וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלאומי מעריכים: לא נצליח לגבות חובות גנדן

סיון איזסקו

23.8.2012 / 8:12

חברת האחזקות גנדן שבשליטתו של נוחי דנקנר חייבת לבנק לאומי 500 מיליון שקל. בלאומי כבר סימנו את החוב כפגום נוכח מצבה הקשה של אי.די.בי. אחזקות בה מחזיקה גנדן

בבנק לאומי קיימת הערכה ולפיה, הבנק לא יצליח לגבות את חובותיה של גנדן. הבנק כבר הפריש את מלוא סכום החוב בדו"חות הרבעון הראשון של 2012 שפורסמו בסוף מאי - כך מעריכים במערכת הבנקאות.

גנדן, חברת אחזקות פרטית הנמצאת בשליטת נוחי דנקנר, ואשר באמצעותה דנקנר מחזיק בגרעין השליטה בקבוצת אי.די.בי אחזקות (45%), חייבת לבנק לאומי 500 מיליון שקל. לנוכח המצב הפיננסי הקשה של אי.די.בי, נבחן בימים אלה הצורך לצרף הערת "עסק חי" לדו"חות אי.די.בי אחזקות לרבעון השני שיפורסמו בשבוע הבא.

לאומי כבר הפריש כמעט 100% מהחוב, וסיווג את החוב כפגום. משמעות הסיווג של החוב כפגום היא הציפייה שלפיה, הבנק לא יוכל לגבות את המגיע לו לפי הסכם החוב.

הבנקים מסווגים את חובותיהם הבעייתים לפי שלוש דרגות חומרה: חוב בהשגחה מיוחדת - חוב שיש לו חולשות פוטנציאליות שבגינן נדרשת תשומת לב מיוחדת של ההנהלה; חוב נחות - חוב שאינו מוגן באופן מספק על ידי ביטחונות או יכולת התשלום של החייב, וקיימת אפשרות ברורה כי הבנק יספוג בגינו הפסד, אם הליקויים לא יתוקנו; חוב פגום - חוב שלגביו הבנק צופה כי לא יוכל לגבות את כולו לפי הסכם החוב. לאומי סיווג את חובותיה של גנדן בדרגה המחמירה ביותר.

מניית אי.די.בי. TheMarker
מניית אי.די.בי/TheMarker

העובדה שלאומי כבר הפריש כמעט את מלוא החוב, עשויה להרגיע במעט את בעלי המניות בבנק, שכן בכך הבנק מקטין במעט את החשש שלפיו, חשיפת האשראי כלפי גנדן וקבוצת אי.די.בי תוביל להפרשות כבדות בדו"חות הכספיים של הבנק לרבעון השני של 2012. החלטת הבנק להפריש כמעט את מלוא החוב כלפיו מעט מפתיעה, מכיוון שלאומי מחזיק בשיעבוד על לפחות 30.7% ממניות אי.די.בי ששווי השוק שלהן הוא 208 מיליון שקל.

ואולם במצב השברירי של אי.די.בי אחזקות, ניתן להעריך כי מימוש הביטחונות על ידי לאומי עלול להוציא את השליטה בחברה מידיו של דנקנר ולעורר את בעלי האג"ח של אי.די.בי לנקוט פעולות גבייה שעלולות לפגוע בשווי הביטחונות של לאומי. לפיכך, מדובר בביטחונות שמימושם מורכב.

במערכת הבנקאות מעריכים כי בבנק מזרחי טפחות, המחזיק בחוב של גנדן בהיקף של כ-85 מיליון שקל, הפרישו עד כה רק כ-50% מהחוב; ההפרשה בוצעה ברבעון הראשון של 2012. עוד מעריכים במערכת הבנקאות היא כי מזרחי טפחות מחזיק בשיעבוד על לפחות 7% ממניות אי.די.בי ששווי השוק שלהן הסתכם אתמול ב-47 מיליון שקל.

ב-14 באוגוסט - יומיים לאחר הפרסום על כך שדנקנר פתח באמצעות החברה הפרטית טומהוק שבבעלותו חשבון בסניף לונדון של קרדיט סוויס, ובו חתם על הסכם שיעבוד של מניות אי.די.בי נוספות - דיווחה אי.די.בי דיווח משלים, ולפיו, קיים בנק שלישי המחזיק בשיעבוד על 3.65% ממניות אי.די.בי. ניתן להניח כי השיעבוד של מניות אי.די.בי לטובת אותו בנק שלישי נעשה לצורך הבטחת חוב, אבל לא ידוע אם אכן קיים חוב כזה ומה היקפו.

מלאומי ומזרחי טפחות נמסר כי אינם מתייחסים ללקוח ספציפי. מגנדן לא נמסרה תגובה לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully