וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מפחד לטוס? תהייה מוכן לשלם יותר

רינה רוזנברג

29.8.2012 / 12:08

מחקר שנערך על ידי ד"ר ענת צ'צ'יק מראה כי אנשים הסובלים מפחד טיסות יהיו מוכנים לשלם מאוד דולרים יותר על טיסה סידרה או טיסה ביום

אנשים שפוחדים מטיסות מוכנים לשלם עשרות ואף מאות דולרים יותר עבור כרטיס טיסה בגלל משתנה פסיכולוגי כמו טיסה סדירה, טיסת יום וכו' שגורמים להם לחשוב שטיסות אלו יהיו בטוחות יותר. כך מראה מחקר שנערך על ידי ד"ר ענת צ'צ'יק מהמחלקה לניהול מלונאות ותיירות באוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' עליזה פליישר מהמגמה לניהול מלונאות, משאבי מזון ותיירות באוניברסיטה העברית ופרופ' תומר טולדו מהטכניון.

כדי לבדוק האם אנשים שמפחדים לטוס בוחרים טיסה באופן שונה מזה של אנשים אחרים התבקשו 350 סטודנטים ישראליים לבחור טיסה מתוך רשימה של טיסות חלופיות ללונדון ולניו-יורק שנבדלו זו מזו במספר תכונות, שכוללות מחיר, אך גם משתנה פסיכולוגי סמוי של פחד טיסה.

אנשים לא נשאלו באופן ישיר האם הם מפחדים לטוס, אלא ביקשו לציין עד כמה הם מסכימים עם אמירות כגון: "אני חש הקלה גדולה שהמטוס נוחת", ו"כיסי אוויר מלחיצים אותי מאוד".

במחקר נמצא כי אצל 50% ממשתפי הניסוי קיימת רמה מסוימת של חרדת טיסה ו-28% סובלים מרמת חרדה גבוהה. מעבר לכך תוצאות הניתוח הסטטיסטי מעידות על כך שבעוד שכל הנדגמים מעדיפים טיסות סדירות וישירות בבחברה לאומית, ללא עצירת ביניים וטיסות הממריאות ביום, הרי שככל שאנשים מפחדים יותר לטוס, הם מוכנים לשלם יותר על טיסה עם תכונות אלו.

כך למשל, בטיסות ללונדון, אנשים עם רמה גבוהה של פחד טיסה היו מוכנים לשלם 66 דולר יותר על מנת לטוס בחברה סדירה לאומית ביחס לחברה סדירה אירופאית בהשוואה ל-16 דולר בלבד בקרב אנשים ברמת פחד נמוכה.

ההבדלים משמעותיים יותר התגלו כאשר משווים בין חברה סדירה לחברת לואו קוסט - אלו שפחדו לטוס היו מוכנים לשלם 155 דולר יותר על כרטיס לעומת 50 דולר בלבד בקרב נדגמים עם רמת פחד נמוכה.

עוד התברר כי מועד שעת הטיסה מהווה קריטריון בגינו מוכנים אלו שפוחדים לטוס לשלם יותר עבור הכרטיס. כל הנדגמים העדיפו טיסות יום על פני לילה, עם זאת אנשים הסובלים מרמת פחד גבוהה היו מוכנים לשלם 44 דולר יותר לטוס בטיסת יום לעומת 21 דולר בקרב אנשים שלא מפחדים לטוס.

בבדיקת משמעות קריטריון הקונקשיין (טיסת מעבר) התגלה כי בניסוי הבחירה לניו-יורק כל הנסיינים העדיפו טיסות ישירות, עם זאת אנשים שפוחדים מאוד לטוס היו מוכנים לשלם 470 דולר יותר כדי לטוס טיסה ישירה לעומת 180 דולר בקרב מי שלא מפחדים לטוס.

ממצא נוסף שהתגלה במחקר הוא שאנשים עם דרגת פחד נמוכה מעדיפים לטוס לניו יורק עם חברה סדירה (גם אם היא לא ישראלית) על פני חברת צ'רטר ישראלית. לעומתם אנשים שמפחדים לטוס - מעדיפים חברה ישראלית, גם אם היא צ'רטר על פני חברה סדירה אך זרה.

"המחקר מראה כי יש העדפות דיפרנציאליות לבטיחות ואנשים שמפחדים מטיסות מוכנים לשלם יותר על טיסות שנתפסות בעיניהן כבטוחות, אבל אין להם אינפורמציה אמיתית בשביל לבחור את המוצר לפי דרגת הבטיחות. אין להם באמת דרך לקבוע האם טיסה אחת יותר בטוחה מאחרת, והם משתמשים בכללי אצבע שאינם קיימים בהכרח במציאות. לזה קוראים כשל שוק - כשהצרכן משלם יותר על תכונה שאינה קיימת", אומרת ד"ר צ'צ'יק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully