וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: מסים בסך 5 מיליארד שקל לא ייגבו

מוטי בסוק

26.8.2012 / 20:13

אם לא תוטל חבילת מסים חלופית של 5 מיליארד שקל, הגירעון בתקציב המדינה ל-2013 יהיה 3.5% ולא 3.0% כמתוכנן - כך קובע נייר עמדה חדש של בנק ישראל

נייר עבודה חדש של חטיבת המחקר בבנק ישראל, שנכתב על ידי ד"ר עדי ברנדר, טוען כי כשליש מהמסים החדשים שהממשלה החליטה להטיל על הציבור הרחב לפני כחודש בשנת 2013, 5 מיליארד שקל מסים חדשים מתוך חבילת מסים כוללת של 14.4 מיליארד שקל, לא יגבו בסופו של יום. הנייר מזהיר כי אם האוצר או הממשלה לא תתעשת בהקדם ולא תטיל חבילת מסים חלופית של 5 מיליארד שקל, הגירעון בתקציב המדינה ל-2013 יהיה 3.5% ולא 3.0% כמתוכנן.

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בוועידת הכספים, כנסת, יולי 2012. עומר מירון
נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר/עומר מירון

הממשלה החליטה, לפני כחודש, להטיל מסים חדשים של 14.4 מיליארד שקל, כולל העלאת מע"מ, הגדלת המסים על סיגריות ובירה ועוד. בכלל חבילת המסים, נכללים שני מקורות מס חדשים שגם באוצר פקפקו בסיכויים לגבות אותם: 3 מיליארד שקל מס מהרווחים המוכרים כ"רווחים כלואים", ועוד 2 מיליארד שקל ממה שמכנים באומר "העמקת הגבייה".

גורמים רבים בצמרת האוצר, וגם בכירים ברשות המסים, טענו מלכתחילה ביכולת הממשלה לגבות מסים אלו. גם רה"מ פיקפק ביכולת האוצר לגבות 3 מיליארד שקל מהרווחים הכלואים. עם זאת בכול הדיונים הפנימיים שהתקיימו במשרד רה"מ ובממשלה בהשתתפות נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הנגיד לא פקפק ביכולת האוצר לגבות 5 מיליארד שקל מהרווחים הכלואים והעמקת הגבייה. נראה כי הוא השאיר מלאכה זו לחטיבת המחקר של בנק ישראל.

בסופו של דבר שר האוצר הטיל את מלוא כובד משקלו, רה"מ אישר את חבילת המסים בהיקף 14.4 מיליארד שקל, כולל מסי הרווחים הכלואים והעמקת הגבייה, ובעקבותיו הלכה הממשלה. בינתיים הכנסת אישרה את גביית 3 מיליארד שקל מהמסים הכלואים רק בקריאה הראשונה.

הרווחים הכלואים הם רווחים שצברו חברות ישראליות בינלאומיות בשנים האחרונות בהיקף של 120 מיליארד שקל. החברות, שנהנו מהטבות מדינה לפי החוק לעידוד השקעות הון, לא מוציאות רווחים אלו להשקעה בחו"ל או לחלוקת דיווידנד, כיוון שאינן מוכנות לשלם את המס המוטל על רווחים אלו. שר האוצר, יובל שטייניץ, מציע להן עסקה במסגרת תקציב 2013, מס מוקטן מאוד, תמורת הסכמתן לשלם אותו עד סוף דצמבר 2013.

בנק ישראל, בנייר החדש שחיבר ברנדר, כמו קודם לכן בכירים באוצר, מטיל ספק אם האוצר אכן יצליח לגבות 3 מיליארד שקל מהרווחים הכלואים, כפי שמעריך שר האוצר. בכירים באוצר, כמו החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, וראש אגף תקציבים, גל הרשקוביץ, מתנגדים לראיון הרווחים הכלואים של שר האוצר מסיבה עקרונית, לדעתם לבד מהוויתור הענק של השר על מסים (מעל ל-15 מיליארד שקל) לדעתם צריך לסגור את הפער בגביית מסיים בתקציב באופן קבוע, ולא ע"י עסקה חד פעמית, של הרווחים הכלואים שתהייה טובה, אם בכלל, רק לתקציב 2013.

ברנדר, מספר 2 בחטיבת המחקר של בנק ישראל קובע, את מה שאמרו לפני חודש בכירים באוצר, כי הסיכוי לגבות 3 מיליארד שקל מהרווחים הכלואים ועוד 2 מיליארד שקל מהעמקת הגבייה נמוכים, ולכן הגרעון בתקציב המדינה ל-2013 יהיה 3.5 אחוזי תוצר, ולא 3.0% כפי שהאוצר טוען. לסטייה מיעד הגרעון, אם לא תיסגר באמצעות מסים חדשים, משמעות רבה, שכן גרעון גבוה מ-3.0 אחוזי תוצר ב-2013 נחשב לחציית קו אדום גם באוצר, גם בבנק ישראל וככול הידוע גם בחברות דרוג האשראי הבינלאומי.

ברנדר מתייחס בנייר העבודה שכתב רק לצד ההכנסות בתקציב. הוא לא מתייחס לצד ההוצאות. בצד ההוצאות האוצר מתכוון לקצץ 15-13 מיליארד שקל, אם וכאשר הממשלה תתכנס בקרוב לדון ולאשר את תקציב המדינה לשנה הבאה.

  • עוד באותו נושא:
  • בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully