולחיות חודש בתאילנד, כדאי שתדעו שהשכרת הדירה או חלק ממנה לתיירים עלולה להיחשב כהפרת חוזה עם בעל הבית - שכן ברוב חוזי השכירות הסטנדרטיים יש סעיף שאוסר על הכנסת דייר משנה. לדברי עו"ד עופר אבן, רוב המפרסמים באתרי החלפות דירות או שכירות למיניהם הם בעלי הדירות. "ברוב החוזים הסטנדרטיים יש סעיף שאוסר על הכנסת דייר משנה. אם הבעלים מגיע לדירה ומגלה בה דיירים אחרים, הוא יכול לבטל את ההסכם. מבחינת הבעלים הסיכון גבוה, כי הוא עלול למצוא את עצמו עם מישהו אחר בדירה.

"אם דייר המשנה לא רוצה לצאת, אין שום כוח שיוציא אותו. לרוב אין הסכם חתום בין השוכרים לדיירי המשנה. אם חלילה נגרם נזק לדירה, הביטוח לא יתפוס. אם מישהו נפל ונפצע הביטוח לא יכסה את הנזק, אלא אם בהסכם השכירות כתוב שמותר לשכן דייר משנה. אבל אין כמעט הסכמים כאלה, כי המשכיר רוצה להיות בשליטה. לכן הכל נעשה בפיראטיות, וזה עלול ליצור נזק גם לשוכרים. אם למשל נגרם נזק לדירה, הוא על השוכר".

אפילו בעל הבית מפרגן

לדברי אבן, גם אם תאמרו לבעל הבית שהאדם הזר שישן בדירתכם הוא קרוב משפחה שלא משלם על שהותו, הדבר בעייתי. "ברוב הסכמי השכירות כתוב שאסור לתת למישהו אחר להתגורר בנכס בתמורה או שלא בתמורה. לכן גם אם תגידי שזה בן דוד שלך, יש בעיה מול המשכיר. גם במקרה של השכרת חדר חייבים הסכמים עם המשכיר, והמשכיר ירצה בכל מקרה שהאחריות תהיה על משכיר אחד - והערבויות והצ'קים יהיו ממנו. סאבלטים הם לא חוקיים בהחלט. אם המשכיר נתקל במודעה כזו מטעם שוכריו, הוא אפילו יכול לבטל את החוזה.

"גם החלפת דירות אינה חוקית. אני מניח שאם הבעלים מגלים כזה דבר זה נגמר בדרך כלל בתביעות קטנות, ולרוב לא נשמע על מקרים שמגיעים לבית המשפט, כי אם לבעל הבית יש ערבויות הוא יממש אותן ויחליף שוכר. גם ברוב המדינות האחרות אסור לעשות סאבלט, אלא אם יש הסכמה ותנאים ספציפיים".

בתקנון של tellavista.com מצוין מפורשות שעל המשכיר להחזיק באישור לבצע שכירות משנה אם הוא שוכר דירה. עם זאת, אומר זיו, "אנחנו לא מבקשים לראות את החוזה או לחלופין אישור בכתב. בעולם המגמה שונה מבישראל, וזה קל יותר".

ואולם במקרה של לירון (שם בדוי), שטסה להודו, לא רק שבעל הבית אישר לה להכניס דיירי משנה, אלא אף הציע לה לקחת דמי שכירות גבוהים יותר מה-5,000 שקל שהיא ובן זוגה משלמים. "מכיוון שאנחנו טסים לשלושה חודשים וצריכים מישהו שישמור על החתול שלנו, וגם לא יכולים להרשות לעצמנו להשאיר את הדירה ריקה ולשלם עבורה שכירות, אין לנו ברירה אלא להכניס דייר משנה שיוכל לשלם את מלוא הסכום. אחרת היינו מעדיפים לבקש מחבר או ממישהו שאנחנו מכירים לשמור על החתול בפחות כסף".

לירון ובן זוגה כבר השכירו בעבר את דירתם, כשטסו לדרום אפריקה לחודש. "אז גרנו בירושלים, והאמריקאית ששכרה מאתנו את הדירה שילמה פחות כסף - בכל זאת זו ירושלים, וגם שכר הדירה היה נמוך יותר. אבל עכשיו ברור לנו שתמורת 15 אלף שקל נוכל לחיות כמו מלכים בהודו, ואנחנו זקוקים לסכום הזה. לא נוכל לשלם חלק משכר הדירה".

לדבריה, הם לא חוששים להשאיר את הציוד והחפצים שלהם בבית, ללא השגחה. "מה כבר יכולים דיירי המשנה לעשות? ללכלך? בכל מקרה ננקה את הדירה כשנחזור ללא קשר למצבה, אז זה פחות מפריע לנו. אנחנו כן משאירים דירה מצוחצחת ומבקשים מהדיירים להשאיר אותה נקייה. האמריקאית, למשל, מאוד ניסתה לנקות, אבל כנראה שהיא פשוט לא ידעה איך. השאר פחות מטריד אותנו. אין לנו בעיה גם שישתמשו לנו במגבות. מבחינת הציוד, אנחנו לא מוטרדים מנזקים. מה הם כבר יכולים להרוס, את מכונת הכביסה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully