וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תטפל ביוקר המזון במסגרת חוק ההסדרים

אורה קורן

26.8.2012 / 8:30

דו"ח ועדת קדמי להגברת התחרותיות בשוק המזון השאיר מספר נושאים לא פתורים אותם מתכוונים משרדי האוצר והתמ"ת לתקן באמצעות סעיפים שיוכנסו לחוק ההסדרים

משרדי האוצר והתמ"ת מגבשים תוכנית להגברת התחרותיות בענף המזון, על בסיס המלצות ועדת קדמי ‏("ועדת המזון"‏). חלקי התוכנית העוסקים בשינויים מבניים, צפויים להיכלל בחוק ההסדרים, אם יימצאו להם מקורות תקציביים. במגזר העסקי חידשו את הלחצים על משתתפים בדיונים במטרה לשנות חלק מההמלצות.

מקורבים למגעים אמרו כי התוכנית המתגבשת שתוצג לממשלה תמלא פערים שוועדת המזון הותירה בהמלצותיה, אף שדיוניה נמשכו כשנה וייתכן כי תבטל חלק מההמלצות. "כפי שציינה הביקורת הציבורית, בהמלצות ועדת המזון אכן חסרה קונקרטיזציה, ואת זה מנסים עכשיו לתקן", ציינו המקורות. לדוגמה, ציינו, הוועדה המליצה, בין השאר, כי רשתות יחוייבו לשריין מקום על מדפיהן לספקים קטנים, אבל לא קבעה מה יהיה גודלו ומיקומו של המדף. המקורות ציינו כי לאישור הממשלה תוגש תוכנית שתפרט נתונים אלה.

ספקי המזון הגדולים. TheMarker
ספקי המזון הגדולים/TheMarker

המלצה נוספת קבעה כי רשת הפועלת באזור מסוים לא תורשה לפתוח בו סניף נוסף, אם במקום פועלות פחות משלוש רשתות מתחרות. ועדת המזון לא קבעה קריטריונים להגדרת השטח הגאוגרפי, והתוכנית המתגבשת תפרט אותם.

המקורות ציינו כי המפתח להצלחת ההמלצות לחולל תחרות בענף המזון ולהוריד מחירים הוא שינויים מבניים, שיקטינו את כוח השוק של ספקים גדולים, שלא יוכלו לחולל התייקרויות, וכן חיזוק התחרות בענף הקמעונות. לדבריהם, לצורך זה יש לחזק את הספקים הקטנים ולהפחית חסמי כניסה למתחרים חדשים בענף. ועדת קדמי המליצה בהקשר זה, בין השאר, על צעדים בתחום הנדל"ן, הקמת שווקים סיטוניים ורשתות וירטואליות.

"הממשלה צריכה להוריד מע"מ על מזון"

המלצה אחרת שתופיע בפרטנות רבה מזו שהוצגה על ידי ועדת קדמי, תהיה הצו המוסכם בין ספקים גדולים לרשתות גדולות. הצו יקבע על מי יחולו הכללים ‏(למשל, ייקבע רף נתח שוק‏), והכללים יהיו מפורטים. המקורות ציינו כי מופעלים לחצים לביטול המלצה לתמיכה ממשלתית במותג פרטי של רשתות שיווק. התמיכה אמורה להיות בעיקר בהסברה מול הצרכנים, במטרה לשכנע אותם באיכותו של המותג. נראה כי מסתמנת בקרב חלק מהצדדים במגעים נכונות להיענות ללחצים, בין השאר, מכיוון שהממשלה לא יכולה לערוב לאיכות המוצרים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ספקי המזון הגדולים. TheMarker
ספקי המזון הגדולים/TheMarker

יו"ר אסם , דן פרופר, מתח ביקורת על המלצות ועדת המזון. אסם היא אחת היצרניות הגדולות, שכמה מההמלצות פוגעות בהן. "יש פרקים בדו"ח קדמי שנראים תלושים מהמציאות", אמר פרופר. "לדוגמה, רוצים לתת קדימות ולעודד את המותג הפרטי של הרשתות. אין לזה אח ורע בעולם. מי שחושב שההתחזקות שלו תוריד את החוזק של המותגים הגדולים - טועה. להפך: המותג הפרטי יקטין את החוזק של המפעלים הקטנים, כי מותג פרטי מתחרה ככלל על התחתית של השוק - מחיר נמוך ואיכות פחות טובה. כשרשת מפעילה מותג פרטי, היא מורידה מהמדף לפחות יצרן קטן אחד", הוסיף.

לדבריו, גם המלצות הוועדה על הורדת מכסים הן בעייתיות, מכיוון שהן לא הלכו עד הסוף ולא הורידו מכסים על חומרי גלם לתעשייה, כחלק מהלחצים להמשך ההגנה על חקלאים. "אין לי בעיה שיבטלו את כל המכסים על מזון, אבל גם את מכסי המגן על חומרי הגלם", אמר. הוא גם מתח ביקורת על הממשלה, שמדברת על הורדת מחירי המזון, אבל מעלה את המע"מ ובכך מייקרת אותם. "רק לפני זמן קצר החליטה הממשלה על תוספת של 1% למע"מ", הזכיר פרופר. "האם לא ברור שזה מייקר את כל המזון? מישהו נותן על זה דין וחשבון? הממשלה צריכה להוריד מע"מ על מזון, כמקובל בעולם".

עוד הוא טען כי העיתוי להורדת מכסים בעייתי, מכיוון שהגברת התחרות מצד היבוא תגרום לפיטורי עובדים בתעשייה. "אפשר להוריד מכסים כשהאבטלה נמוכה, לא כשהיא במגמת עלייה", אמר. "מצד אחד, המדינה זועקת שהיא זקוקה לעוד הכנסות והשיתה מס מעסיקים על חברות, שהוא אנטי תעסוקתי. מצד שני, מוחקים מכסים שמגדילים הכנסות ממשלתיות".

במשרד התמ"ת סירבו להתייחס לשאלות בעניין. ממשרד האוצר מסרו בתגובה: "משרד האוצר, בשיתוף משרד התמ"ת, פועלים לגיבוש תוכנית להגברת התחרותיות בענף המזון על בסיס המלצות ועדת קדמי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully