וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האטה? בישראל טסים, אוכלים ועומדים בפקקים

רינה רוזנברג, עדי דברת-מזריץ, דניאל שמיל

19.8.2012 / 9:12

עשרות אלפי טסים, מלונות בתפוסה מלאה, מסעדות מלאות ורכישות רבות בקניונים - נתוני הצריכה בקיץ לא מצביעים דווקא על האטה במשק

הקיץ הנוכחי לא מראה סימנים של האטה בתחום התיירות. ביום חמישי האחרון עברו 72,051 נוסעים בנתב"ג בטיסות בינלאומיות ופנים-ארציות. מהם 69,200 נוסעים עברו בטיסות בינלאומיות, ב-395 המראות ונחיתות.

"אוגוסט מתנהל בדיוק כמו שאנחנו רגילים שאוגוסט צריך להיות, אמנם אנחנו מרגישים קצת התחזקות בתיירות הפנים, אבל זה לא בא על חשבון תיירות החוץ, ואין ירידה בתנועת הנוסעים לחו"ל, כך שאני מעריך שהשנה נסיים את הקיץ עם עלייה בהזמנות", אמר משנה למנכ"ל אופיר טורס, יהודה זפרני.

מנכ"ל חברת קווי חופשה, עמי כהן, אמר כי יולי-אוגוסט השנה מזכירים לו את הימים שבהם הישראלים נהרו טורקיה, שבהם היתה רכבת אווירית של מטוסים שטסו ללא הפסק הלוך ושוב. "אוגוסט נראה טוב יותר מהשנה שעברה, וזה מאוד מפתיע, בניגוד להיגיון הכלכלי. רוב הטיסות כבר מלאות עכשיו. הטיסות שנותר בהן מקום הן בשעות נוחות פחות. הוספנו 30% יותר מקומות ממה שתיכננו, והיינו מוסיפים עוד מקומות אם היה ניתן".

גם בחברת אל על הוסיפו טיסות באוגוסט השנה לעומת בשנה שעברה. סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל על, דוד מימון, אמר כי "אוגוסט נראה נפלא. יש לנו תוספת של כ-6% נוסעים יוצאים ונכנסים לעומת בשנה הקודמת. רוב הגידול הוא ליעדים במרכז אירופה ובמערבה. הדבר היחיד שמעיק על חברות התעופה באוגוסט הוא מחיר הדלק, שמעיק על התוצאות, אך מעבר לכך תנועת הנוסעים נהדרת, והמטוסים מלאים".

את נתוני תנועת הנוסעים של אוגוסט רשות שדות התעופה (רש"ת) עדיין לא מפרסמת, אבל בהסתמך על נתוני יולי האחרון, שבו נרשמה עלייה של 3.6% בתנועת הנוסעים מול יולי בשנה שעברה, ניתן להניח שגם באוגוסט הנתונים יהיו חיוביים.

בכירים ברשתות בתי המלון בישראל מביעים אף הם שביעות רצון מהתפוסה באוגוסט. "אוגוסט השנה טוב יותר מבשנה שעברה", אומר נחום קרה, סמנכ"ל שיווק ומכירות בישרוטל. "לעומת בשנה שעברה, עשרת הימים שלפני תשעה באב חלו השנה ביולי ולא באוגוסט - וזה היטיב עם הענף. כרגע אנחנו בתפוסה של יותר מ-90% במלונות באילת. יש עדיין חדרים פנויים, אבל בסך הכל אוגוסט טוב מאוד".

רון יריב, מנכ"ל מנכ"ל רשת מלונות קראון פלאזה ישראל, אמר כי "בניגוד לשנה שעברה, שבה החופשות הוזמנו כבר בתחילת אוגוסט, השנה כל ההזמנות הגיעו בדקה ה-90. התחלנו את החודש בדאגה, ואנחנו מסיימים אותו מצוין - עם הכנסות של 15% יותר מאשר באוגוסט בשנה שעברה". ברשת פתאל גם כן מדווחים על גידול בתפוסה במלונות הקיץ. רוני אלוני, סמנכ"ל השיווק של הרשת, אומר כי התפוסה במלונות בים המלח עלתה ב-5%-10%. "הביקושים הגבוהים ביותר תמיד היו באילת, אבל השנה גם במלונות ים המלח, טבריה וחיפה נסיים את הקיץ עם תפוסה של יותר מ-80%".

לא רק בתי המלון, סוכני הנסיעות וחברות התעופה נהנים הקיץ, גם המסעדות מלאות בסועדים. השף עומר מילר, מבעלי מסעדת חדר האוכל בתל אביב, מספר כי אוגוסט השנה הוא הטוב מבחינת הכנסות בחודשי אוגוסט בארבע השנים שבהן המסעדה קיימת. גם מסעדת שולחן, שנפתחה לפני כשמונה חודשים בשדרות רוטשילד בתל אביב מלאה כמעט מדי ערב. "אין הרגשה של ירידה. באחרונה היה ערב אחד שלא היה מלא לגמרי, ונכנסתי לחששות שהנה, ההאטה שכולם מדברים עליה הגיעה. אבל יום לאחר מכן שוב היה מלא".

"העבודות בכבישים מתבצעות דווקא באוגוסט"

בעבר נחשב אוגוסט לחודש ללא פקקים, כזה שבו דיווחי התנועה ברדיו מתקצרים. ואולם השנה נראה שהפקקים לא יצאו לחופש, ועומסי התנועה נמשכים גם באוגוסט.

נתוני הנוסעים בנתיב המהיר בכניסה לתל אביב מגלים כי באוגוסט חלה עלייה של 2% במספר המשתמשים בנתיב לעומת יולי - נתון המעיד על עומסי תנועה בכניסה לתל אביב. גם הנסיעות של כלי רכב עם ארבעה נוסעים ויותר, הזכאים מפטור מתשלום בנתיב, עלו ב-15%. מספר החונים בחניון חנה וסע בכניסה לנתיב, הנכנסים לתל אביב בהסעות חינם, ירד ב-8%, נתון שיכול להעיד על כך שיותר נהגים מגיעים לתל אביב לבילוי משפחתי, ופחות לעבודה.

אז למה יש תחושה שהכבישים עמוסים יותר השנה באוגוסט לעומת שנים קודמות? בכיר בענף התשתיות מסביר: "יש פחות תנועה אך יש פקקים בשל העבודות בכבישים, שמתבצעות דווקא באוגוסט". ואכן, החברה הלאומית לדרכים ורשויות מקומיות מנצלות את אוגוסט, שבו התנועה בכבישים דלילה יותר, כדי לבצע עבודות בכבישים. לכן, מתבצעות כעת עבודות בחלקו הדרומי של כביש 4, בין מחלף חולות למחלף אשדוד, ובין נתניה להרצליה. עיריית תל אביב החליפה תשתיות בצומת הרחובות יצחק שדה והמסגר, ועושה זאת גם בדרך נמיר. התוצאה של כל אלה היא עומסי תנועה.

נהגי המוניות יכולים אולי להעיד על עומסי התנועה באוגוסט. משה לטיף, נהג מונית העובד עם אפליקציית גט טקסי, אמר כי "אוגוסט השנה עמוס פחות מבשנים קודמות. יש פחות מכוניות על הכבישים. אוגוסט הוא תמיד חודש שכיף לנסוע בו בכבישים".

בקניונים מספרים על קיץ חזק וגידול במספר המבקרים. "מספר המבקרים באוגוסט עד כה גבוה ב-10% לעומת אוגוסט אשתקד. הקניונים מלאים עד אפס מקום", אומר מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, פאר נדיר.

בחברת אריאל פרומול, המנהלת 36 מרכזים מסחריים, נוקבים במספרים גבוהים יותר. "אנשים ממלאים את הקניונים כבר מתחילת יולי. אנחנו עדים לעלייה של כ-25% במספר המבקרים גם ביולי וגם בשבועיים הראשונים של אוגוסט", אומר מנכ"ל החברה, עופר שחטר. עם זאת, לדבריו, "למרות העלייה במספר המבקרים, המכירות לא עלו בהתאם ויש ירידה בקנייה הממוצעת".

מנגד, יש הטוענים כי העלייה במבקרים נמצאת בהלימה עם עלייה במכירות. "מספר המבקרים והמכירות עלה בכ-20% באוגוסט עד כה, וב-12%-13% אם מחברים את יולי ואוגוסט יחד", אומר המשנה למנכ"ל גזית גלוב ישראל, ירון אשל. לדבריו, "אין קשר בין מה שקוראים וחושבים על המצב הכלכלי, לבין מה שקורה בפועל".

על רקע טענות של רשתות האופנה כי רווחיותן נשחקת ויש האטה במכירות, אומר אשל כי "יש הבדל בין מכירות לרווחיות. השחיקה ברווחיות של הרשתות היא בעקבות המחירים הנוחים שמציעים מותגים בינלאומיים חדשים, וגם בשל ההוצאות שעלו, כמו מחיר החשמל. בבתי הקולנוע יש גידול במכירות הכרטיסים, וכך גם במסעדות ובבתי הקפה". במליסרון נרשם גידול של עד 20% במספר המבקרים בקניוני הקבוצה.

בין ההשערות שניתנו לסיבה לעלייה במספר המבקרים - הטמפרטורות הגבוהות מהרגיל שגרמו לחיפוש מחסה מהחום בקניונים והחזרה המוקדמת לבתי הספר, שהביאה אנשים לירידים בקניונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully