וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביטול שדה דב אינו בטווח הזמן הנראה לעין"

נמרוד בוסו

21.8.2012 / 8:33

בראשית השנה החליטה הממשלה על פינוי שדה התעופה שדה דב והנושא אף מופיע בתכניות העבודה אולם טרם נקבעו לוחות זמנים לביצוע המהלך

למי שהיה ספק אודות כוונות המדינה, שהצהירה כמה פעמים בעבר שתפנה את שדה דב, הרי שעיון בהחלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב על אישור תוכנית 3700, מבהיר את התמונה: "ביטול שדה התעופה אינו בטווח הזמן הנראה לעין", נכתב בהחלטת הוועדה.

ההצהרה מגבירה את סימני השאלה בנושא. מצד אחד, הממשלה החליטה בראשית השנה על פינוי של שדה דב, בהתאם להמלצת הוועדה המקצועית שמינתה לנושא - ועדת גנות. בנוסף, מופיע פינויו של השדה בתוכנית העבודה של משרד התחבורה כיעד לביצוע עד סוף 2018.

עם זאת, בפועל לא נקבעו לוחות זמנים לפינוי שדה דב, ועדיין לא נרשמה כל החלטה תכנונית המביאה בחשבון את פינויו המתקרב של השדה. גם תוכנית המתאר לתל אביב, המתווה את המשך התפתחות העיר עד 2025, התעלמה משטח השדה לחלוטין והגדירה אותו כ"שטח לתכנון עתידי". אמירתה של הוועדה המחוזית, אם כן, מבטאת חוסר אמון מצד מוסדות התכנון עצמם בפינוי השדה.

לפני כשבועיים אישרה הוועדה המחוזית את הקמתן של כ-12 אלף יחידות דיור, בשטח של כ-1,900 דונם ברצועת חוף ימה הצפונית של תל אביב, בין שדה דב לגבול עם הרצליה. 2,000 מתוכן ייבנו כדירות להשכרה לטווח ארוך. 130 התנגדויות הוגשו לתוכנית - רבות מהן מצד בעלי הקרקע עצמם, שתקפו את צפיפות הבנייה הנמוכה בקרקע. בשל כך, מונה עו"ד גדעון ויתקון כחוקר חיצוני לתוכנית.

לפני כמה חודשים הגיש ויתקון את המלצותיו, שהתקבלו כמעט כולן. אחת ההמלצות שהוועדה לא קיבלה, היתה להוציא מתחום התוכנית את הזכויות ל-65 יחידות דיור שניתנו במקום למינהל מקרקעי ישראל, בגין זכויות שנלקחו ממנו בתוכנית אחרת - 1116/א. בעלי הקרקע התנגדו בתוקף למתן הזכויות למינהל, בטענה כי אלה מוענקות על חשבונם, וויתקון הסכים עמם.

הוועדה, כאמור, דחתה את ההמלצה, וכתבה כי "אין זה סביר להוציא את המינהל מהתוכנית". ההחלטה בניגוד לדעת החוקר מעוררת את חמת נציגי בעלי הקרקעות, שכן על אף המספר הקטן לכאורה של היחידות המוענקות למינהל, שוויין מסתכם בעשרות מיליוני שקלים, שלמעשה נלקחו מיתר בעלי הזכויות במתחם.

עו"ד שמואל שוב ואורית סאסי ממשרד שוב ושות', המייצגים מאות מבעלי הזכויות במתחם, מעריכים את שווי הקרקע בכחצי מיליון שקל ליחידה, כלומר סך הזכויות שהוענקו למינהל מסתכם ביותר מ-30 מיליון שקל. "אם המדינה רוצה לפצות את המינהל בזכויות המגיעות לו, יש לעשות זאת במסגרת תוכניות בשטחי המינהל בלבד ואין לערבם במסגרת תוכנית זו, ובפועל אף את הזכויות אלה יש לחלק בין הבעלים", טוען עו"ד שוב.

לדבריו, גם בעלי קרקע פרטיים נפגעו באותו אופן שבו נפגע המינהל, וזכויות בנייה בתוכניות סמוכות נלקחו מהם בשל מגבלות שדה דב - אלא שבמקרה שלהם, איש אינו מעלה בדעתו להעניק להם את הזכויות בשטח תוכנית 3700.

ממשרד הפנים נמסר: "מדובר בתוכניות שמקודמת מזה שנים רבות בשטחים הסמוכים לשדה דב, הנמצאים בחלקם בבעלות פרטית. הוועדה המחוזית רואה חשיבות בקידום התוכניות בסמוך לשדה דב בהיקף של כ-13 אלף יחידות דיור, ורואה צו השעה במציאת פתרונות דיור באזור המרכז בהתאם להחלטות הממשלה".

בתוך כך, שלשום הגיש הגוף הסביבתי "פורום תושבים למען טבע עירוני ואיכות הסביבה בתל אביב-יפו" בקשת רשות לערעור למועצה הארצית לתכנון ובנייה, באמצעות עו"ד אלון סמואל. לדברי הפעילה בפורום עו"ד גלית סמואל, לחברי הפורום יש שתי טענות מרכזיות נגד המשך קידום התוכנית בתצורתה הנוכחית. "רכס החוף שלאורכו אמורה להיבנות השכונה החדשה נמנה על פחות מ-1% של רכסים לאורך כל מישור החוף שנותרו לבינוי ופיתוח. לכן בנייה לאורכו משמעה גזרת כליה על מגוון סוגי בעלי חיים וצמחייה הנמצאים לאורכו".

סיבה שנייה שבגינה מתנגד הפורום לתוכנית היא ליקויים קשים, לטענתם, שנפלו בתסקיר ההשפעה על הסביבה שצורף לתוכנית. "התסקיר אמור היה לתת מידע מלא על החי והצומח בסביבה, וזה לא התקיים", טוענת סמואל. "התסקיר כולו ארך 10 שורות, וגם המידע המועט שניתן היה רצוף שגיאות קשות, לכן לוועדה בדיוניה לא היתה כל אפשרות לדעת מהו הנזק האמיתי שעתיד להיגרם לסביבה".

  • עוד באותו נושא:
  • שדה דב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully