וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי חבר הכנסת המוביל בגיוס תרומות?

צבי זרחיה

22.8.2012 / 8:23

עוד לא ברור עם הבחירות הבאות לכנסת יתקיימו במועדן או יוקדמו אך חברי הכנסת כבר מגייסים תרומות למסע. מי הח"כ שקיבל הכי הרבה כסף ומי המסתפק במועט?

השר והח"כ לשעבר צחי הנגבי, שהודיע לפני כחודש על עזיבתו את מפלגת קדימה וחזרתו לליכוד, זינק הישר למקום הראשון ברשימת מגייסי התרומות בליכוד, כך עולה מבדיקה שערך TheMarker. זאת ועוד: הגבלה על גובה התרומה המקסימלית של 11 אלף שקלים מתורם יחיד לא חלה עליו כעת, מאחר שאינו ח"כ.

הנגבי שב לליכוד בסוף יולי, ועקב כך הדיווח על היקף התרומות של הנגבי נעשה בעמוד של אתר מבקר המדינה המתייחס למתמודדים ברשימת הליכוד לכנסת. מאז תחילת 2012 ועד 22 ביולי 2012 (כלומר עד יממה לפני שחזר לליכוד - צ.ז), גייס הנגבי 21 תרומות בהיקף כולל 339,242 שקל. מתוכן 11 מחו"ל.

על חבר כנסת ושר המבקשים לגייס תרומות לפריימריס מוטלת מגבלה של תרומה מקסימלית בסך 11 אלף שקל ממשק בית. מגבלה זו לא חלה כעת על הנגבי, מאחר שאינו נבחר ציבור. ההגבלה על תקרת הגיוס חלה על מי שאינו נבחר ציבור רק כאשר מערכת הפריימריס מתחילה.

כך למשל, בתחילת 2012 (עוד כשהיה בקדימה) קיבל הנגבי תרומה של 15 אלף שקל מאשת העסקים גליה אלבין. יממה לפני שהודיע על שובו לליכוד, גייס הנגבי ארבע תרומות מחו"ל בסכום כולל של כ-70 אלף שקל, מתוכן שלוש תרומות היו בסך של כ-19 אלף שקל כל אחת. הנגבי גם קיבל מתחילת 2012 שתי תרומות מפיליפ לוין מפלורידה, בסכום כולל של 92,500 שקל. לוין הוא חבר משפחה של רנדי, רעייתו של הנגבי.

בכנסת מציינים כי העובדה שהנגבי יכול לגייס תרומות בלא הגבלת גובה מהווה עבורו יתרון משמעותי, כי יוכל לגייס פחות תורמים ולקבל מהם תרומות גבוהות יותר. כך או כך, עם או בלי התרומות, בליכוד מעריכים שהנגבי, הנחשב אהוד על פעילים במפלגה, צפוי לתפוס מקום גבוה בצמרת בפריימריס במפלגה, לכשיתקיימו.

הנגבי אמר בתגובה כי "מזה כשנה אני מגייס תרומות למערכת הבחירות ומקווה שבעקבותיה אוכל לשוב לפעילות ציבורית".

"הטייקונים לא ימהרו לתרום"

מתברר שלא רק הנגבי מגייס תרומות במרץ. ח"כים בליכוד נערכים להקדמת הבחירות לתחילת או אמצע 2013, ואם הדבר יקרה אזי הפריימריס לגיבוש מקום ברשימת המפלגה לכנסת הבאה ייערכו בסוף 2012 או בתחילת 2013. בליכוד צופים קרב קשה בין השרים והח"כים על מקום ריאלי ברשימה, הן בשל הירידה במנדטים בסקרים, והן בשל העובדה שהח"כים והשרים יצטרכו להתמודד ברשימה הארצית, והמיקום בה ברשימה לכנסת עשוי להותיר כמה מהם בחוץ.

ח"כים אומרים כי כל עוד לא הוכרז מועד הבחירות קיים קושי לגייס תרומות, כי התורמים עדיין לא להוטים לפתוח את הארנק כשלא ברור מתי יערכו הבחירות. זאת ועוד, התורמים מעדיפים לוודא שהמועמד שלהם הוא בעל סיכויים גבוהים להיכלל במקום ריאלי, ולנוכח האפשרות שהרכב המקומות ברשימה לכנסת ישתנה, אזי חלק מהשרים והח"כים לא יושבעו לכנסת הבאה.

בקרב ח"כים עולה גם החשש שהמיתון המתקרב עלול להשפיע על היקף גיוס התרומות. "הטייקונים שלא ימהרו לתרום כשמניותיהן יורדות", אמר באכזבה אחד הח"כים.

שטייניץ עדיין לא התחיל לגייס

עיון ברשימת הח"כים והשרים המתרימים מעלה כי שר החינוך גדעון סער תפס את המקום השני בגיוס תרומות בליכוד מאז תחילת 2012. סער גייס עד כה 27 תרומות בהיקף של 254,256 שקל, מתוכן 19 מחו"ל. בין התורמים: רעייתו שלי סער, שתרמה לו 400 שקל ומשפחת אפלבאום מקליפורניה, שתרמה לו בשתי תרומות סך כולל של כ-19 אלף שקל.

סער זכה במקום הראשון בפריימריס בליכוד שנערכו בסוף 2008, בין התורמים שלו אז נמנו המנכ"ל הנוכחי של משרד ראש הממשלה הראל לוקר, שתרם לסער ב-2008 5,000 שקל; ולדימיר גוסינסקי, מבעלי "מעריב" בעבר, שתרם לסער ב-2008 10,000 שקל, והיהלומן דוד ארבוב שתרם לו אז 5,000 שקל.

ב-2008 קיבל סער תרומה גם ממארק טננבאום מפלורידה, של 9,714 שקל. טננבאום נוהג לתרום לכמה פוליטיקאים מהליכוד: טננבאום תרם במאי האחרון 10,724 שקל לשרת התרבות לימור לבנת. בפריימריס על ראשות הליכוד שנערכו בינואר 2012 תרם טננבאום לבנימין נתניהו 42 אלף שקל. אגב, מי שתורם לכמה ח"כים המתמודדים על מקום ברשימה לכנסת יכול לתרום לא יותר מכ-33 אלף שקל למועמדים.

לבנת (ליכוד) הגיעה למקום השלישי, לאחר שגייסה 161,865 שקל מתחילת 2012, ב-14 תרומות מחו"ל ושתיים מישראל. עיון ברשימת התורמים של לבנת מעלה שהיא קיבלה בסוף 2011 תרומה בסך 10,000 שקל מפימה פאליק, משפחה בולטת במיאמי המחזיקה ברשת דיוטי פרי גדולה, דיוטי פרי אמריקס, הפועלת גם בדרום אמריקה. אגב, ארבעה מבני משפחת פאליק תרמו לנתניהו בסוף 2011 ובתחילת 2012 בפריימריס על ראשות הליכוד סכום של 42 אלף שקל כל אחד. תורמים בולטים של לבנת מ-2008: לאה גלובוס, רעייתו של יורם גלובוס, מרשת בתי הקולנוע גלובוס, שתרמה לה אז 10,000 שקל.

עוד מגייסים: סגנית השר ח"כ גילה גמליאל (ליכוד) גייסה השנה 102,034 שקל בתרומות, מתוכן שבע מחו"ל ושמונה מישראל; ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) גייס 97,000 שקל מ-19 תורמים. בין התורמים לאקוניס, משה אדרי הבעלים של סינימה סיטי, שתרם לו 5,000 שקל.

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן (ליכוד) גייס מתחילת 2012 תרומות בסך 109,768 שקל, מהן תשע תרומות מארה"ב ושש מישראל. ארדן זכה בפריימריס בליכוד ב-2008 במקום השני.

יוצא דופן הוא שר האוצר יובל שטייניץ (ליכוד), שכלל לא החל לגייס תרומות לפריימריס הקרובים. בפריימריס ב-2008 הגיע שטייניץ למקום השישי בגיוס תרומות, לאחר שגייס תרומות בסך 378,461 שקל.

סגנית השר לענייני גימלאים ח"כ לאה נס (ליכוד) טרם דיווחה על גיוס תרומות. נס היא רעייתו של רו"ח ומפרק החברות שלמה נס. אחד התורמים הבולטים שלה ב-2010 היה אילן בן דב מפרטנר, שתרם לה אז 10,000 שקל. בכנסת תוהים אם גם בפריימריס הקרובים יתרום לה.

יחימוביץ' מתמקדת בתרומות קטנות

גם במפלגות האחרות החלו כמה מהמתמודדים לגייס כספים בדרך לפריימריס. במפלגת ה"בית היהודי" מגייסים תרומות לקראת הפריימריס על ראשות המפלגה שייערכו ב-6 בנובמבר. יו"ר המפלגה, השר דניאל הרשקוביץ, גייס 187 אלף שקל; ח"כ זבולון אורלב גייס עד כה 181 אלף שקל. בין התורמים לאורלב מנכ"ל בנק אגוד חיים פריילכמן, שתרם לו 5,000 שקל. פריילכמן הוא חבר קרוב של אורלב.

נפתלי בנט, לשעבר ראש המטה של נתניהו, המתמודד אף הוא על ראשות המפלגה, גייס 195 אלף שקל, מתוכם 160 אלף שקל הוא תרם לעצמו. מתמודד ובני משפחתו מדרגה ראשונה יכולים לתרום למתמודד עצמו עד לגובה ההוצאה המותרת בפריימריס. כל מתמודד בפריימריס יכול להוציא סכום כספי בהתאם למספר המתפקדים של המפלגה, ככל שמספרם גבוה יותר כך גם תקרת ההוצאות גבוהה יותר.

איילת שקד, ראש לשכתו של נתניהו בעבר, המתכוונת להתמודד על מקום במפלגה, גייסה 16 אלף שקל.

המפקד ל"בית היהודי" יסתיים ב-9 בספטמבר, הסיבוב הראשון לבחירת היו"ר ייערך ב-6 בנובמבר ואם יידרש סיבוב שני הוא יתקיים ב-13 בנובמבר. באותו יום יבחרו מתפקדי ה"בית היהודי" גם המועמדים לחברי כנסת מטעם המפלגה. במפלגה מעריכים שמספר המתפקדים יגיע לכ-30 אלף. מאחר שגובה ההוצאות בפריימריס נקבע לפי מספר המתפקדים, אזי במקרה כזה, תקרת ההוצאה למתמודד על ראשות המפלגה תגיע לכ-450 אלף שקל, ותקרת ההוצאה למתמודד על משרת ח"כ תהיה כ-225 אלף שקל.

ומה קורה בקדימה? המפלגה אמנם צונחת בסקרים אבל חברי הכנסת כבר מגייסים תרומות. כך, ח"כ יעקב אדרי גייס מתחילת השנה ארבע תרומות מישראל בהיקף כולל של 40 אלף שקל. נחמן שי גייס עשר תרומות בסך 34 אלף שקל, מהן שש מחו"ל. ואילו יואל חסון גייס מתחילת השנה 13 תרומות מחו"ל בהיקף כולל של 18,460 שקל.

לעומת קדימה, הסקרים צופים שמפלגת העבודה תתחזק בבחירות הבאות. למרות זאת אין עדיין פעילות ערה של גיוס כספים במפלגה. יו"ר המפלגה, ח"כ שלי יחימוביץ', גייסה תרומות עממיות - שרובן בנות עשרות עד מאות שקלים. מתחילת 2012 גייסה יחימוביץ' 11 אלף שקל. ליחימוביץ' ניתן לתרום באמצעות האינטרנט. ניצב בדימוס משה מזרחי, שהצטרף למפלגה ומתכוון להתמודד על מקום ברשימתה לכנסת, תרם לעצמו 20 אלף שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully