וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל דורש מהבנקים דו"ח שכר מפורט

סיון איזסקו

26.8.2012 / 8:11

הנתונים הקיימים על השכר בבנקים מטעים כי אינם מתחשבים בפערי השכר הגדולים בתוך המערכת הבנקאית. בנק ישראל מתעתד לפרסם לציבור את הדו"חות המפורטים

מחלקת הפיקוח על הבנקים פנתה בשבוע שעבר לחמשת הבנקים הגדולים ודרשה מהם להגיש לבנק ישראל דיווח מפורט על שכר העובדים בהם. לאחר שבנק ישראל יקבל את הנתונים, בכוונתו לפרסם אותם לציבור.

ב-2011 העסיקה מערכת הבנקאות בישראל כ-48 אלף עובדים בעלות שכר כוללת של 16.53 מיליארד שקל. מדובר בעלות שכר ממוצעת של 28.5 אלף שקל לעובד. ואולם, נתונים אלה אינם משקפים את מלוא התמונה, שכן פערי השכר בתוך מערכת הבנקאות עצומים. בעלי השכר הגבוה ביותר במערכת הם העובדים הוותיקים (דור א'), שנהנים מתנאי שכר יוצאי דופן, ודרג המנהלים בבנקים. מנגד, מועסקים בבנקים אלפי עובדים בשכר נמוך יחסית.

דו"ח הביניים של הוועדה להגברת התחרות במערכת הבנקאות מצא כי חוסר התחרות ורמות המחירים הגבוהות בגין שירותים בנקאיים הן שמממנות את השכר הגבוה, ולכן מצאה לנכון לדרוש מהבנקים לחשוף את נתוני השכר. על פי נתוני בנק ישראל, 59% מההוצאות התפעוליות של הבנקים ב-2011 היו בגין עלויות שכר לעובדים. על פי הנתונים, ב-2010 כ-57% מההוצאות התפעוליות במערכת הבנקאות היו בגין עלויות שכר, בעוד שבאותה השנה הממוצע במערכות בנקאות במדינות OECD היה כ-46%. המשמעות של נתונים אלה הוא עודף עלויות שכר בהיקף של 3.1 מיליארד שקל בשנה ביחס למקובל במדינות OECD.

עם זאת, בנק ישראל מציין כי בהשוואה הזו הנתונים בישראל מוטים מעט לרעה, בין היתר משום שעלויות השכר כוללות גם את רכיב המס על השכר, ואילו בחו"ל הוא מוצג באופן נפרד. בבנק ישראל מציינים כי גם בנטרול השפעות מס השכר, עלויות השכר במערכת הבנקאות הישראלית חריגות בהשוואה בינלאומית.

בשבועות הקרובים צפויה הוועדה להגברת התחרות במערכת הבנקאות לסיים את עבודתה ולהמליץ על שורה של צעדים, שאמורים להפוך את מערכת הבנקאות לתחרותית יותר - דבר שעלול לפגוע בהכנסות הבנקים ובהתאם תיפגע היכולת שלהם להמשיך לשאת בעלויות שכר.

הבנקים נדרשו להגיש לבנק ישראל עד סוף ספטמבר את התפלגות העובדים לפי משכורות: מעל 60 אלף שקל בחודש; 30-60 אלף שקל בחודש; 17.5-30 אלף שקל בחודש; 10-17.5 אלף שקל בחודש; 5,000-10,000 שקל בחודש; ופחות מ-5,000 שקל בחודש. כמו כן, הבנקים יצטרכו לפרט בטבלה את עלות התנאים הנלווים לשכר העובדים.

יצוין כי בניסיון להתייעל ולהוריד את סך עלויות השכר, פועלים חלק מהבנקים להקטנת מצבת העובדים על ידי הפסקת קליטת עובדים חדשים ופיטורים של עובדים זמניים. אלא שעובדים אלה הם לרוב בעלי השכר הנמוך ביותר במערכת. הסיבה שהבנקים בכל זאת מפטרים עובדים במקום לטפל בעלויות השכר של עובדי דור א' ודרג המנהלים, קשורה בכך שחלקם מוגנים על ידי הסכמים קיבוציים והסתדרות העובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully