וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיץ יקר: כמה עלה לנו החופש הגדול?

גבריאלה דוידוביץ'-ויסברג

21.8.2012 / 9:02

קייטנות, בילויים, אוכל וטיולים - חודשי החופש הגדול מהווים הוצאה כלכלית לא מבוטלת למשפחות רבות. חמש משפחות עשו חשבון - כמה עלה הקיץ?

בעוד שבוע יסתיים החופש הגדול, ומשפחות רבות יוכלו לחזור לשגרה של עבודה ולימודים. ואולם, את העלויות של הקיץ הזה ימשיכו מרבית ההורים להרגיש גם בחודשים הקרובים. ההוצאות על קייטנות, אתרי בילוי ואפילו ארטיקים בים, מצטברות לכדי סכומים של אלפי שקלים ומתווספות להוצאות השוטפות, שגם הן גדלו באחרונה.

ביקשנו מחמש משפחות לנסות לחשב כמה עלה להן החופש הגדול. מרבית המשפחות טענו כי ביזבזו לפחות 5,000 שקל נוספים, מעבר להוצאות השוטפות, וכמה מהן אף העדיפו שלא לדעת את החשבון הסופי.

רנית סאבו מחיפה, אמא של שחר ועומר, שילמה 3,000 שקל רק עבור קייטנות. "לא היתה לנו ברירה אלא לשלוח את הילדים לקייטנה", היא אומרת. "הם חיכו לזה, והיינו חייבים למצוא להם סידור ותעסוקה לחלק מתקופת החופש". גם רחלי טסלר זיידמן, אם לתאומים, חשה היטב את משקלה של הקייטנה בהוצאות שלה הקיץ. בנוסף, לדבריה, במהלך השנה יש לה הוצאות לא קטנות על צהרון לילדים, אבל השהות בבית יקרה הרבה יותר.

ואולם, ההוצאות המשפחתיות ביולי-אוגוסט אינן מסתכמות בקייטנות. הוצאה משמעותית נוספת כרוכה בחופשה המשפחתית, כשאפילו לינה בחיק הטבע, בתוספת אוכל וכניסה לאתרים, מסתכמת בלא פחות מ-1,000 שקל לסוף שבוע.

מרבית המשפחות שדיברנו אתן ציינו את הסבים והסבתות כ"מצילי הקיץ". "זה הרבה מעבר לחיסכון בבייביסיטר", אומרת סאבו. "הם גם שומרים על הילדים וגם דואגים לאוכל ויוצאים אתם לבילויים, ולכן יש לכך ערך רב גם רגשית וגם כלכלית".

ולמרות הכל, לאחר חישוב עלויות הבריכה, הסרטים, המוזיאונים, הארוחות בחוץ וכל שאר הבזבוזים, רוב המשפחות מסכמות את הקיץ בתחושה כי לא ניתן היה להימנע מהסכומים שאותם הן הוציאו. מה שבטוח, הן בהחלט היו מעוניינות להגיע לראש השנה עם קצת יותר כסף בחשבון הבנק.

"נכנסנו לבור כלכלי לא קטן"

משפחת סתת-שגיא מתל אביב

ההורים: הגר, מעצבת תכשיטים; עמיחי, אדריכל שותף במשרד אדום אדריכלים הילדים: אלה בת תשע, גלעד בן שבע וחצי, נדב בן שנתיים

ההוצאות ליולי-אוגוסט:

קייטנות: 5,450 שקל ■ הסעות: 300 שקל ■ חופשות משפחתיות בישראל: 6,500 שקל ■ תערוכות ומוזיאונים: 620 שקל ■ אטרקציות: 200 שקל ■ סרטים בקולנוע: 300 שקל ■ בריכה: 480 שקל ■ ארוחות בחוץ: 440 שקל ■ בילויים מחוץ לבית: 350 שקל; אוטובוסים: 360 שקל ■ הוצאות נוספות על מזון: 800 שקל.

סך הכל: 15,800 שקל

איך עבר הקיץ?

הגר: "זה לא פשוט להפעיל שלושה ילדים במשך שמונה שבועות, ולכן בילינו הרבה מחוץ לבית. כמו הרבה משפחות, ביקרנו בתערוכת הדינוזאורים בתל אביב ובאטרקציות נוספות. לנו בצימר בצפון, אך גם השתדלנו לעשות הרבה פעילויות ביתיות עם יצירות ומשחקים. בנקודה הזו אנחנו כבר מרגישים שאפשר לסיים את החופש, כי הילדים חייבים לחזור למסגרת".

איך הסתדרתם עם ההוצאות?

"בשבוע שעבר עברנו על כל החשבונות שלנו ובדקנו את מצבנו בבנק, והופתענו לגלות ששכחנו דברים ששילמנו מראש וירדו רק עכשיו, כמו קייטנות למשל. למזלנו, לא נכנסנו לקטסטרופה כלכלית, אבל בהחלט נוצר לנו בור לא קטן בעקבות ההוצאות. אני לא חושבת שיכולנו לשנות יותר מדי את ההתנהלות שלנו, כי הילדים מחכים לתקופה הזו ורצינו לבלות אתם. זה לא היה קל, אבל בדיעבד זה נחמד שיש את הזמן הזה, שמחייב אותנו לעצור את הטירוף היומיומי בעבודה ובחיים וליהנות מהילדים שלנו".

מה אתם מתכננים לשבוע האחרון של החופש?

"חופשה משפחתית בכפר נופש בראש הנקרה".

"הקיץ ויתרנו על חופשה משפחתית"

משפחת פסח מצורית

ההורים: דבי, מנהלת שיווק והדרכה בחטיבת שוורצקופף פרופשיונל בהנקל; קובי, עובד היי-טק הילדים: שקד בת 12, יואב בן תשע

ההוצאות ליולי-אוגוסט:

קייטנה: 1,800 שקל ■ סדנת רכיבה על סוסים: 700 שקל ■ מנוי לבריכה: 1,300 שקל ■ אטרקציות: 1,000 שקל ■ סרטים בקולנוע: 200 שקל ■ הוצאות נוספות על מזון: 800 שקל

סך הכל: 5,800 שקל

איך עבר הקיץ?

"יש לנו משפחה תומכת מאוד, ככה שחילקנו את הזמן בינינו לבין הסבים והסבתות, והם עזרו לנו מאוד. הילדים גם גדולים יותר, כך שהחופש עבר יחסית בקלילות. השנה, בניגוד לשנים קודמות, שקד לא הלכה לקייטנה, אלא השתתפה בסדנת רכיבה על סוסים במשך חמישה ימים, בעלות של 700 שקל. בזמן שנותר, הילדים ניצלו את המנוי שעשינו לבריכה והעסיקו את עצמם בבית או שבילו עם חברים. זה בדיוק הגיל שבו הולכים לישון אצל חברים או שהם באים לישון אצלנו, והם היו מבסוטים מהסידור הזה. למרות זאת, לקראת הסוף זה לא פשוט, גם כשהם גדולים. הם מתחילים לאבד את הסבלנות, ולנו זה קשה כי אנחנו עובדים הרבה שעות מחוץ לבית".

איך הסתדרתם עם ההוצאות?

"מכיוון שהילדים גדולים יותר ומסתדרים מצוין לבדם, זה הקטין משמעותית את ההוצאות. שקד לא הלכה לקייטנה, וזה חיסכון משמעותי. השנה גם בחרנו שלא לצאת לחופשה משפחתית, אף שמאוד רצינו, מכיוון שלשקד יש עוד מעט בת מצווה והיינו עסוקים בהכנות. אני חושבת שבשנה הבאה נטוס לחו"ל".

מה אתם מתכננים לשבוע האחרון של החופש?

"לנסוע לכמה ימי כיף במערת הנטיפים ליד בית שמש ולאתר 'ים כרמל' ביערות הכרמל".

"עמדנו בכל היעדים"

משפחת גולדמן מבית זרע

ההורים: ענת, בעלת עסק לתיקון גיטרות וכלי פריטה ומרצה למוסיקה במכללת כנרת; יהושע, גיטריסט פלמנקו, מורה לטבע וגם מורה לגיטרה הילדים: חוני בן 17.5, לאה בת 16, רות בת 14, יוסף בן 12, דוד בן 10, נתן בן שמונה וחצי, אילה בת שש

ההוצאות ליולי-אוגוסט:

מנוי לבריכה: 900 שקל ■ מנוי לרשות הטבע והגנים: 420 שקל ■ דלק: 1,200 שקל ■ ביקור בחוות שוקולד: 200 שקל ■ אוכל בחוץ: 150 שקל ■ שונות: 1,000 שקל

סך הכל: 3,870 שקל

איך עבר הקיץ?

ענת: "הכנו לוח שנה ובו כל מיני פעילויות שהילדים רצו, כמו שינה בשטח וטיול לירושלים, ועמדנו בכל היעדים. עשינו מנוי לבריכה ולרשות הטבע והגנים, וניצלנו אותם במהלך החופש. את החופשה המשפחתית שלנו עשינו ברמת הגולן וישנו בחוץ, ולכן העלויות היו מצומצמות. אירגנו ימי כיף משפחתיים, כמו בישול ואפייה ביחד, וגם את הקולנוע הבאנו הביתה, כשכל שבוע אנחנו עושים ערב סרט בחצר יחד עם כל המשפחה. האירועים היחידים שכביכול ביזבזנו עליהם היו טיול לחוות שוקולד ויציאה משפחתית לאכול פיצה".

איך הסתדרתם עם ההוצאות?

"קיבלנו החלטה יחד עם הילדים הצעירים יותר שניקח את התקציב שהיה מיועד לקייטנה, בערך 4,000 שקל, וננצל אותו לחוויה משפחתית. מעבר לכך, הילדים הגדולים שלנו עובדים, ולכן יכלו לממן לעצמם את חוויות הקיץ. גם ההורים שלי עזרו מאוד כשאירחו את המשפחה, וגם אחי ואני אירחנו את הילדים האחד של השני. ההוצאה הרצינית ביותר היתה על הדלק, מכיוון שאנחנו נוסעים להרבה טיולים, וגם בחופשה שלנו בגולן שילמנו סכום כפול על הדלק, כי לא כל המשפחה נכנסת ברכב אחד".

מה אתם מתכננים לשבוע האחרון של החופש?

"להשלים את התוכניות שנקבעו בלוח החופש, כמו יום בנות, שבו כנראה ניסע לגליל העליון, נטייל ברגל, נכין לעצמנו את האוכל ונתפנק באיזה גלידה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"נעזרנו בסבתא וסבא"

משפחת סאבו מחיפה

ההורים: רנית, מאמנת אישית לליקויי למידה; דרור, עובד היי-טק הילדים: שחר בת 10, עומר בן שש וחצי

ההוצאות ליולי-אוגוסט:

קייטנות: 3,000 שקל ■ בייביסיטר: 200 שקל ■ כניסות לאתרי בילוי: 2,000 שקל ■ מנוי לבריכה: 300 שקל ■ אוכל בחוץ: 700 שקל ■ קניות לילדים: 500 שקל

סך הכל: 6,700 שקל

איך עבר הקיץ?

רנית: "השנה שני הילדים הלכו לקייטנה, כך שהיה לנו סידור עבורם בתחילת החופש, אבל לאחר מכן נאלצנו לתמרן בינינו, ובעיקר נעזרנו בסבא והסבתא. זה הרבה מעבר לחיסכון בבייביסיטר: הם שומרים על הילדים, אבל גם דואגים לאוכל, יוצאים אתם לבילויים כמו בריכה, ולכן יש לכך ערך רב גם רגשית וגם כלכלית.

"השתדלנו גם שהילדים יצברו חוויות, אז ביקרנו באטרקציות שונות, אבל גם ניסינו שלא להפריז בבזבוזים מיותרים במהלך התקופה הזו".

איך הסתדרתם עם ההוצאות?

"לא ממש עקבנו אחרי כל הוצאה, בניגוד לזמנים רגילים, כי קשה מאוד לעקוב אחרי כל גלידה שקונים כשמבלים בחוץ. למרות זאת, היינו עם יד על הדופק, ובמקומות שאפשר היה להביא חטיפים ושתייה מהבית עשינו זאת, אבל אי אפשר לעשות את זה כל הזמן, כי לעתים עצם האכילה בחוץ היא חלק מחוויית הבילוי של הילדים. השנה גם לא יצאנו לחופשה משפחתית בקיץ, ועדיין, איך שלא מסתכלים על זה, היינו צריכים להוציא כמה אלפי שקלים יותר מאשר בכל חודש רגיל".

מה אתם מתכננים לשבוע האחרון של החופש?

"יומיים עם סבתא, וקצת בריכה וים".

"דווקא הקיץ הקמתי עסק חדש"

משפחת טסלר זיידמן מקדימה

ההורים: רחלי, מאמנת לתזונה נכונה ואורח חיים בריא; אורי, מעצב תעשייתי הילדים: ערן ומיכל, בני שבע (תאומים)

ההוצאות ליולי-אוגוסט:

קייטנות: 1,200 שקל ■ בייביסיטר: 500 שקל ■ מנוי לבריכה: 1,500 שקל ■ ארוחות בחוץ: 1,500 שקל ■ סרטים בקולנוע: 450 שקל ■ הוצאות נוספות על מזון: 4,000 שקל ■ חופשה משפחתית בישראל: 2,000 שקל

סך הכל: 11,150 שקל

איך עבר הקיץ?

רחלי: "היה לנו די קשה, כי אין לנו עזרה מסבים וסבתות, כך שהנטל התחלק בינינו או שנעזרנו בבייביסיטר. זו מעמסה לא פשוטה לתקופה די ארוכה, אף שזה נחמד מאוד לבלות עם הילדים. הם בני שבע, וצריך כל הזמן להעסיק אותם כדי שלא יבהו בטלוויזיה. הקיץ הזה גם היה עמוס יותר, כי ממש בתחילת יולי הקמתי עסק חדש לייעוץ תזונתי, והשקעתי בכך הרבה משעות היום. מזל שזה קרה בתקופת הקייטנות, אם כי הילדים היו במסגרת רק עד 13:00 בצהריים".

איך הסתדרתם עם ההוצאות?

"ההוצאות הבסיסיות שלנו עלו משמעותית, כי הילדים רוב הזמן בבית. אף כי במהלך השנה יש להם צהרון, שגם עולה לא מעט כסף, אי אפשר להשוות את זה להוצאות שיש לנו כשהם נשארים בבית: המקרר חייב להיות מלא והמזגן עובד ללא הפסקה. רק הקניות של המזון, הפירות והירקות עלו לנו עוד 4,000 שקל במהלך כל התקופה, ואני לא רוצה לחשוב על חשבון החשמל שיגיע בקרוב. בנוסף, מכיוון שיש לנו תאומים, אוטומטית כל הוצאה מוכפלת בשתיים".

מה אתם מתכננים לשבוע האחרון של החופש?

"לצאת ולהתקרר קצת באתרי מים. אנחנו מתכננים חופשה באזור החצבני עם לינה באוהל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully