וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרוטוקול הבנק הפדרלי דחף את וול סטריט לסגירה מעורבת

נמרוד הלפרן

22.8.2012 / 23:13

הנפט בשיא של 3 חודשים - נסגר מעל 97 דולר לחבית; יום רביעי של עליות בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב - התשואה נפלה ל-1.72%; יצרנית המחשבים דל צנחה ב-5% עקב הורדת תחזית

בורסות וול סטריט, אשר רשמו ירידות בתחילת יום המסחר, נסגרו במגמה מעורבת על רקע פרסום פרוטוקול ישיבתו האחרונה של הבנק הפדרלי בארה"ב, ממנו עלה כי בכירי הבנק המרכזי תמכו בנקיטת צעדים מוניטרים נוספים לתמיכה בכלכלה בזמן הקרוב. הירידות בתחילת היום נרשמו בעקבות בקשת יוון מהאיחוד האירופי לשהות נוספת כדי לעמוד ביעד צמצום הגירעון בתקציב, ועל רקע גירעון סחר רחב מהצפוי של יפן.

מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.2%; מדד S&P 500, אשר עלה אתמול במהלך המסחר לשיא של ארבע שנים, נסגר בעליות קלות לאחר שכבר ירד במהלך המסחר ב-0.5%; מדד נאסד"ק טיפס ב-0.2%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות זה היום הרביעי ברציפות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים נפלה ב-0.09% לרמה של 1.72%.

בשוק הסחורות: החוזים על הנפט הגולמי למסירה באוקטובר נסגרו במחיר של 97.26 דולר לחבית - מחיר הסגירה הגבוה ביותר מאז השביעי במאי - לאחר עלייה של 0.4% בבורסת הסחורות של ניו יורק. מנגד, מחיר הזהב נסוג משיא של 3 חודשים, והחוזים על הזהב למסירה בדצמבר נסגרו בניו יורק במחיר של 1,640.5 דולר לאונקייה, ירידה של 0.2%.

הבנק הפדרלי: "תמריצים נוספים בקרוב אם לא תחול התאוששות בכלכלה"

רבים מבכירי הבנק הפדרלי העריכו כי כנראה יהיה צורך בתמריצים נוספים כלכלה בקרוב אלא אם כן כלכלת ארה"ב תפגין סימני התאוששות משמעותיים, לפי פרוטוקול ישיבתה האחרונה בת היומיים של ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) שהסתיימה בראשון באוגוסט.

"חברים רבים בוועדה העריכו כי סביר שיהיה צורך בהרחבה מוניטרית נוספת בזמן קרוב למדי אלא אם כן נתוני מקרו עתידיים יצביעו על שיפור משמעותית ומתמשך בקצב התאוששות הכלכלה", נכתב בפרוטוקול ישיבת הבנק הפדרלי, שבראשו עומד היו"ר בן ברננקי.

החלופה הראשונה שנשקלה בישיבה היתה הארכת פרק הזמן בו מעריך שהבנק כי הריבית תישאר ברמתה הנוכחית. "צוין כי הארכה כזו עשויה להיות יעילה במיוחד אם תתבצע במקביל לפרסום הודעה בה ייאמר כי המדיניות המוניטרית המרחיבה ביותר הנוכחית צפויה להימשך גם אם תחול התקדמות בהתאוששות הכלכלה", נכתב בפרוטוקול. חברי הוועדה הסכימו לדחות את ההחלטה בעניין זה עד לישיבה הבאה שתיערך בספטמבר.

החלופה השנייה שנידונה היתה "תוכנית רכישת נכסים רחבת היקף חדשה", כאשר הכוונה היא לתוכנית הרחבה כמותית (QE) שלישית באמצעות רכישות אג"ח. לפי פרוטוקול הישיבה, חברים "רבים" בוועדה העריכו כי הרחבה כמותית שלישית תספק תמיכה נוספת כלכלה בכך שתגרור ירידה בריביות לטווח ארוך ובכך תגרום להקלה בתנאים הפיננסים הכלליים.

בישיבה נידונו גם חלופות נוספות להמרצת הכלכלה, ובכלל זה הורדה רמת הריבית המשולמת לבנקים על כספים שהם מפקידים בבנק הפדרלי. "כמה מחברי הוועדה תמכו בהורדה כזו, אולם מספר חברים אחרים הביעו חשש לגבי השפעות שליליות שיהיו למהלך כסף על שוקי הכספים", נכתב בפרוטוקול.

כלכלנים ציינו, עם זאת, כי הישיבה האחרונה של הבנק הפדרלי התקיימה לפני השיפור שנרשם באחרונה בנתוני המקרו הכלכליים בארה"ב ובזמן שהתשואות על האג"ח הממשלתיות בארה"ב היו קרובות לרמתן הנמוכה מעולם.

עוד בחזית המקרו כלכלית: מכירות בתים קיימים בארה"ב התאוששו ביולי משפל של שמונה חודשים וצמחו ב-2.3% לקצב שנתי של 4.47 מיליון, מסר היום איגוד סוכני הנדל"ן בארה"ב (NAR). תחזית הכלכלנים היתה לקצב שנתי של 4.51 מיליון בתים, לעומת קצב מכירות של 4.37 מיליון בתים ביוני. המחיר החציוני של בתים קיימים קפץ ב-9.4% לעומת חודש יולי 2011, ל-187,300 דולרים.

הגירעון בתקציב הממשל האמריקאי בשנת התקציב הנוכחית המסתיימת בסוף ספטמבר, צפוי להסתכם ב-1.1 טריליון דולר, או 7.3% מהתוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב, לפי תחזית שפירסם היום משרד התקציב של הקונגרס האמריקאי (CBO). התחזית המעודכנת נמוכה מעט יותר מתחזית משרד התקציב מחודש מארס, אשר צפתה גירעון של 1.2 טריליון דולר.

CBO צופה כי התמ"ג של ארה"ב צפוי לצמוח השנה ב-2.1%, אולם עלול להתכווץ ב-0.5% בשנת 2013, במקרה שהעלאות המסים והקיצוצים האוטומטיים בתקציב הממשל ייכנסו לתוקף בחודש ינואר. שיעור האבטלה צפוי במקרה זה לזנק לכ-9% במחצית השנייה של 2.13 לעומת רמה של 8.3% כעת, לפי תחזית CBO.

אירופה: יוון מבקשת אוויר לנשימה

ראש ממשלת יוון, אנטוניס סאמארס, הנתון ללחץ מצד האיחוד האירופי לצמצם את הגרעון בתקציב בעוד כלכלת יוון שקועה במיתון זו השנה החמישית ברציפות, ביקש אתמול דחייה, או "אוויר לנשימה" כדבריו, בצעדים לצמצום הגירעון בתקציב.

סאמארס יפגש היום עם ז'אן קלוד יונקר, ראש ממשלת לוקסמבורג, העומד בראש פורום שרי האוצר של גוש היורו ויבקש ממנו לדחות את יעדי התקציב של יוון בשנתיים. סאמארס ינסה לרכך את עמדת הבכירים מהאיחוד האירופי. "אני אומר זאת בפירוש: אנחנו לא מבקשים עוד כסף", אמר סאמארס לעיתון הגרמני "בילד". "אנחנו מחויבים לדרישות האיחוד האירופי ואנחנו מחויבים גם לעודד את הצמיחה. כל מה שאנחנו מבקשים הוא מעט 'אוויר לנשימה' כדי שנוכל להתניע את הכלכלה ולהעלות את ההכנסות במדינה", אמר ראש ממשלת יוון.

סאמארס צפוי לבקש מבכירי האיחוד האירופי שנתיים נוספות בכדי להגיע ליעד גרעון של 3% מהתמ"ג. תאריך היעד הנוכחי הוא סוף שנת 2014. הגרעון של יוון הגיע לשיעור של 9.3% מהתמ"ג ב-2011. מחר תיפגש קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד והשניים יגבשו עמדה משותפת. לאחר מכן צפוי כל אחד מהם להיפגש בנפרד עם ראש ממשלת יוון.

גירעון גדול מהצפוי במאזן הסחר של יפן

מוקדם יותר היום, באסיה, פורסמו ביפן נתונים שהראו כי הגירעון במאזן הסחר של היצואנית הרביעית בגודלה בעולם הסתכם ב-517.4 מיליארד ין (6.5 מיליארד דולר) בחודש יולי, עקב נפילה של 8.1% ביצוא שנבעה ממשבר החוב באירופה וההאטה בצמיחה בסין. תחזית הכלכלנים היתה לגירעון נמוך בהרבה בסך 270 מיליארד ין, ולירידה של 2.9% ביצוא.

הגירעון במאזן הסחר של יפן מול האיחוד האירופי התרחב לרמתו הגדולה מעולם בעקבות נפילה של 25.1% - הירידה החדה מאז אוקטובר 2009 - ביצוא של יפן לאיחוד האירופי.

מניות במוקד: דל ו-HP

דל, יצרנית המחשבים האישיים (PC) השנייה בגודלה בארה"ב, דיווחה אתמול לאחר סגירת המסחר על נפילה של 18% ברווחיה ברבעון השני השנתי עקב ירידה במכירות המחשבים האישיים, והורידה את תחזית הרווח השנתי.

מתחרתה היולט פקארד (HP), שמנייתה איבדה יותר משליש משווייה במהלך 12 החודשים החולפים, תפרסם דו"חות רבעוניים היום לאחר סגירת המסחר בוול סטריט.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully