וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

72 אלף מובטלים "קשים" נעדרים מהדיון הציבורי

שי ניב

24.8.2012 / 8:33

הכותרות עוסקות במפוטרים החדשים, אבל מה עם הטיפול בעומק האבטלה? על פי נתוני שירות התעסוקה, ישנם 72,217 מובטלים שצברו מעל ל-270 ימי אבטלה ב-12 החודשים האחרונים

בזמן שהדיווחים על עלייה קלה במספר המפוטרים במשק יצרו גל של בהלה ופרסומים בדבר תוכניות ממשלתיות שנועדו לסייע, בין היתר, ליצואנים, נראה כי איש לא מדבר על הגרעין הקשה של המובטלים במשק, זה שממשיך להיות בעומק האבטלה גם ללא האטה או משבר. על פי נתוני שירות התעסוקה, ישנם 72,217 מובטלים שצברו מעל ל-270 ימי אבטלה ב-12 החודשים האחרונים, והם מהווים 35% מכלל דורשי העבודה. רק לשם השוואה, שיעורם בינואר 2002 עמד על 9.6% בלבד.

גורמים במשרדי התמ"ת והאוצר מודים היום (ה') בשיחה עם "גלובס", כי מאז שהכנסת "קברה" את תוכנית ויסקונסין לפני כשנתיים, הממשלה לא עסקה בגרעין הקשה של המובטלים וכי כעת יש צורך לקבל החלטות בעניין. "אין ספק שנוצר ואקום בכל הקשור לטיפול באוכלוסייה הזאת, אבל הפוליטיקה עצרה את היכולת שלנו להתמודד עם הבעיה", אמר אחד הגורמים.

במשרד התמ"ת נשמעים נחושים לקדם תוכנית חדשה שתעביר את המובטלים הקשים ממעגל הבטחת ההכנסה אל מעגל העבודה, ואף מביעים אופטימיות זהירה ביחס לאפשרות לכלול תוכנית כזאת כבר במסגרת התקציב לשנת 2013. במשרד האוצר, לעומת זאת, נשמעים הרבה יותר סקפטיים, במיוחד לאור העובדה כי הדמויות שהכשילו את התוכנית הקודמת - בראשם יו"ר ועדת העבודה, ח"כ חיים כץ, ויו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ' - עדיין צפויים להתנגד, למרות מספר שינויים שהממשלה ביקשה להוביל במסגרת תוכנית חלופית.

הכוונה היא, בין היתר, לעובדה שבאוצר תומכים במודל שיכלול גם גופים ללא מטרות רווח שינהלו את מרכזי התעסוקה בצד גופים פרטיים, כאשר, על פי הערכות, באוצר כבר לא מתכוונים לעמוד על הרגליים האחוריות אם התוכנית תכלול גם ניהול חלקי מצד שירות התעסוקה.

שינוי משמעותי בתפיסת העבודה

חלקו של שירות התעסוקה בכל הסוגיה של ויסקונסין, היווה עד היום את אחד המרכיבים המרכזיים שהובילו לסגירת התוכנית הניסיונית שהופעלה מאז שנת 2005 בירושלים, נצרת, חדרה-נתניה ואשקלון-שדרות. המנכ"ל הקודם של השירות, יוסי פרחי, התנגד באופן עקרוני להפעלת התוכנית והגדיר אותה כבזבוז אדיר של משאבים המופנים לחברות פרטיות. בתחילת כהונתו של פרחי הוא נהנה מגיבוי אקטיבי של יו"ר ש"ס, אלי ישי, אז שר התמ"ת, אולם לאחר שהמשרד אויש על ידי בנימין בן אליעזר ובהמשך שלום שמחון, פרחי נותר לבדו עד שסיים את הקדנציה.

עם מינויו של בועז הירש לתפקיד מנכ"ל שירות התעסוקה, נראה היה כי הדרך לויסקונסין 2 קרובה מתמיד. הירש כבר לא הביע התנגדות לתוכנית, ולא החזיק בעמדה שלפיה הפעלתה פירושה גזר דין מוות לשירות התעסוקה. בחודשים האחרונים הוא מגבש מספר תוכניות בעניין, כאשר על פי הערכות ישנן שתי חלופות מרכזיות: ניהול מספר מרכזים של תוכנית ויסקונסין על ידי שירות התעסוקה, בצד מרכזים אחרים שיפעילו גורמים שונים; ומנגד, ויתור על ההשתתפות בהפעלת התוכנית והתמקדות במה שמכונה "אבטלה חיכוכית" - אנשים שנמצאים בין עבודות להם ניתן להעניק כלים מקצועיים והכשרות שונות, ובכך למנוע את ההידרדרות שלהם אל מה שמכונה "עומק האבטלה".

על פי אחד הגורמים שמצויים בפרטים, הירש מאמין שלשירות התעסוקה הממשלתי צריך להיות תפקיד מרכזי בסיוע למובטלים, ולכן עליו לעבור שינוי משמעותי בתפיסת העבודה וביכולות שלו. ל"גלובס" נודע, כי אחד המהלכים שמוביל הירש בתקופה האחרונה יחד עם משרד האוצר, היא הוצאה לפרישה מוקדמת של עובדים ותיקים באמצעות תמריצים כספיים נדיבים, זאת על מנת לגייס כוח אדם צעיר ומשכיל יותר.
רוב קואליציוני

כדי לגייס את תמיכת הכנסת בתוכנית ויסקונסין חלופית, במיוחד על רקע ההתנגדות המסורתית והאוטומטית כמעט, משרדי התמ"ת והאוצר יצטרכו לפעול בשני מישורים: גיבוש תוכנית טובה, ככל הניתן, שמיישמת הלכה למעשה את המסקנות שעלו מהדיונים הרבים בוועדת העבודה ומהפרקטיקה של התוכנית הניסיונית; וגיבוש רוב קואליציוני בכנסת, שיכלול גם את יו"ר ועדת העבודה, חיים כץ (ליכוד).

במשרדי התמ"ת והאוצר כבר הסכימו מזה תקופה לכך שהגורם היחיד שתינתן לו הסמכות לשלול קצבת הבטחת הכנסה יהיה עובד מדינה שיישב דרך קבע במרכזי התעסוקה. כך, לא תהיה לו מוטיבציה כלכלית לשלול קצבאות, אלא מוטיבציה לשבץ מובטלים במשרות, בדגש על משרות איכותיות ולאורך זמן.

התוכנית החדשה תהיה חייבת לכלול הכשרות מקצועיות רציניות, זאת בעוד שהתוכנית הקודמת כללה לפחות בחלק מהמקרים קורסים מיותרים ולא רלוונטיים לשוק העבודה. שילוב של גופים ללא מטרות רווח בצד ניהול חלקי של שירות התעסוקה, יאפשר בחינה השוואתית בין כל הגורמים לאחר תקופה מסוימת, כדי שפעם אחת ולתמיד יהיה ברור מיהו הגורם היעיל יותר. האם כל אלה יספיקו בשביל שהכנסת תסלול את הדרך לטיפול בגרעין הקשה ביותר של המובטלים במשק? ספק רב, במיוחד כשהבחירות מתקרבות.

  • עוד באותו נושא:
  • אבטלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully